تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۵
۰
کد مطلب : ۲۳۹۹۰

تألیفات حاج «علی آهی» براساس رصد متون متقن ولایی بود

تألیفات حاج «علی آهی» براساس رصد متون متقن ولایی بود
محمدعلی مجاهدی، شاعر پیشکسوت حوزه شعر آئینی درباره شخصت مرحوم علی آهی گفت: مرحوم استاد علی آهی به حق اسوه اخلاق حسنه و دارای شیوه رفتاری کریمانه با ذاکران و شاعران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بود.

وی افزود: با توجه به اینکه وی بیش از ۶۰ سال در مسیر فرهنگ گرانسنگ قرآن و عترت فعالیت کرد و در سنگر ذاکران اهل بیت(ع) و شاعران فعالیت‌های چشمگیری داشت. وی همچنین دغدغه‌هایی در رابطه با آسیب‌هایی که به لحاظ محتوایی گریبانگیر آثار منظوم ولایی شده داشت و همین موضوع سبب شد تا از مرحوم آهی شخصیتی دوست‌داشتنی و در عین حال متفاوت با دیگران بسازد.

مجاهدی ادامه داد: وی به چاپ و نشر آثاری دست زد که برای گروه‌های گوناگون شاعران سازنده و مؤثر بود، از جمله «فرهنگ اصلاحات قافیه» را برای شاعران جوان تألیف کرد که دارای حجم کمی است و در رابطه با معرفی حروف قافیه به نگارش درآمده. همچنین شاخصه‌ها و ویژگی‌های آنها در این اثر معرفی شده است.

آهی آغازگر نبود، ولی ادامه‌دهنده بود

وی تصریح کرد: مرحوم آهی در سایر آثار خود نیز با مراجعه به متون متقن ولایی و تاریخی اسلام مفاهیم مورد نیاز جامعه مداحان کشور را رصد و آنها را تقریر می‌کرد و پس از بازنگری، ناشر توفیق پخش آنها را به دست می‌آورد.

پدر شعر آئینی کشور در ادامه گفت: جای خالی این شخصیت دوست‌داشتنی به این زودی‌ها پُرشدنی نیست و داغ درگذشت وی تا سال‌ها بر دل و جان کسانی که در مسیر وی گام برمی‌دارند و فعالیت دارند، خواهد ماند و امیدوارم که خداوند استاد آهی را با اهل بیت(ع) محشور کند.

مجاهدی تأکید کرد: کسانی که در کانون شاعران و مداحان کشور در استان‌های گوناگون انجام وظیفه می‌کنند و یا نهادهایی که شبیه این کانون با عناوین دیگر فعالت دارند، سعی کنند راه و منش این استاد را زنده نگه دارند و با در اختیار گذاشتن خط فکری و دست‌نوشته‌های وی که حاوی نکات برجسته اخلاقی است، نگذارند راه وی به دست فراموشی سپرده شود.

وی با بیان اینکه وی آغازگر نبود، اما ادامه دهنده بود، یادآور شد: کانون‌های مداحان و شاعران باید در همین مسیر حضور چشمگیری داشته باشند و نگذارند کارهای ناتمام آن مرحوم روی زمین بماند.

[پرونده ویژه مرحوم استاد علی آهی را اینجا بخوانید]
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما