کد مطلب : ۲۴۳۳۹
خصائص الحسینیه آخرین مقتل معتبر
حجتالاسلام میرزا محمدی در دوره آموزشی سرگروههای حلقههای صالحین سازمان بسیج مداحان که در مجتمع ولایت قم برگزار شد، گفت: مرحوم آیتالله شوشتری عمر مرثیهخوانی برای سیدالشهدا (ع) را فراتر از عمر عالم بیان کرده زمانی که خداوند و قلم و لوح بوده است.
وی در ادامه با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: حضرت فاطمه(س) در روز محشر با پیراهن خونین حسین وارد محشر شده و مرثیهخوانی میکند، بهشتیان بعد از حساب و کتاب وارد بهشت نمی شوند و خواستار دیدار امام حسین (ع) هستند.
این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه بهشتیان امام حسین(ع) را با همان وضعیت بی سری که در کربلا داشته اند دیدار می کنند، عنوان کرد: آنقدر دور حضرت تجمع می شود که انبیا می پرسند این تجمع برای چیست که فرشتگان در جواب می گویند این جمعیت حداثالحسین هستند.
وی خاطرنشان کرد: افراد زیادی دارای صدای خوش و طبع شعری خوبی هستند اما همه آنها توفیق خواندن و سرودن برای امام حسین(ع) را پیدا نمیکنند، لذا خداوند مداحان را گزینش کرده است.
حجتالاسلام محمدی با اشاره به خصوصیات مداحان گفت: مداحان دارای ۳ ویژگی هستند که اولین آن وافد بودن است یعنی یعنی نیابت پذیرایی از صاحب خانه دارند و همچنین بدون اجازه صاحب خانه نیز نیامده اند.
وی ادامه داد: دومین ویژگی مداحان نیز طرفداری آنها از اهل بیت(ع) است یعنی محبت اهل بیت در دل آنها وجود دارد، همچنین مرثیه خوانی برای اهل بیت نیز سومین ویژگی مداحان است.
این استاد حوزه و دانشگاه یکی از ابزارهای مداح که باید بدان آگاهی کامل داشته باشد را بحث مقتل دانست و گفت: مقتل یک تک نگاری تاریخی است که ناظر به وقایع شهادت و اتفاقاتی که بعد از شهادت پیرامون شخصیت ملکوتی امام حسین(ع) و کسانی که آن در واقعه حضور داشتند، است.
وی با بیان اینکه پیش از امام حسین(ع) در مورد حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) نیز مقتل نگاشته شده است، اظهار کرد: پیشینه تاریخی مقتل نگاری به یکی از اصحاب امیرالمومنین(ع) می رسد که در مورد این حضرت نگاشته اند.
وی همچنین کتاب مقتل الحسین به تالیف اصبغ بن نباته را اولین مقتل نگاشته شده در خصوص حضرت سیدالشهدا(ع) عنوان کرد و گفت: و این مقتل نویسی در عصرهای مختلف ادامه داشته است تا آخرین مقتل معتبر که به دست آیت الله شیخ جعفر شوشتری به نام خصائص الحسینیه نوشته شد.
محمدی اظهار کرد: عدهای پیشینه مقتل نگاری را دوره صفویه اعلام می کنند در حالیکه می بینید مقتل نگاری سیدالشهدا(ع) بعد از واقعه کربلا صورت گرفته و زائیده افکار نیست بلکه بر پایه روایات معتبر صورت گرفته است.
وی مقتل نگاری را کاری تخصصی عنوان کرد و گفت: در ۵۰ سال اخیر این کار به صورت تخصصی صورت نگرفته است که یک ضعف در این زمینه محسوب میشود.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این سخن رهبری که امروزه هر مداح برای خود یک رساله است، تصریح کرد: امروز که مدرنیته نگاهش این است هر مداح یک رسانه محض است باید مداح بهتر عمل کند.
وی در پایان گفت: خیلی از روایات ناب در مقتل نگاریها آمده است که مردم ظرفیت شنیدن آن را ندارد در همین راستا نباید هر روایتی که در مقتل ها آمده است برای مردم خوانده شود.
وی در ادامه با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: حضرت فاطمه(س) در روز محشر با پیراهن خونین حسین وارد محشر شده و مرثیهخوانی میکند، بهشتیان بعد از حساب و کتاب وارد بهشت نمی شوند و خواستار دیدار امام حسین (ع) هستند.
این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه بهشتیان امام حسین(ع) را با همان وضعیت بی سری که در کربلا داشته اند دیدار می کنند، عنوان کرد: آنقدر دور حضرت تجمع می شود که انبیا می پرسند این تجمع برای چیست که فرشتگان در جواب می گویند این جمعیت حداثالحسین هستند.
وی خاطرنشان کرد: افراد زیادی دارای صدای خوش و طبع شعری خوبی هستند اما همه آنها توفیق خواندن و سرودن برای امام حسین(ع) را پیدا نمیکنند، لذا خداوند مداحان را گزینش کرده است.
حجتالاسلام محمدی با اشاره به خصوصیات مداحان گفت: مداحان دارای ۳ ویژگی هستند که اولین آن وافد بودن است یعنی یعنی نیابت پذیرایی از صاحب خانه دارند و همچنین بدون اجازه صاحب خانه نیز نیامده اند.
وی ادامه داد: دومین ویژگی مداحان نیز طرفداری آنها از اهل بیت(ع) است یعنی محبت اهل بیت در دل آنها وجود دارد، همچنین مرثیه خوانی برای اهل بیت نیز سومین ویژگی مداحان است.
این استاد حوزه و دانشگاه یکی از ابزارهای مداح که باید بدان آگاهی کامل داشته باشد را بحث مقتل دانست و گفت: مقتل یک تک نگاری تاریخی است که ناظر به وقایع شهادت و اتفاقاتی که بعد از شهادت پیرامون شخصیت ملکوتی امام حسین(ع) و کسانی که آن در واقعه حضور داشتند، است.
وی با بیان اینکه پیش از امام حسین(ع) در مورد حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) نیز مقتل نگاشته شده است، اظهار کرد: پیشینه تاریخی مقتل نگاری به یکی از اصحاب امیرالمومنین(ع) می رسد که در مورد این حضرت نگاشته اند.
وی همچنین کتاب مقتل الحسین به تالیف اصبغ بن نباته را اولین مقتل نگاشته شده در خصوص حضرت سیدالشهدا(ع) عنوان کرد و گفت: و این مقتل نویسی در عصرهای مختلف ادامه داشته است تا آخرین مقتل معتبر که به دست آیت الله شیخ جعفر شوشتری به نام خصائص الحسینیه نوشته شد.
محمدی اظهار کرد: عدهای پیشینه مقتل نگاری را دوره صفویه اعلام می کنند در حالیکه می بینید مقتل نگاری سیدالشهدا(ع) بعد از واقعه کربلا صورت گرفته و زائیده افکار نیست بلکه بر پایه روایات معتبر صورت گرفته است.
وی مقتل نگاری را کاری تخصصی عنوان کرد و گفت: در ۵۰ سال اخیر این کار به صورت تخصصی صورت نگرفته است که یک ضعف در این زمینه محسوب میشود.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این سخن رهبری که امروزه هر مداح برای خود یک رساله است، تصریح کرد: امروز که مدرنیته نگاهش این است هر مداح یک رسانه محض است باید مداح بهتر عمل کند.
وی در پایان گفت: خیلی از روایات ناب در مقتل نگاریها آمده است که مردم ظرفیت شنیدن آن را ندارد در همین راستا نباید هر روایتی که در مقتل ها آمده است برای مردم خوانده شود.
مرجع : بسیج مداحان