تاریخ انتشار
سه شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۹
۰
کد مطلب : ۲۴۳۹۹

۷۰۰ هزار نفر در ۵۵۰۰ مسجد کشور معتکف می‌شوند/ خیرین به حمایت مساجد بیایند

۷۰۰ هزار نفر در ۵۵۰۰ مسجد کشور معتکف می‌شوند/ خیرین به حمایت مساجد بیایند
حجت‌الاسلام حسین روحانی نژاد، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی امروز سه‌شنبه هشتم اردیبهشت ماه طی نشستی خبری با اصحاب رسانه ضمن اعلام آمارهای مربوط به مراسم اعتکاف سال گذشته، خبرهای مربوط به اعتکاف سال جاری را اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه اعتکاف سنت حسنه‌ای است که از روزی که بشر پا به عرصه وجود گذاشته وجود داشته است، گفت: شکل و ایام اعتکاف در طی اعصار مختلف عوض شده و این سنت توسط حضرت رسول(ص) نیز تأیید و خود ایشان نیز معتکف می‌شدند.

حجت‌الاسلام روحانی‌نژاد به تببین احکام اعتکاف پرداخت و عنوان کرد: اعتکاف سنتی است که در تمام طول سال به جز عید فطر و قربان می‌توان آن را انجام داد و حداقل آن سه روز است که دو روز اول مستحب و روز سوم واجب است. البته می‌توان پس از پایان سه روز اول، سه روز دیگر هم بر اعتکاف افزود که آن دو روز اول باز هم مستحب و روز سوم واجب است و به همین ترتیب ادامه داد.

برگزاری اعتکاف چند نفره در کشور قبل از انقلاب

وی در ادامه به پیشینه اعتکاف در کشور اشاره و اظهار کرد: قبل از انقلاب اعتکاف مورد غفلت قرار داشت و تعداد اندکی از مردم در مسجد امام حسن عسگری حوزه علمیه قم معتکف می‌شدند که در بعضی از اوقات تعداد این معتکفان از تعداد انگشتان دو دست تجاوز نمی‌کرده است.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی افزود: از دهه دوم انقلاب سازمان تبلیغات اسلامی در راستای احیای سنت‌های دینی اعتکاف را مطرح کرد و تا‌کنون که ۲۰ سال از برگزاری این مراسم می‌گذرد، هر سال بر تعداد معتکفان افزوده شده است.

اعتکاف ۶۵۰ هزار نفر در سال ۹۳

وی اعلام کرد: در سال گذشته ۶۵۰ هزار نفر در مراسم اعتکاف شرکت کردند که ۶۰۰ هزار نفر در مساجد و ۵۰ هزار نفر نیز در دانشگاه‌ها و آستان‌های مقدس امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) و حضرت احمد‌بن موسی(ع) معتکف شدند. همچنین ۳۰ درصد معتکفان مرد و ۷۰ درصد خانم‌ها بودند و ۵۷ درصد معتکفان در گروه سنی ۱۵ تا ۳۰ سال بودند که این نشان دهنده گرایش جوانان به مراسم‌های مذهبی است.

برای اعتکاف از هیچ منبع دولتی هزینه نمی‌شود

روحانی نژاد اعتکاف را یکی از رویش‌های معنوی انقلاب عنوان و اظهار کرد: در این مراسم از هیچ منبع دولتی هزینه نمی‌شود و همه منابع از طریق مردم تأمین می‌شود. ستادهای استانی اعتکاف نیز صرفاً برای هماهنگی اقدامات بهداشتی، اورژانس، تأمین امنیت و ... معتکفان تشکیل شده است.

وی با اذعان به اینکه ظرفیت‌های مساجد برای برگزاری مراسم اعتکاف بالا نیست، گفت: سال به سال بر تعداد مساجدی که ظرفیت لازم برای اعتکاف در آنها ایجاد شده، افزوده می‌شود و لازم است مردم و هیئت‌های امنای مساجد امکانات اولیه حضور معتکفان را در مساجد فراهم کنند.

صدها هزار نفر معتکف نمی‌شوند چون مساجد ظرفیت ندارند!

روحانی‌نژاد به صد‌ها هزار نفری که هر ساله متقاضی حضور در مراسم اعتکاف هستند اما به دلیل پر شدن ظرفیت مساجد امکان معتکف شدن را پیدا نمی‌کنند نیز اشاره و عنوان کرد: کسانی که نذر دارند می‌توانند نذورات خود را به سمت اعتکاف سوق دهند و افطار، سحر و یا بسته فرهنگی نذر معتکفان کنند. اگر خیرین نذورات خود را به معتکفان و فراهم کردن امکان اعتکاف در مساجد اختصاص دهند آن زمان است که شاهد حضور میلیونی مردم در اعتکاف خواهیم بود.

برنامه‌های جانبی اعتکاف باید به حداقل برسد

وی تأکید کرد: برنامه‌های جانبی اعتکاف باید به حداقل برسد زیرا خلوت معتکفان نباید بر هم بخورد و برنامه‌های جانبی باید محدود به برگزاری حلقه‌های معرفت، پرسش و پاسخ، نماز جماعت و سخنرانی باشد تا هر کسی که علاقه و نیاز داشت در آنها حضور پیدا کند و باید مراقب حضور افراد غیر مسئول در اعتکاف بود.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص آمار اولیه معتکفان سال جاری، گفت: پنج هزارو ۵۰۰ مسجد در کشور پذیرای معتکفان هستند و با توجه به عدم تلاقی زمان اعتکاف با زمان امتحانات دانش‌آموزان و دانشجویان پیش‌بینی می‌کنیم امسال شاهد حضور بیشتر این دو گروه در اعتکاف باشیم.

احتمال افزوده شدن مساجد جدید برای اعتکاف وجود دارد

وی ادامه داد: آمار اولیه تعداد معتکفان سال جاری ۷۰۰ هزار نفر است که احتمال افزوده شدن مساجد جدید برای اعتکاف وجود دارد.

روحانی‌نژاد از کسانی که به دلیل کم بودن ظرفیت مساجد نمی‌توانند معتکف شوند عذرخواهی کرد و گفت: امیدواریم در سال‌های بعد شاهد افزایش ظرفیت مساجد برای برگزاری اعتکاف باشیم.

خیرین به پشتیبانی مساجدی که در آنها اعتکاف برگزار می‌شود بیایند

وی در خصوص هزینه‌ای که معتکفان باید پرداخت کنند، گفت: در استان‌های مختلف نسبت به سطح هزینه‌ها، معتکفان پول پرداخت می‌کنند، البته توصیه مقام معظم رهبری بر این بود که هزینه‌های اعتکاف بالا نباشد. درخواست ما نیز است است که خیرین به پشتیبانی مساجدی که در آنها اعتکاف برگزار می‌شود بیایند.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص استفاده از تلفن همراه، تبلت و ... در اعتکاف، گفت: در برخی از مساجد خود معتکفان از نیاوردن تلفن‌های همراه و ... به مراسم اعتکاف استقبال کرده‌اند در برخی دیگر از مساجد نیز تلفن‌های همراه به مسئولان مسجد سپرده می‌شود تا در صورت لزوم معتکفان از آن استفاده کنند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما