تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۰
۰
کد مطلب : ۲۴۵۴۸
رئیس اداره تبلیغات اسلامی دماوند:

موسسه‌های آموزش مداحی در پی اخذ مجوز باشند

موسسه‌های آموزش مداحی در پی اخذ مجوز باشند
حجت‌الاسلام والمسلمین میثم کریمانی اظهار داشت: سازمان تبلیغات اسلامی چند وظیفه و ماموریت عمده از جمله ساماندهی امور مداحان، امور مبلغین در موقعیت‌های مختلف، ساماندهی و نظارت بر تشکل‌های مذهبی و فعالیت‌های قرآنی را بر عهده دارد که بخشی از آن به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان واگذار شده است.

وی با اشاره به ساماندهی امور مداحان توسط این اداره بیان کرد: کانون مداحان شامل یک تشکل رسمی وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی می‌باشد که در دوره‌‌های چهار ساله انتخاباتی برای مداحان معروف شهرستان دماوند برگزار می‌کند.

این مقام مسئول در ادامه افزود: حمایت، نظارت و هدایت سه وظیفه عمومی که هیئت مدیره کانون مداحان برعهده دارد که در راه و طریقی که به عنوان سیاست اصلی سازمان تبلیغات اسلامی طراحی شده است این سه وظیفه در همه بخش‌های ما جاری است.
کریمانی با اشاره به امور هیات مذهبی و تشکل‌های مذهبی سه وظیفه حمایت، نظارت و هدایت را جاری دانست و خاطر نشان کرد: در این بخش تشکل‌های مذهبی و انجمن‌های اسلامی را داریم که در صورت مشاهده جریان‌های انحرافی در آن‌ها سازمان تبلیغات اسلامی رسیدگی و جلوگیری می‌کند.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دماوند در خصوص ساماندهی امور مذهبی تصریح کرد: در این بخش تشکل‌های مذهبی و انجمن‌های اسلامی را داریم که سازمان تبلیغات اسلامی سه وظیفه حمایت، نظارت و هدایت در عملشان را دارد که اگر جیان‌های انحرافی در آن‌ها ایجاد شد توسط این سازمان رسیدگی و جلوگیری شود.

*لزوم آشنایی مداحان با دانش مداحی
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: کانون مداحان متشکل از یک هیئت مدیره با پنج نفر عضو اصلی و دو عضو عدل البدل می‌باشد که حمایت، نظارت، هدایت بر امور مداحان از وظایف این هیئت مدیره می‌باشد.
کریمانی تصریح کرد: در حیطه مداحی بخش آموزش مداحی جز برنامه‌های آینده کانون مداحان است که شاهد بهبود آن در منطقه هستیم.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دماوند بیان کرد: کانون مداحان تنها مرجعیست که مجوز آموزش مداحی را به صورت رسمی می‌دهد و هر نوع فعالیت مداحی باید زیر نظر و با مجوز رسمی کانون مداحان باشد.
وی با اشاره به برنامه‌های مهم این کانون در سال جدید توضیح داد: با آموزش رسمی و تخصصی کانون مداحان در شهرستان دماوند بدون شک تمام کلاس‌های که به صورت خودگردان توسط شخص یا ارگان دیگر فعالیت می‌کنند از سطح شهرستان جمع آوری خواهد شد.
کریمانی تصریح کرد: موسسه و مراکز آموزش مداحی در سطح شهرستان دماوند می‌باشند که بدون مجوز فعالیت می‌کنند که این موسسات باید در خصوص اخذ مجوز خود از سازمان تبلیغات اقدام کنند.
این مقام مسئول از برگزاری آزمون‌های مداحی در شهرستان دماوند خبر داد و گفت: در این آزمون‌ها به خصوص در حیطه بانوان افرادی بودند که از سطح مناسب در دانش مداحی برخوردار نبوده و اساتید مطلوبی نبودند.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دماوند با اشاره به وجود حدود ۱۱۰ مداح در شهرستان دماوند در سطوح مختلف مداحی و روضه‌خوانی خاطرنشان کرد: با هدایت و نظارت صورت گرفته به همت کانون مداحان شاهد نظارت بیشتری و پیشرفت خوبی در این زمینه خواهیم بود.

*فعالیت ۱۳ دارالقرآن در سطح شهرستان دماوند
وی از فعالیت ۱۳ موسسه و خانه قرآن در شهرستان دماوند خبر داد و گفت: سال ۹۴ در تلاش هستیم بیشترین فعالیت‌های خود را در بخش امور قرآنی داشته باشیم.
کریمانی تدوین و ترویج قرآن و فرهنگ قرآنی را به عنوان یک وظیفه ویژه برای سازمان تبلیغات شهرستان دماوند برشمرد و افزود: با تصمیمات گرفته شده در شورای قرآن شهرستان و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در تلاشیم فعالیت‌های قرآنی را با یک سیاست خاص ساماندهی کنیم.

وی در ادامه بیان داشت: در صورت اجرای صحیح سیاست‌هایی که در زمینه قرآن در سال ۹۴ داریم چشم انداز قرآنی در شهرستان ایجاد خواهد شد و فعالیت‌های قرآنی از حالت پراکنده به وحدت رویه با پیشرفت خوبی خواهد رسید.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دماوند در خصوص فعالیت‌های امور فرهنگی که وظیفه آن ترویج مباحث اخلاق و دین می‌باشد، توضیح داد: این فعالیت‌ها در سطوح مختلف در قالب گفتمان‌های دینی در مدارس و کارگاه‌هایی علمی پژوهشی برای دانشجویان و اصناف کارمندان ادارات در جهت ترویج مباحث اخلاقی و دینی مطرح می‌شود.
کریمانی خواستار تعامل و همکاری ویژه بیشتر فرهیختگان برای ترویج اخلاق و دیانت در سطح جامعه با یک نوع همکاری مردمی شد و افزود: با توجه به کمبود نیرو و بودجه در سازمان تبلیغات اسلامی، طرح‌هادر این بخش مسکوت مانده و لازم به همکاری تعدادی از فرهیختگان می‌باشیم.

وی تاکید کرد: ما ظرفیت بالایی برای برگزاری کارگاه‌های آسیب‌شناسی، گفتمان‌های دینی و پرسش و پاسخ دینی با حضور کار‌شناسان خوب اخلاقی و مذهبی با کمکفرهیختگان داریم که با توجه به کمبود نیرو و بودجه در سازمان تبلیغات اسلامی مشکلاتی در این بخش داریم.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دماوند افزود: پنج کارگاه آسیب‌شناسی فضای مجازی و اینترنت برای والدین دانش آموزان در سطح مدارس شهرستان دماوند از طرف سازمان تبلیغات اسلامی در سال ۹۳ برگزار شد که مفید ارزیابی گردید.

* لزوم بهبود زیرساخت‌ها جهت تاسیس دارالقرآن مرکزی در شهرستان دماوند
کریمانی با اشاره به فعالیت ۱۳ دارالقرآن در شهرستان دماوند و لزوم تاسیس دارالقرآن مرکزی بیان کرد: دارالقرآن مرکزی باید توان ساپورت دارالقرآن‌های جزء را داشته باشد و توانایی تعلیم و تربیت نیروی قرآنی در سطح بالا باشد.
وی در خصوص پیش‌بینی‌های لازم برای تاسیس دارالقرآن مرکزی در منطقه دماوند خاطر نشان کرد: این دارالقرآن مرکزی باید توسط مدرسین درجه یک قرآنی در سطح دکترا باشد تا توان تعلیم و تربیت مربیان و مدرسان قرآن را داشته باشد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دماوند پیشرفت در سطح‌های قرائت قرآن، حفظ قرآن و مفاهیم و تفسیر را نیاز ضروری مجموعه یک دارالقرآن مرکزی دانست و گفت: یک دارالقرآن از نظر سازمان تبلیغات اسلامی یک موسسه درجه یک می‌باشد که در سطح بین المللی تلاش کند و اعزام نیور به هر جایی رای برای تدریس در سطح بالا داشته باشدکه در شهرستان دماوند فقط یک موسسه سطح دو داریم.

وی در ادامه افزود: متاسفانه در حال حاضر چنین ظرفیتی در سطح شهرستان نداریم و در پی ایجاد تقویت بنیان‌های قرآنی خودمان با تقویت نیروی توانمند هستیم.

کریمانی از حمایت مالی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند در بهبود سطح قرائت قرآن خبر داد و گفت: با این حمایت مالی اداره اوقاف، استاد «داوود جعفری» مدرس و قاری قرآن اقدام به تعلیم و تربیت قاریان در سطح شهرستان کرده است که در صورت ارتقای سطح این اشخاص می‌توانیم دارالقرآن مرکزی در شهرستان دماوند تاسیس کنیم.
وی در زمینه بهبود سطح حفظ قرآن نیز تاکید کرد: برای رشد در این زمینه نیز نیازمند حداقل پنج حافظ کل قرآن در شهرستان هستیم که حداقل دو نفر از آن‌ها در سطح توان تعلیم و تربیت حافظ با تکینک‌های دنیا را داشته باشند که متاسفانه تعداد حافظی که ثبات حفظ داشته باشد بسیار کم می‌باشد داشته باشند.
این مقام مسئول در سطح مفاهیم و تفسیر خاطر نشان کرد: افراد در این سطح باید در حدی باشند که خودشان قرآن را خوب بفهمند و در ضمن توانا باشند نیروی قرآنی تفسیر و مفاهیم تعلیم و تربیت کنند.
مرجع : دانا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما