تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۵
۰
کد مطلب : ۲۴۸۱۶

بانک جامع آثار جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) تولید می‌شود

بانک جامع آثار جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) تولید می‌شود
سید جواد جعفری، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی‌هنری امام رضا(ع) در نشست خبری که ساعتی پیش برگزار شد با اعلام آغاز به کار رسمی سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی-هنری امام رضا(ع) و اعلام برنامه‌های این دوره گفت: بانک اینترنتی جامع تمامی آثار ۱۲ ساله جشنواره فرهنگی امام رضا(ع) به زودی تولید و در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه گفت: تولید‌کنندگان این بانک اطلاعاتی از پارک علمی و فناوری خراسان انتخاب شده‌اند. این گروه مجموعه‌ای از نخبگان حوزه مجازی هستند که به تایید مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد نیز رسیده‌اند.


جعفری با بیان اینکه رونمایی از این بانک بستگی به سرعت کار این گروه دارد افزود: قرار دادی که با این گروه بسته شده است برای مدت یک سال بوده و امیدواریم که در این زمان این کار به پایان برسد.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی‌هنری امام رضا(ع) در ادامه اشاره‌ای به کلیات برگزاری جشنواره سیزدهم داشت و بیان کرد: در این دوره ۳ برنامه اصلی پیش‌بینی شده است که توسط نهاد‌ها و سازمان‌های مردمی برگزار می‌شود.

وی در ادامه گفت: مجموعه‌ای از برنامه‌های تخصصی پیش‌بینی شده است که عمده آن توسط نهادهای دولتی برگزار می‌شود. بخش دوم این جشنواره برنامه‌های مردمی است که ساماندهی آن در دهه کرامت را سازمان‌های مردم نهاد برگزار می‌کنند. ۵۶.۸ درصد جشنواره را به خود اختصاص داده است و عمده فعالیت‌های جشنواره نیز مردمی است. آخرین بخش، برنامه‌های خارج از کشور است.

جعفری افزود: ۱۳ استان کشور میزبان‌ برنامه‌های هنری جشنواره هستند که شامل، آذربایجان شرغی، اصفهان، فارس، کهگیلویه، قزوین، خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی، سیستان بلوچستان، کرمان و استان قم خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۱۰ استان کشور نیز میزبان فعالیت‌های فرهنگی جشنواره سیزدهم هستند، گفت: استان‌های بوشهر، کرمان، چهارمحال بختیاری، همدان، البرز، خراسان رضوی، آذربایجان غربی، خوزستان و مازندران ازجمله این استان‌ها هستند.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی‌هنری امام رضا(ع) در ادامه خاطرنشان کرد: هفت استان نیز در این دوره از جشنواره میزبان بخش‌ علمی و پژوهشی خواهند بود که شامل قم، زنجان، اردبیل، تهران، مرکزی، کرمانشاه و خراسان رضوی است. در حوزه سینمایی سه استان گلستان و لرستان و یزد میزبان خواهند بود و دو استان تهران و همدان میزبان برنامه‌های مطبوعاتی و دیجیتال این دوره هستند.

دانشگاه نیز میزبان برنامه‌‌های جشنواره

جعفری با بیان اینکه در حوزه کودک و نوجوان جشنواره، تمامی استان‌های کشور میزبان هستند، گفت: اختتامیه این حوزه در تهران به صورت جامع برگزار خواهد شد. ۲۳ دانشگاه نیز میزبان برنامه‌‌های جشنواره هستند که شامل دانشگاه‌های امام صادق، هنر تهران، شهید مدنی آذربایجان، اصفهان، بیرجند، شهید چمران اهواز، شیراز، امام خمینی قزوین، صنعتی قم، رازی، کرمانشاه، رشت، هرمزگان، حکیم سبزوار و علوم قرآن سبزوار، نیشابور، پیام نور خراسان رضوی، فردوسی مشهد، فرهنگیان مشهد و علوم پزشکی مشهد است.

وی در ادامه گفت: از اردیبهشت‌ماه برخی از این دانشگاه‌ها شامل، رشت، نیشابور و بیرجند برنامه‌های خود را آغاز کرده‌ و به ترتیب در طول سال این برنامه‌ها ادامه خواهد داشت. مراسم اختتامیه بخش دانشگاهی در مشهد به صورت مشترک برگزار خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی‌هنری امام رضا(ع) خاطر نشان کرد: بخش دانشگاهی در ۱۳ قالب تعریف شده است که شامل شعر در حوزه‌های شعر فارسی، آذری، عربی، مشاعره و ادبیات داستانی است. قالب‌های دیگر بخش نمایش جشنواره است که شامل حوزه‌های تاتر، پرده‌خوانی، هنرهای آئینی، کودک و نوجوان است. بخش هنرهای تجسمی نیز شامل هنر‌های سنتی، نوا‌های آئینی، خوش‌نویسی، مولودی، تواشیح و چاووشی خوانی خواهد بود.

برگزاری همایش‌ها و کنگره‌های مختلف با موضوع سبک زندگی

جعفری در ادامه با اشاره به بخش‌های علمی-پژوهشی این جشنواره نیز گفت: این بخش نیز در قالب همایش‌ها و کنگره‌های مختلف با موضوع سبک زندگی برگزار خواهد شد. قالب‌های فیلم نیز شامل، فیلم کوتاه، داستانی، داستان کوتاه و مستند برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه هشت کارگروه عهده‌دار تعیین محتوای جشنوراه شده‌اند گفت: دغدغه داریم تا از لحاظ کیفی بتوانیم فعالیت‌های خودمان را گسترش دهیم و در این راستا بهتر عمل کنیم. ۳۱ ناظر نیز بر محتوای جشنواره نظارت خواهند داشت.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی‌هنری امام رضا(ع) با بیان اینکه دو کمیته برای انتخاب خادمان برتر جشنواره سیزدهم تعیین شده است، افزود: در سال جاری سطح خادمان فرهنگ رضوی فوق‌العاده بالا است این افراد کارهای شاخص و بزرگی را در سطح فرهنگی جشنوراه داشته‌اند.

جعفری بیان کرد: کمیته محتوایی با ۳۱ استان تفاهم‌نامه امضا کرده است که ۳۱ موسسه برنامه‌های برون‌سپاری جشنواره را بر عهده گرفته‌اند که برای اجرای این برنامه‌ها ۱۱ مرحله تعرف شده است. مهمترین و مرحله نخست این برنامه‌ها آسیب‌شناسی است.مراحل بعد شامل آسیب‌شناسی، سیاست‌گذاری، استقرار، فراخوان، پذیرش آثار، داوری و درنهایت اختتامیه جشنواره است. هشت مرحله از این یازده مرحله، اجرایی شده است و تنها سه مرحله آخر آن باقی مانده است.

وی افزود: شعار جشنواره نوآوری و خلاقیت است که چهار برنامه در رابطه با آن انجام داده‌ایم. در ۳۱ استان کشور اتاق فکر تشکیل شده که عمده اعضای آن شخصیت‌های برجسته و صاحب فکر هستند. برای تمامی بخش‌های جشنواره دبیر‌ تخصصی انتخاب شده است. نظارت و ارزیابی و کمیته‌ای برای انتخاب برنامه‌های برتر جشنواره از این اقدامت است.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی‌هنری امام رضا(ع) با بیان اینکه فصلنامه علمی-فرهنگی رضوی در سطح بین المللی منتشر شده است گفت: تمامی مقالات برگزیده در جشنواره در این فصلنامه که در سطح بین‌المللی و از امتیاز علمی برخوردار است چاپ و منتشر خواهند شد.

۳۱ استان کشور میزبان برنامه‌های جشنواره سیزدهم

جعفری تصریح کرد: در سال جاری ۳۱ استان کشور میزبان برنامه‌های جشنواره سیزدهم خواهند بود. در بیش از ۸۰ کشور جهان این برنامه نیز اجرا خواهد شد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما