کد مطلب : ۲۵۰۱۹
فضای زیارتی اطراف ضریح امام حسین(ع) دوبرابر می شود
حسن پلارک گفت: ساختار کنونی حرم سید الشهدا(ع) به گونه ای است که فاصله بین ستونهای اطراف ضریح مطهر با دیوارهای جانبی، تنها یک ونیم متر بوده که در ایام خاص و در زمان حضور میلیونی زائران، باعث دشواری در تردد و تشرف زائران به حرم می شد. از این رو طی تفاهمی بین ستاد بازسازی عتبات با تولیت حرم مطهر امام حسین (ع) به منظور افزایش فضای زیارتی و تسهیل در تردد زائران، طرح تقلیل ستونها در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: این طرح که از نظر فنی و مهندسی جزء پیچیده ترین پروژه های بازسازی در اعتاب مقدسه محسوب می شود در ۱۰ فاز و مدت زمان دو سال اجرا خواهد شد.با به ثمر نشستن این طرح افزون بر دوبرابر شدن گنجایش مسیر تردد زائران، زمینه برای اجرای طرح ترفیع گنبد نیز فراهم خواهد شد.
به گفته رئیس ستاد بازسازی عتبات، استفاده از هنر معماری ایرانی و اسلامی از دیگر ویژگیهای اجرای این طرح است که پس از تکمیل، علاوه بر استحکام سازه و دو برابر شدن فضای تردد، زیبایی بصری خاصی نیز به فضای اطراف ضریح مطهر امام حسین(ع) خواهد بخشید.
براساس این گزارش، عملیات اجرایی این طرح که از نظر مهندسی در دنیا کم سابقه است با کار روی ستون جنب حرم حبیب بن مظاهر در شب وفات حضرت زینب(س) کلید خورده است.
لازم به ذکر است قدمت ستونهای کنونی اطراف ضریح مطهر به دوره صفویه باز می گردد که ساختار آجری دارند و مهندسان ایرانی اقدام به تقلیل و مقاومسازی آنها می کنند.
وی افزود: این طرح که از نظر فنی و مهندسی جزء پیچیده ترین پروژه های بازسازی در اعتاب مقدسه محسوب می شود در ۱۰ فاز و مدت زمان دو سال اجرا خواهد شد.با به ثمر نشستن این طرح افزون بر دوبرابر شدن گنجایش مسیر تردد زائران، زمینه برای اجرای طرح ترفیع گنبد نیز فراهم خواهد شد.
به گفته رئیس ستاد بازسازی عتبات، استفاده از هنر معماری ایرانی و اسلامی از دیگر ویژگیهای اجرای این طرح است که پس از تکمیل، علاوه بر استحکام سازه و دو برابر شدن فضای تردد، زیبایی بصری خاصی نیز به فضای اطراف ضریح مطهر امام حسین(ع) خواهد بخشید.
براساس این گزارش، عملیات اجرایی این طرح که از نظر مهندسی در دنیا کم سابقه است با کار روی ستون جنب حرم حبیب بن مظاهر در شب وفات حضرت زینب(س) کلید خورده است.
لازم به ذکر است قدمت ستونهای کنونی اطراف ضریح مطهر به دوره صفویه باز می گردد که ساختار آجری دارند و مهندسان ایرانی اقدام به تقلیل و مقاومسازی آنها می کنند.
مرجع : مهر