تاریخ انتشار
يکشنبه ۷ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۱
۰
کد مطلب : ۲۵۵۳۳

تشابه کار مداحان و قاریان در انتقال معنا

تشابه کار مداحان و قاریان در انتقال معنا
محمدحسین سبزعلی، قاری بین‌المللی قرآن کریم شب گذشته با حضور در غرفه ایکنا در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم  با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار با جامعه قرآنی گفت: جلسات قرآن حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) چیزی نیست که مربوط به امسال یا سال‌های قبل باشد. والده مقام معظم رهبری خود قاری قرآن بودند و قبل از انقلاب قرآن آموزش می‌دادند؛ همچنین در آن دوران مقام معظم رهبری در جلسات تلاوت قرآن در مشهد شرکت می‌کردند و خودشان عاشق قرآن بودند.

وی بیان کرد: من در سال ۵۲ درمسجد کرامت قرآن قرائت می‌کردم که مقام معظم رهبری نیز حضور داشتند ولی من ایشان را نمی‌شناختم. در آن زمان ایشان از من تقدیر کردند و فرمودند آینده خوبی خواهید داشت. بعد از انقلاب و سال ۵۷ من را به جا آورند و از آن موقع مقام معظم رهبری هم مرا تشویق می‌کردند و هم نصیحت؛ بنده از ایشان درس‌های زیادی آموختم.

ارادت رهبر معظم انقلاب به جلسات قرآن

این قاری بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به برگزاری جلسات قرآن در روز اول ماه مبارک رمضان توسط مقام معظم رهبری، عنوان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) هر سال در روز اول ماه مبارک رمضان جلسه قرآن برگزار می‌کنند که یکی از بزرگ‌ترین و بهترین جلسات قرآنی است.

وی با بیان اینکه این جلسه حدودا پنج الی هفت ساعت به طول می‌انجامد و در آن بزرگ‌ترین قاریان و حفاظ کشور شرکت می‌کنند، ادامه داد: امسال متوجه شدم حضرت آقا خیلی از جلسات را که ضرورت نداشت لغو کرده و یا زمان بعضی از جلسات را کاهش دادند ولی درمورد جلسات قرآن فرمودند که حتی یک دقیقه هم زمان آن کم نشود و به همان کیفیت بماند؛ این موضوع ارادت ایشان را نسبت به قرآن می‌رساند.

سبک و سیاق تلاوت باید در چارچوب باشد

سبزعلی بیان کرد: مقام معظم رهبری هر ساله در این جلسات بیانات و نصایحی به قراء و حفاظ داشته و آن را گوشزد می‌کنند. ایشان در بیانات خود تقوا و خشوع در تلاوت را مهم برشمرده و می‌فرمایند: قاری باید خشوع لازم را داشته و موقع تلاوت باید آن را به مستمع انتقال دهد. سبک و سیاق تلاوت باید در چارچوب باشد و خارج از لحن و غنا خوانده نشود و همچنین خارج از آئین قرآن نباشد.

وی افزود: همچنین از دیگر مواردی که همیشه ایشان بر آن تأکید می‌کنند این است که تلاوت قرآن یک مقدمه است تا با قرآن مأنوس شوید و معانی آن را مورد توجه قرار دهید و به دستورات قرآن عمل کنید و هدف از تلاوت قرآن همین است و تنها پرداختن به صوت و لحن نیست؛ چه بسا کسانی که صدای خوبی دارند اگرمی‌خواستند دنبال آواز می‌رفتند ولی به دنبال آموزش قرآن رفتند چراکه قرآن برای آنان هدف عالیه است.

مقام معظم رهبری پرچم قرآن در کشور را برافروختند

این استاد قرآن با بیان اینکه مقام معظم رهبری پرچم قرآن را در کشور برافروختند، اظهار کرد: ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حسنی کارگر در مسابقات مالزی مقام اول جهان را کسب کرد و در داخل کشور نیز حسن بارش از استان یزد مقام اول را کسب کرد. تلاوت قرآن در کشور متحول شده و سطح آن تغییر کرده است و این زحمت را مقام معظم رهبری بعد از انقلاب کشیدند.

وی با اشاره به کسب رتبه حفظ توسط استاد پرهیزکار در عربستان، گفت: رتبه حفظ در عربستان مهم است؛ به غیر از مشاهیر و بزرگان قرآن همچون مصطفی اسماعیل و منشاوی که آنها جایگاه خودشان را دارند، ایران جایگاه ویژه‌ای در حفظ قرآن دارد. استاد پرهیزکار مقام اول حفظ را در عربستان، در کشوری که از استاد تا راننده همه قرآن را بلد هستند، کسب کرد.

قاریان جوان در زیبا خواندن افراط نکنند

سبزعلی عنوان کرد: برخی از قراء جوان تلاوت‌شان حلاوت و شیرینی دارد که نباید در آن افراط شود؛ آیات نباید طوری خوانده شوند که از چارچوب و استاندارد خارج شود. مقام معظم رهبری در فرمایشی در مورد مصطفی اسماعیل فرمودند که ایشان کامل، جامع و با جمیع شرایط ۵۳ هزار ساعت تلاوت ضبط شده دارند و چقدر اذان که ضبط نشده است.

این قاری قرآن با اشاره به انس قاریان با مفاهیم قرآن کریم، تصریح کرد: قاری باید به آیات و سوره‌هایی که‌ می‌خواند اشراف داشته باشد و آن را به مخاطب و مستمع انتقال دهد و مخاطبان ایرانی متوجه شوند که نور علی نور است؛ دقیقا مثل کار مداحان که مفاهیم را به مخاطبان انتقال می‌دهند و شوری به راه می‌اندازند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما