تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۳
۰
کد مطلب : ۲۵۸۷۸

حمایت نامناسب از تئاتر دینی موجب سرخوردگی فعالان این عرصه شده است

حمایت نامناسب از تئاتر دینی موجب سرخوردگی فعالان این عرصه شده است
سیدعلی موسویان، نویسنده و بازیگر نمایش «سفید» گفت: شرایط تولید و ارائه آثار نمایشی با موضوعات دینی و ارزشی بسیار وخیم است و در شرایط بد اقتصادی تئاتر، حمایت از این گونه آثار به حداقل خود رسیده است و هیچ نهاد و ارگان فرهنگی با وجود داشتن داعیه فرهنگی در زمینه حمایت از این آثار پیشقدم نمی‌شود.

وی با تشکر از مدیریت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری که شرایط را برای اجرای نمایش «سفید» در تماشاخانه ماه فراهم آوردند عنوان کرد: سال‌هایی نه چندان دور از سوی بسیاری از نهادهای فرهنگی و انقلابی رصدی صورت می‌گرفت تا اگر نمایش و نمایش‌هایی با موضوعات دینی و ارزشی در حال تمرین و تولید است مورد حمایت قرار گیرد و به اصطلاح عامیانه روی زمین نماند، اما نمی‌دانم چه پیش آمده که اغلب این نهادها و دستگاه‌ها در زمینه‌های فرهنگی و دینی موضعی منفعل به خود گرفته‌اند.

این بازیگر و کارگردان تئاتر تصریح کرد: خطاب من به این دوستان مسئول این است که تنها با تصدی مسئولیت یک نهاد فرهنگی نمی‌توان نام خود را مدیر و مسئول فرهنگی گذاشت؛ کدام یک از این نهادها و ارگان‌هایی که خود را مسئول ترویج و گسترش فرهنگ و هنر دینی و انقلابی می‌دانند، برای حمایت بی‌شائبه از تولیدات فرهنگی و هنری به ویژه هنرهای نمایشی خود را مسئول می‌دانند؟

موسویان ادامه داد: بدون تعارف باید گفت که اغلب سالن‌های نمایشی تبدیل به بنگاه‌های اقتصادی شده‌اند، دیگر شرط پذیرش نمایش برای اجرای عموم در این سالن‌ها کیفیت فنی و هنری آنها نیست، هر کس پول بیشتری بدهد، ولو اینکه سابقه چندانی در امر اجرای نمایش نداشته باشد، سالن نمایشی در اختیار وی قرار می‌گیرد. حق بدهید که در چنین اوضاع و شرایطی طیفی از جامعه تئاتری که با آبرو و صرف کمترین هزینه‌ای در پی تولید و اجرای تئاتر آن هم تنها به دلیل عرق و علاقه‌شان به این هنر مشغول فعالیت هستند به حاشیه رانده شده و سرخورده شوند.

نویسنده و کارگردان نمایش «من پانزده سال گریه نکردم» افزود: شرایط در زمینه مدیریت سالن‌های نمایشی به گونه‌ای بغرنج است که تنها با اهداف مالی فضای نمایشی آنها در اختیار افراد گذاشته می‌شود، در چنین شرایطی باور کنید از میان گروهی که سال‌هاست سابقه اجرای تئاتر داشته و فرد متمولی که قصد برگزاری جشن تولد فرزندش را در یکی از سالن‌های نمایشی دارد، مدیریت سالن‌های نمایشی با دورخیز رسیدن به عواید مالی بیشتر، سالن خود را برای برگزاری جشن تولد مهیا می‌کند.

وی در مورد تغییرات صورت گرفته در زمینه اجرای نمایش «سفید» به ایکنا گفت: این نمایش پیوندی میان دو موضوع دفاع مقدس و فرهنگ رضوی برقرار کرده است که پیش‌تر با نام «آنم آرزوست» به کارگردانی محمد زوار بی‌ریا اجرا شده بود و اکنون با کمی تغییرات به ویژه در ساختار و نه محتوا و تغییر در بازیگر اصلی آن در تماشاخانه ماه حوزه هنری در حال اجراست.

یادآور می‌شود، نمایش «سفید» به کارگردانی محمد زوار بی‌ریا تا ۱۰ مرداد هر روز ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه ماه روی صحنه خواهد رفت.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما