تاریخ انتشار
شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۰
۰
کد مطلب : ۲۵۸۹۶

۱۲۰۰ زائر البرزی به حج تمتع اعزام می شوند

۱۲۰۰ زائر البرزی به حج تمتع اعزام می شوند
نشست خبری رییس سازمان حج و زیارت استان البرز با اصحاب رسانه پیش از ظهر جمعه در اردوگاه امام علی کرج برگزار شد. در این مراسم برنامه های آموزشی فرهنگی و عملیات اجرایی مناسک حج برای زائران البرزی برگزار شد.

سید مرتضی حسینی از از اعزام یک هزار و ۲۰۰ نفر زائر البرزی به حج تمتع امسال و در قالب ۹ کاروان خبر داد و اظهار کرد: اولین اعزام کاروان زائران البرزی همزمان با سراسر کشور و در روز یک شهریورماه آغاز می شود و تا ۱۷ شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: در این آموزش ها، بایدها و نبایدهای اعمال حج و مقررات وضع شده در کشور عربستان که باید توسط زائران رعایت شود به آنها آموزش داده می شود.

وی با اشاره به کاروان های اعزامی از البرز گفت: ۹ کاروان زیارتی از استان البرز به مراسم حج تمتع امسال اعزام می شوند که ۵ کاروان در مدینه اول و ۴ کاروان در قالب مدینه دوم به عربستان سعودی اعزام می شوند.

وی همچنین بیان کرد: کاروان های مدینه اول ۱۰ جلسه آموزشی در کشور و ۲ جلسه آموزشی در مدینه خواهند داشت و زائران کاروان های مدینه دوم ۱۲ جلسه در کشور آموزش خواهند دید، آموزش ها شامل یادگیری مراحل سفر از ورود به فرودگاه جده، سپس عبور از گیت های پلیس سعودی بعد از آن نیز انگشت نگاری و عکس گرفتن از قرنیه چشم که در فرودگاه جده انجام می شو، است.

اعزام ۶۴ هزار زائر ایرانی به عربستان

رییس سازمان حج و زیارت البرز در ادامه افزود: در این دوره آموزشی بعد از مرحله عبور از گیت فرودگاه، استقرار در چادرهای شبیه سازی شده از زمان سفر حج و سپس تقسیم زائران در ۴ گروه انجام می شود و هر کدام از گروه ها در سالن های جداگانه ای مباحث آموزشی را فرا خواهند گرفت.

وی با توجه به اهمیت مطالب آموزش داده شده به زائران گفت: در رابطه با مباحث اعتیاد و یا مقابله با استفاده از آن توسط برخی زائران که در گذشته مشاهده شده است، به زائران گوشزد می شود چرا که دولت عربستان مجازات سنگینی برای این خطاها در نظر می گیرد.

وی همچنین اضافه کرد: در یک سالن دیگر نیز بحث رعایت بهداشت فرعی و اجتماعی برای زائران آموزش داده می شود، در سالن بعدی نیز ماکت کعبه ساخته شده و زائران با پوشیدن لباس احرام در چادرهای محل استقرار خود، مناسک جح را انجام می دهند.

مدیر حج و زیارت البرز ادامه داد: امسال دولت عربستان حمل و نقل ترددی را برای انتقال زائران از مکه به عرفات و منا را اجرایی می کند و بر اساس آن دیگر اتوبوس هایی در اختیار خود کاروان ها برای انتقال زائران قرار نمی گیرد لذا نیاز است تا زائران با این شیوه نقل ترددی آشنا شوند.

وی در ادامه به تزریق واکسن مننژیت به زائران البرزی در این دوره آموزشی اشاره کرد و گفت: در این اردو به زائرانی که واکسن ممنژیت تزریق نشده با کمک کادر پزشکی هلال احمر این تزریق واکسن صورت می گیرد.

حسینی در ادامه بیان کرد: امسال حدود ۶۴ هزار نفر زائر برای انجام مراسم حج تمتع از ایران اعزام می شوند که در این میان بانوان زائر با سهم ۵۵ درصدی نسبت به سهم ۴۵ درصدی آقایان پیشتاز هستند و سهم البرز در میان زائرانی ایرانی حج تمتع حدود یکهزار و ۲۰۰ نفر است، از این تعداد ۵۴۹ نفر بانو و ۵۴۰ نفر نیز از جمعیت آقایان هستند.

زائران به لحاظ امنیتی با مشکلی مواجه نخواهند شد

وی با اشاره به وجود ۳۶ دفتر زیارتی برای ثبت نام و گرفتن مدارک سفرهای حج و همچنین سفرهای زیارتی در استان البرز افزود: به مردم توصیه می شود برای ثبت نام سفر حج و یا سفر به عتبات عالیات به این مراکز مجاز مراجعه کنند.

مدیر حچ و زیارت استان البرز ادامه داد: کشور عربستان هر ساله بر اساس آماری که سازمان کنفرانس اسلامی تعیین می کند، تعداد زائران هر کشور را مشخص کرده که بر اساس آن تا سه سال گذشته از کشور ایران حدود ۸۰هزار نفر زائر ایرانی به حج تمتع اعزام می شدند، اما از سه سال گذشته و به دلیل انجام یکسری کارهای عمرانی در شهرهای این کشور آمار زائران کل کشورها کاهش یافت.

وی با توضیح اینکه از ۳ سال گذشته تا کنون آمار زائران ایران با ۲۰ درصد کاهش همراه بوده است افزود: بعد از اتمام کارهای عمرانی در کشور عربستان و مناطقی مانند مسجد الحرام، قرار است برای مراسم جچ تمتع سال ۹۵ ظرفیت قبول زائران خانه خدا از سوی کشور عربستان از تعداد ۳ میلیون نفر به حدود ۵ میلیون نفر افزایش یابد که به تبع در این میان کسری ظرفیت سال های گذشته ما نیز جبران خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به اینکه به لحاظ امنیتی زائران ایرانی با مشکلی مواجه نخواهند شد، گفت: مذاکرات و صحبت های لازم میان دو کشور انجام شده و به لحاظ پزشکی نیز زائران با مشکلی مواجه نخواهند شد.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما