تاریخ انتشار
سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۱
۰
کد مطلب : ۲۵۹۶۱

تأمین منابع زیرساختی و برنامه‌ریزی جامع لازمه هنر دینی است

تأمین منابع زیرساختی و برنامه‌ریزی جامع لازمه هنر دینی است
علیرضا مهران، بازیگر و کارگردان تئاتر گفت: برگزاری برنامه و رویدادهای هنری به ویژه در عرصه تئاتر که به بهانه مناسبت‌های دینی و مذهبی برگزار می‌شوند علاوه بر گرامیداشت آن مناسبت، به واسطه تولیدات هنری، زمینه‌ای را فراهم می‌آورند که در آن ظرفیت‌های موجود فرهنگی و هنری پیرامون موضوع شناسایی شوند.

وی ادامه داد: با این وجود بسیاری از این رویدادهای فرهنگی و هنری علیرغم اینکه با ایده‌ای بکر شکل گرفته و پا به عرصه وجود می‌گذارند در ادامه راه تضعیف شده و یا جریان برگزاری آنها منقطع می‌شود و یا اگر ادامه پیدا کند دیگر خروجی مثبت و مؤثری نداشته و به صرف برگزاری، قالبی خنثی بدون اثرگذاری به خود می‌گیرند.

کارگردان نمایش «اولین غروب پاییز» تصریح کرد: دلیل انقطاع این رویدادها و یا تداوم بی‌اثر آنها به آن خاطر است که با وجود آنکه ایده اولیه شکل‌گیری آنها سازنده بوده، اما در ادامه برای تداوم آنها برنامه‌ای ویژه در نظر گرفته نشده و اصطلاحاً رویداد و برنامه فرهنگی و هنری به حال خود رها می‌شود.

مهران گفت: در چنین شرایطی برنامه و رویداد مورد نظر تنها به صرف تقویم زمانی که برای آن در نظر گرفته شده است، برگزار می‌شود و یا همچون جشنواره «تئاتر صاحبدلان» رسماً به تعطیلی کشیده می‌شود. هر چند که به نظر می‌رسید این جشنواره بتواند با تداوم خود اثرات مطلوب و سازنده‌ای در زمینه تئاتر دینی داشته باشد.

کارگردان نمایش عاشورایی «معاشقه خنجر و حنجر» در ادامه اظهار کرد: به طور مثال آنچه که امسال در زمینه یادواره فرهنگی و هنری «طلوع خرداد» شاهد آن بودیم مصداق این مدعاست که رویدادی با قابلیت و ظرفیت مناسب چنین یادواره‌ای به دلایلی از جمله عدم تأمین مناسب زیرساخت‌ها و همچنین فقدان برنامه‌ریزی مناسب با وجود آنکه به بهانه یوم‌الله ۱۵ خرداد برگزار می‌شود، اما در عمل نتوانسته است تأثیراتی درخور این واقعه عظیم انقلاب اسلامی داشته باشد.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» تأکید کرد: در چنین شرایطی به مرور حتی به شرط حیات چنین رویدادهایی و به تعطیلی نکشیدن آنها، تبدیل به یک گردهمایی هنری می‌شوند که البته نفس این گردهمایی و در جریان قرار گرفتن هنرمندان از احوال و فعالیت‌های یکدیگر نیز سازنده است، اما نمی‌تواند اهداف متعالی را که در نظر دارد محقق کند.

بازیگر سریال «مدینه» در پایان گفت: به نظر من برای برگزاری هر چه مطلوبتر رویدادهای فرهنگی و هنری با موضوع دینی و ارزشی نباید دفعی و ابتدا به ساکن عمل کرد، بلکه باید بلافاصله پس از پایان یافتن هر یک از ادوار این رویدادها، به فکر دوره بعدی آن بود، برنامه‌ریزی جامعی برای هر یک از بخش‌ها داشت و با بررسی‌های کارشناسی، ضعف‌ها و کمبودها را احصاء کرد و به رفع آنها ولو تدریجاً پرداخت.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما