تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۰
۰
کد مطلب : ۲۶۰۰۴

ارسال ۴۰۰ قلم دارو به عربستان/ اعزام ۵۰۰ نفر کادر پزشکی به حج

ارسال ۴۰۰ قلم دارو به عربستان/ اعزام ۵۰۰ نفر کادر پزشکی به حج
همایش توجیهی ـ آموزشی کادر سلامت اعزامی به حج تمتع، جمعه نهم مرداد ماه با حضور حجت‌الاسلام معزی، نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر، حمید محمدی، معاون حج، عمره و عتبات سازمان حج و زیارت، ۵۰۰ نفر کادر درمانی اعزامی به حج تمتع و سایر مسئولان مرکز پزشکی حج و زیارت در سالن همایش های سازمان حج و زیارت برگزار شد.

در این همایش حجت الاسلام معزی، نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه در اسلام هیچ محلی برای عبادت محدود نشده و هر جا روی کنی رو به سوی خداست اما در برخی از مکان ها عبادت ها ثواب خاص و بیشتری دارد، گفت: مثلاً نماز در مسجد الحرام و مسجد النبی؛ در حج خدا هست، عنایت حضرت زهرا(س) هست، قبر مطهر حضرت رسول(ص) هست، قبور چهار امام معصوم هست، در حج با دست پرگناه می رویم با دل پاک باز می گردیم با نیاز می رویم و با بی نیازی باز می گردیم، اما حج مقبول حجی است که در بازگشت فرد قبلی نباشیم.

در ادامه این همایش حمید محمدی، معاون حج، عمره و عتبات سازمان حج و زیارت با تأکید بر شرایط حساس حج تمتع سال جاری، گفت: تنش‌هاس سیاسی بعد از جنگ یمن به بالاترین حد خود رسیده و جنگ روانی و تبلیغات رسانه ای بر علیه ایران در عربستان بر بدنه جامعه عربستان تأثیرگذار بوده است پس ما باید آمادگی لازم را داشته باشیم.

به گزارش ایکنا دکتر نیکان و مهندس کیوان در ادامه این همایش نرم افزار ویژه پزشکی حج و نحوه استفاده از آن را برای پزشکان تشریح کردند.

سید علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر نیز در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که داروهای ارسالی به عربستان که اجازه ترخیص نیافته و به کشور بازگشت داده شده اند، در چه وضعیتی قرار دارند، گفت: کل داروی ارسال شده(۹۰ تن) به کشور برگشته و اکنون در گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) قرار دارد و از فردا برای ترخیص این داروها اقدام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: این داروها در انبارهای هلال احمر نگهداری می شود و مقرر شده که از این داروها نمونه برداری شود تا ببینیم با توجه به شرایط نگهداری این داروها در عربستان آیا سالم هستند یا خیر؛ در صورتی که داروها سالم باشند در مراحل دیگر از این داروها استفاده خواهیم کرد.

حذف سرم و شربت ها از داروهای ارسالی به عربستان

مرعشی از خرید داروهای جدید برای ارسال به عربستان طی هفته جاری خبر داد و گفت: سرم و شربت ها که وزن عمده داروهای ارسالی را تشکیل می داد از داروهای ارسالی به عربستان حذف شده است و هفته آینده بقیه داروها خریداری و به عربستان ارسال می شود.

وی از خریداری و ارسال حدود ۴۰۰ قلم دارو به عربستان خبر داد و گفت: سرم‌ها و شربت ها اگر نیاز بود از عربستان خریداری خواهد شد.

مرعشی افزود: با توجه به اینکه عمره، نیمه تمام تعلیق شد به اندازه کافی دارو در عربستان داریم و این داروها در شرایط مناسب نگهداری شده‌اند و بدون ارسال داروهای جدید نیز در حج امسال با کمبود دارو مواجه نخواهیم بود اما با توجه به اینکه در سال فقط یک بار اجازه ارسال دارو به عربستان را داریم از این فرصت استفاده کرده برای عمره آینده (در صورت برگزاری) داروهای مورد نیاز را ارسال می کنیم.

وی گفت: در مجموع ۵۰۰ کادر درمانی داریم در سال جاری به عربستان اعزام شوند که ۲۲۰ نفر در بیمارستان و ۲۸۰ نفر پزشک معاینه کننده و درمانگر به زائران خدمات پزشکی ارائه خواهند کرد. البته در حج سال جاری تعداد پزشکان خانم از ۶۰ نفر سال گذشته به ۷۵ افزایش داده شد.

برگزاری پنل‌های تخصصی سلامت کاروان ها، بیماری های شایع قلبی عروقی در حج، گرمازدگی و بیماری ها و مشکلات شایع زنان در حج سایر برنامه های این همایش توجهی بود که تا عصر جمعه ادامه داشت.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما