تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۴
۰
کد مطلب : ۲۶۲۲۰

هجدهمین کنگره سراسری شعر آیینی در زنجان آغاز شد

هجدهمین کنگره سراسری شعر آیینی در زنجان آغاز شد
هجدهمین کنگره شعر خانگی آیینی در استان زنجان توسط تشکل‌های مردمی، حسینیه اعظم زنجان و انجمن شعر صراط شامگاه سه‌شنبه مصادف با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) با حضور ۴۵ شاعر دعوت شده در حوزه شعر آیینی از سراسر کشور در حسینیه اعظم زنجان برگزار شد.

حسن پاکزاد مدیر انجمن شعر پاکزاد درخصوص برگزاری این مراسم در گفتگو با مهر، گفت: طی سه سال اخیر ۱۸ دوره کنگره شعر خانگی در شهرهایی مثل مشهد، اصفهان، دلیجان، قم و زنجان توسط تشکل‌های مردمی برگزار شده است.

پاکزاد با اشاره به اینکه دوره قبل کنگره شعر آیینی با حمایت‌های زینبیه اعظم و شعرای آیینی استان صورت پذیرفت، افزود: این دوره با محورهای حضرت ابوالفضل العباس (ع)، امام حسین (ع) و امام جعفر صادق (ع) و به‌صورت فراخوان برگزار شده است.

وی ادامه داد: حدود ۱۰۰ شاعر از سراسر کشور آثار خود در زمینه شعر آیینی به دبیرخانه کنگره شعر خانگی ارسال کردند.

پاکزاد با اشاره به اینکه ۴۰ شاعر از شهرهای مختلف کشور برای شعرخوانی دعوت شده‌اند، افزود: پنج شاعر زنجانی نیز در این مراسم به شعرخوانی پرداختند.

محمدحسین ملکیان (فراز) شاعر اصفهانی که برای شعرخوانی در هجدهمین کنگره شعر خانگی آیینی در استان زنجان حضور داشت، در گفتگو با مهر گفت: شعر آیینی بعد از انقلاب اوج گرفته و شاعران زیادی را جذب خود کرده است و با باز کردن چشمه‌های جدیدی در حوزه شعر آیینی توسط جوانان همراه بوده است.

ملکیان ادامه داد: کنگره شعر خانگی با سایر کنگره‌های شعر متفاوت است و فارغ از دغدغه‌ها و اهداف مادی و دنیوی، شعرای شعر آیینی و مداحین را کنار هم قرار می‌دهد.

ملکیان، ویژگی مثبت کنگره شعر آیینی را مستدام بودن آن دانست و درخصوص قالب جدید و ابداعی شعر آیینی به نام غزال گفت: با توجه به وجود آمدن قالب‌های شعری فراوان در شعر آیینی، قالب غزال که برعکس قالب مستزاد است هم جزء قالب‌های جدید برای استفاده مادحین خواهد بود.

غزل سرای اصفهانی با اشاره به اینکه جامعه معاصر به زبان معاصر نیاز دارد، گفت: در عصر حاضر حقایق باید به زبان قابل فهم برای جامعه القا شود و در حوزه ادبیات آیینی کشور استفاده مادحین از اشعار شعرای معاصر و به‌خصوص جوان و پرانرژی کشور مفید خواهد بود.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما