تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۹
۰
کد مطلب : ۲۶۳۴۶

جشنواره «آئینی و سنتی» تجلی‌گاه آئین و مناسک ملی و دینی است

جشنواره «آئینی و سنتی» تجلی‌گاه آئین و مناسک ملی و دینی است
مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری هفدهمین جشنواره ملی نمایش‌های آئینی و سنتی گفت: از ابتدای مسئولیتم بر این اداره کل قرار گذاشتیم تا هر رویدادی که احساس کردیم تشریفاتی است و به ذات تئاتر کمکی نمی‌کند به سمتش نرفته و برای آن هزینه‌ای نکنیم.
وی ادامه داد: با این فرض مجموعه رویدادها و جشنواره‌های تئاتری پیش رو داشتیم که براساس ضرورت پرداخت، آنها را اولویت‌بندی کردیم و باید بگویم که جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی از جمله آن رویدادهایی است که ضرورت پرداختن به آن بیش از پیش احساس می‌شد.
مدیرکل هنرهای نمایشی ارشاد تصریح کرد: ایرانیان هم دارای پیشینه باوری و اعتقادی هستند و هم ریشه در امور فرهنگی دارند و در این زمینه دارای سابقه غنی هستیم؛ آنچه که موجب می‌شود بیش از پیش به رویدادی همچون جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی بها داده شود به این دلیل است که آنها تجلی‌گاه آئین‌ها و مناسک ملی و دینی ما هستند.

برپایی جشنواره نمایش‌های آئینی با هدف احیای آئین‌های دینی و ملی ایرانیان
وی با اشاره به اینکه باید مانع از کمرنگ شدن آئین‌ها در جامعه شد، گفت: اساساً جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی با این هدف بنیان گذاشته شد که بتواند آئین‌های ملی و دینی ایرانیان را احیا و حفظ و حراست نماید و هر یک از این آئین‌ها اگر قابلیت نمایشی شدن دارند تبدیل به تولیداتی نمایشی برای اجرا روی صحنه تئاتر شوند.
شفیعی در ادامه بیان کرد: خوشبختانه ظرفیت‌های موجود در حوزه تئاتر گسترش بسیار پیدا کرده است و دیگر به این شکل نیست که یک وزارتخانه و یا چند اداره و مؤسسه زیرمجموعه آن بتوانند جوابگوی نیازها و خواست‌های به حق جامعه تئاتری باشند و لذا همین جا از همه دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی و هنری تقاضا دارم که در پی حمایت از آثار نمایشی به ویژه نمایش‌هایی که پیشینه آئینی و سنتی ایرانی دارند باشند.
وی در پایان گفت: ما برای حفظ میراث فرهنگی و اعتقادی خود نیاز به پرورش افراد و گروه‌های مستعد فرهنگی و هنری داریم؛ در حوزه تئاتر باید ظرفیت‌های مناسبی در زمینه احداث بنا و ایجاد فضای نمایشی ایجاد کنیم که خوشبختانه به ویژه در شهر تهران این اتفاق در حال وقوع است که نمونه بارز آن مرکز نمایشی صبا و پردیس تهران است که امیدواریم به زودی برای بهره‌برداری اهالی تئاتر مهیا شوند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما