تاریخ انتشار
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۸
۰
کد مطلب : ۲۶۳۶۱

خطر عرضه آثار شبه‌دینی در روستاها و شهرهای دور از پایتخت

خطر عرضه آثار شبه‌دینی در روستاها و شهرهای دور از پایتخت
ابراهیم حسن بیگی، نویسنده حوزه دین و دفاع مقدس با تأکید بر اینکه برخی از کتاب‌هایی که توسط ناشران بازاری به عنوان کتاب دینی منتشر می‌شوند، شبهه‌آمیز هستند و باید نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر نشر کتاب‌های عمومی خصوصا دینی افزایش یابد، توضیح داد: یکی از دلایل رواج کتاب‌های شبه دینی و خرافی که متاسفانه در رده دین منتشر می‌شوند و شبهاتی دارند ناکافی بودن ممیزی و حساسیت در نشر کتاب‌های دینی است. تشخیص کتاب دینی باارزش از آثار شبه دینی برای کودکان، نوجوانان و افراد کم‌سواد جامعه آسان نیست چراکه ملاک دینی بودن یک اثر انطباق آن با تعالیم قرآنی و اسلامی است.

حسن بیگی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید حساسیت بیشتری در اعطای مجوز به کتاب‌های دینی اعمال کند چراکه اگر اثری خرافی و شبهه‌ناک در اختیار جوانان و نوجوانان قرار گیرد می‌تواند به بنیان‌های اعتقادی آنها لطمه وارد کند.

نویسنده رمان محمد تاکید کرد: خانواده و آموزش و پرورش نیز در کنار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید وارد صحنه شوند و در تعمیق باورهای دینی جوانان و فرهنگسازی مطالعه کتاب‌های مفید و باارزش علمی حوزه دین تلاش کنند.

وی ادامه داد: فرهنگسازی و اعمال نظارت دقیق‌تر در حوزه نشر کتاب‌های دینی بهترین روش برای جلوگیری از صدمات کتاب‌های شبه دینی هستند. برخی معتقدند ارائه تسهیلات پیش از نشر و سفارش اثر دینی علمی به ناشران راه حلی مناسب در این زمینه است ولی به نظر من این امر می‌تواند پس از مدتی محمل سو‌ء استفاده ناشران بازاری شود.

حسن‌بیگی گفت: بهتر است حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتاب‌های دینی به خرید کتاب‌های خوب برای کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی و دینی خلاصه شود.

این نویسنده افزود: انتشار کتاب‌های شبه دینی در روستاها و شهرهای دور از پایتخت که دسترسی نسبتا کمتری به منابع اطلاعاتی دارند خطرناک‌تر است. بنابراین کسانی که برای تخطئه دینی جوانان برنامه‌ریزی می‌کنند محور فعالیت خود را مناطق محروم خصوصا روستاها و شهرهای مرزی قرار می‌دهند.

وی همچنین گفت: نهادهای آموزشی و دینی برای جلوگیری از صدمات مطالعه کتاب‌های شبهه‌آمیز شبه دینی باید به فرهنگسازی و آموزش به جوانان درباره تفاوت دین با مسائل خرافی در شهرها و روستاهای مختلف اقدام کنند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما