تاریخ انتشار
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۹
۰
کد مطلب : ۲۶۳۶۳

آنهایی که خواستار تعطیلی حج شدند، معلوم است که حج را نمی‌شناسند

آنهایی که خواستار تعطیلی حج شدند، معلوم است که حج را نمی‌شناسند
حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به مناسبت هفته حج و در آستانه اعزام زائران ایرانی به حج تمتع، سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران بود.

وی با اشاره به اینکه فریضه حج به عنوان رکن دین و یکی از فرایض مهم و جامع الاطراف در اسلام مطرح است، گفت: مقام معظم رهبری در خصوص حج می فرمایند: حج حادثه ای است که هر سال یک بار اتفاق می افتد اما از آن حوادثی است که باید تمام سال یک جمع عاقل و هوشمند برای این چند روز برنامه ریزی کنند؛ یعنی تأثیری که حج در جامعه ما و سطح جهان دارد نیازمند یک مجموعه عاقل و توانایی است که بنشینند و برنامه ریزی کنند و از این فریضه بزرگ بهره کامل را بگیرند.

وی در ادامه به تعدادی از بیانات مقام معظم رهبری در خصوص حج اشاره و اظهار کرد: مقام معظم رهبری می فرمایند: «یک حج می تواند کار یک امت را اصلاح کند»؛ یعنی حج آنقدر با برکت است که هر انسان با استعدادی که درست بتواند استفاده کند همین یک سفر برای اصلاح او کافی است.

قاضی عسکر با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری می فرمایند: «حج یک کار استراتژیک و اساسی برای ما است و صرفاً این نیست که برویم و آن را به عنوان یک فریضه انجام دهیم و بازگردیم حج یک فرصت و یک میدان است یک فرصت طلایی برای مردم ما و مردم جهان اسلام»؛ «این وظیفه همه است که سعی کنند حج را مایه آبروی اسلام و به خصوص برای ما ایرانی ها مایه آبروی امام قرار دهند» گفت: این مسائل مسئولیت حجاح ما را سنگین می کند چرا که باید در حج به گونه ای عمل کنند که آبروی اسلام، امام، رهبری و مکتب اهل بیت(ع) حفظ شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه سخنان خود به ظرفیت های حج اشاره و اظهار کرد: آثار و برکاتی که حج دارد را در هیچ یک از فرایض دینی به صورت یکجا نمی بینیم. حج موجب پاکی از گناه و آلودگی است. هر حاجی وقتی به حج می رود اگر با اخلاص عمل کند، نتیجه سفرش این است که گناهانش بخشیده و راه برای زندگی جدید او فراهم می شود.

خداوند تو را بخشید زندگی را از نو آغاز کن

وی ادامه داد: وقتی حاجی پشت مقام ابراهیم نماز می گذارد بعد از نماز یک فرشته دست به شانه راست او می گذارد و می گوید خداوند تو را بخشید زندگی را از نو آغاز کن. خدا به وسیله حج روح انسان را آرام می کند و به انسان آرامش می دهد، همچنین حج انسان را نورانی می کند، نورانیتی که اولیای خدا می توانند ببینند نه انسان گناه کاری که درونش تیره است و قدرت دیدن ندارد و تا وقتی حاجی آلودگی به گناه پیدا نکرده این نورانیت در او هست.

حجت الاسلام قاضی عسکر دست یابی به بهشت را بر اساس روایت‌ها پاداش حج مقبول عنوان کرد و ادامه داد: برکت دیگر حج استجابت دعا است؛ خدا وعده داده دعای حاجی را مستجاب کند، همچنین او را از عذاب الهی ایمن سازد. همچنین حج مانع فقر و موجب صحت و سلامتی انسان می شود.

حاجی اگر درست مُحرم شود مَحرم خواهد شد

وی در ادامه سخنان خود شکل و نحوه انجام حج را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: شکل انجام عبادت حج نیز با سایر عبادت ها متفاوت است؛ حاجی اگر درست مُحرم شود مَحرم خواهدشد و به قرب الهی خواهد رسید. حاجی در لباسی که قبلاً در آن گناه نکرده در میقات به خدا لبیک می گوید و به میهمانی خدا وارد می شود؛ وقتی که حاجی محرم می شود چیزهایی برای او حرام می شود که ممکن است قبلاً بر او مستحب بوده باشد، مثلاً عطر زدن، اما بلافاصله وقتی محرم می شود به او گفته می شود حق نداری زینت کنی، عطر بزنی، در آینه نگاه کنی و ... که هر کدام فلسفه دارد و حاجی را در تمرین عبودیت به گونه ای تمرین می دهد که هم اراده اش قوی شود و هم در آینده در جامعه مؤثر باشد.

برخی رموز حج؛ حجرالاسود دست خداست که با آن بیعت می کنیم

قاضی عسکر به برخی رموز حج نیز اشاره و اظهار کرد: حجرالاسود در ظاهر سنگ سیاه بهشتی است اما دست خداست که به صورت نمادی حجاج با آن بیعت می کنند و در چرخیدن به گرد کعبه در اصل خدا را محور زندگی خود قرار می دهند و پشت مقام ابراهیم برای زندگی اسلامی و توحیدی از ابراهیم(ع) الگو می گیرند و سبک زندگی خود را بر اساس زندگی ابراهیم و رسول خدا قرار می دهند.

نشانه حج مقبول تغییر رفتار پس از بازگشت است

وی به برکات بیشمار حج نیز اشاره و عنوان کرد: حج برکات اجتماعی دارد؛ کترل خشم و زبان و ممانعت از سخنان و کارهای لغو از جمله این برکات است و این مسئله به حدی مهم است که در حدیثی از رسول خدا(ص) نقل شده است که می فرمایند: اگر کسی می خواهد بفهمد حجش مورد قبول درگاه خدا قرار گرفته ببیند که از نظر رفتاری قبل و بعد حج تغییری کرده است یا خیر؛ اگر همان آدم قبلی برگشته نشان این است که حجش مقبول نشده است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه گفت: خدا این فریضه را واجب کرده تا ملت های مسلمان از گوشه و کنار جهان در یک نکته و زمان معین با هم اجتماع و با هم آشنا شوند و برای مشکلات مسلمانان چاره اندیشی کنند. حج وحدت آفرین، نماد اقتدار جامعه اسلامی، محل اندیشه جمعی مسلمانان و تبادل نظر و رسیدن به یک نکته واحد است.

انتشار مطلب علیه حج و حاجی خیانت بر ضد دین است

حجت الاسلام قاضی عسکر بخش دوم سخنان خود را به بیان ویژگی های دو شهر مکه و مدینه اختصاص داد و گفت: گاهی غفلت جامعه ما را در برمی گیرد یک حادثه در فرودگاه جده اتفاق افتاد چه قدر از افراد خلاف دین مطلب علیه دین و حاجی منتشر کرده و حج گذاری را به عنوان یک حرکت ضد ارزشی معرفی کردند. این یک خیانت ضد دین بود، یک عده افراد ساده لوح هم تحت تأثیر این افراد قرار گرفتند و برخی حتی از تریبون های رسمی گفتند حج را هم تعطیل کنیم و این نشان می دهد که این افراد حج را نمی شناسند.

وی با تأکید بر اینکه باید با حادثه جده برخورد جدی صورت گیرد، گفت: اما آیا باید حج با این همه ظرفیت تعطیل شود؟ مکه ام القرای جهان اسلام است و همه محبت ها در اینجا جمع و کانون اقتدار مسلمان و دارای امنیت است. در این شهر وقتی فرد محرم وارد می شود حق ندارد به خود آسیب بزند و به حیوانات آزار برساند، سلاح برگیرد، گیاه حرم را بکند و ... .

قاضی عسکر افرود: ابراهیم خلیل الله از خدا خواسته دل های مردم را به این خانه متوجه کند و همین است که هر کس حج می رود مشتاق تر می شود. در این شهر همه مساوی هستند، پادشاه، وزیر وکیل کارگر و ... و تمام امتیازات مادی لغو و برابری مطلق وجود دارد. حج علم و پرچم اسلام است که باید به دست حاجیان برافراشته بماند.

وی ادامه داد: حج دارای برکات مادی و معنوی فراوانی است و حاجیان می آیند تا به منافع مادی و معنوی دنیا و آخرت دست پیدا کنند. این خانه، خانه پاکان است. کعبه، حج و مکه وسیله ای برای قوام و پایداری جامعه اسلامی است و این مسلمان‌ها هستند که به برکت کعبه می‌توانند از این فضای نورانی استفاده کنند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به ویژگ های شهر مدینه نیز اشاره و اظهار کرد: مرقد نورانی پیامبر خدا(ص)، قبر گمشده فاطمه اطهر(س)، مرقد امام مجتبی، امام سجاد، امام باقر و امام صادق(ع)، دختران و همسران پیامبر، عباس عمومی پیامبر، ابراهیم فرزند پیامبر (ص) مادر حضرت عباس و ... در شهر مدینه هست، قبرستان احد قبر حمزه، مسجد قبا، مسجد قبلتین، سراسر تاریخ اسلام، منزل پیامبر، منزل علی و فاطمه(س)، ستون ها و محراب مسجد النبی و ... همه با ما سخن می گویند. این همه برکت و عظمت در حج نهفته است و ما باید با بصیرت در این راه قدم بگذاریم و حج را به کانون معارف الهی و وحدت امت اسلامی تبدیل کنیم.

وی با تأکید بر اینکه جایگاه حج باید رفیع باشد، گفت: چرا از ما خواسته شده حاجی را بدرقه کنیم و به استقبالش بیاییم؟ در قدیم چاووشی خوانی می کردند و فضای شهر عطرآگین حج می شد نباید اجازه دهیم این معنویت ها از ما گرفته شود. ما باید این ارزش را حفظ کنیم.

قاضی عسکر به توصیه امام راحل مبنی بر اینکه حجاج نباید در هتل ها نماز بخوانند بلکه باید در مساجد به اقامه نماز بپردازند نیز اشاره کرد و گفت: علمای ما توصیه کرده اند که در حج، حجاج ایرانی به قرائت قرآن، نماز و دعا توجه کنید تا هر کسی آنها را می بیند احساس کند پیروان اهل بیت زیباترین شیوه را در عمل و رفتار دارند.

وی در پایان سخنانش خطاب به حجاج، گفت: شرایط امسال حج شرایط حساسی است و فتنه ها جهان اسلام را گرفته است. تحریکاتی که رسانه های جمعی دشمنان ما انجام داده اند ممکن است روی برخی اثرگذاشته باشد و خدایی ناکرده برخی از این فریب خوردگان بخواهند فضای حج را غیر معنوی کنند که راهش این است که ما هوشیار باشیم.

حجت الاسلام قاضی عسکر تصریح کرد: بنا به فرموده مقام معظم رهبری اهانت به مقدسات سایر مذاهب حرام است و حجاج باید در این خصوص هشیار باشند و از فرصت حج استفاده کنند.

وی در پایان گفت: برای ۱۶ سال آینده مردم در نوبت حج قرار دارند و معلوم نیست آیا سفر دیگری قسمت حجاج شود یا خیر لذا این عبادت عمر را غنیمت بدانیم.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما