تاریخ انتشار
شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۵
۰
کد مطلب : ۲۶۷۲۰

تعداد تلفات از آمار اعلامی عربستان بالاتر است/ شرایط عادی زائران ایرانی

تعداد تلفات از آمار اعلامی عربستان بالاتر است/ شرایط عادی زائران ایرانی
سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت به تشریح حادثه سقوط جرثقیل در مکه مکرمه و کشته و زخمی شدن زائران بیت‌الله الحرام پرداخت و عنوان کرد: با حضور در مرکز پزشکی حج و زیارت و مسئولان ستادی یک کار جهادگونه در مکه رخ داد.

وی افزود: در طوفان بسیار سختی که ساعت پنج بعد از ظهر به وقت محلی در مکه رخ داد یک جرثقیل بر روی مسجد‌الحرام سقوط کرد و دو طبقه را شکافت و نزدیکی مقام ابراهیم بر روی زائران افتاد که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از زائران شد و عده‌ای نیز زیر دست و پا ماندند.

اوحدی با اشاره به اینکه آمار رسمی که مسئولان عربستانی اعلام کرده‌اند کشته شدن حدود ۱۰۰ زائر است، گفت: اما به نظر می‌رسد آمار بسیار بالاتر از این بوده و بیش از ۱۵۰ کشته و ۲۰۰ زخمی در پی داشته است.

وی ادامه داد: در آن ساعت زائران ما معمولاً در مسجد‌الحرام حضور ندارند و اغلب زائران ساعت یک نیمه شب محرم شده و وارد مسجد‌الحرام می‌شوند به همین دلیل ما تجمع زائر نداشتیم و در مجموع ۳۰ نفر مجروح داشتیم که ظرف سه ساعت زائرانی که مصدومیت کمتری داشتند شناسایی و به بیمارستان ایرانی مرکز پزشکی حج و زیارت در مکه آورده شدند و پزشکان و جراحان متخصص به مداوای این زائران پرداختند.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: ۲۵ زائر ایرانی مجروح در این حادثه در بیمارستان ایرانی در مکه مداوا و عمدتاً دیشب مرخص شدند و فقط پنج نفر به دلیل شکستگی در بیمارستان ملک‌فیصل و نور مکه بستری داریم که امیدواریم تا پایان همین هفته هر پنج نفر از بیمارستان مرخص شوند. یک زائر ایرانی به نام سیف الله اسدی مینا نیز در این حادثه فوت کرد که شب گذشته با خانواده وی تماس گرفته و با آنها ابراز همدردی شد.

اوحدی ضمن تشکر از وزیر بهداشت، گفت: وزیر بهداشت شب گذشته با ما تماس گرفته و اعلام کردند که آمادگی پذیرش مجروحان در بیمارستان‌های ایران را دارند اما خوشبختانه نیازی به اعزام زائران به ایران نیست و در صورت نیاز حتماً مرکز پزشکی حج و زیارت به اعزام زائران به ایران اقدام می‌کرد.

وی افزود: روز گذشته به دلیل بروز این طوفان، برق بخش قابل توجهی از شهر مکه قطع شد که سه هتل محل زائران ایرانی در این منطقه بودند که برق دو هتل وصل شده و برق یکی دیگر از هتل‌ها به دلیل سوختگی تابلو برق زائران را به هتل دیگری انتقال دادیم که البته مسئولان عربستانی قول داد‌ه‌اند که تا ساعت ۱۰ صبح امروز برق هتل سوم وصل شده و زائران به هتل خود بازگردند.

اوحدی تصریح کرد: شرایط زائران ایرانی در حال حاضر کاملاً عادی است و به بستگان زائران اعلام می‌کنیم که نگران نباشند شرایط زائران عادی است و واقعاً بلای بزرگی بود که می‌توانست حتی خسارت‌های بسیار بیشتری در پی داشته باشد اما نظم زائران موجب پیشگیری از خسارت‌های بیشتر شد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما