تاریخ انتشار
يکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۰
۰
کد مطلب : ۲۷۰۰۶

مفقودان حادثه ۳۲۹ نفرند/ تعدادی از مفقودان در طائف بستری هستند

مفقودان حادثه ۳۲۹ نفرند/ تعدادی از مفقودان در طائف بستری هستند
سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت به تشریح آخرین وضعیت حجاج ایرانی پرداخت و اعلام کرد: در حال حاضر حجاج ایرانی آخرین رمی جمره خود را انجام داده و به هتل‌های خود در مکه بازگشته‌اند و همینک حاجی در سرزمین منا نداریم.

وی با اشاره به اینکه بازگشت زائران به هتل‌های خود در مکه موجب می‌شود جمع‌آوری آمار زائران راحت‌تر صورت گیرد، گفت: ۱۰ کمیته جست‌و‌جویی که در حال مراجعه به بیمارستان‌ها برای یافتن زائران ایرانی هستند خوشبختانه تعدادی از گم‌شدگان ایرانی را در میان مجروحان شناسایی کرده‌اند.

۵۰ نفر از مجروحان حادثه امروز و فردا از بیمارستان مرخص می‌شوند

اوحدی یادآور شد: آمار فوتی‌های ما تا این لحظه همان ۱۳۶ نفر است، ۹۹ نفر مجروح داریم که تعدادی از مجروحان ما از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند و به نظر می‌آید ۵۰ نفر از مجروحان حادثه نیز طی امروز و فردا از بیمارستان مرخص شوند.

۴۰ نفر پیدا شده‌اند

وی در خصوص مفقودان حادثه گفت: تعداد مفقودان ما اکنون به ۳۲۹ نفر رسیده است (قبلاً ۳۶۹ نفر بود) که حدود ۴۰ نفر از مفقودان ایرانی پیدا شده است.

حجاج، تلفن‌های همراه خود را گم کرده‌اند

رئیس سازمان حج و زیارت مشکل اساسی در یافتن مفقودان را گم شدن تلفن همراه آنها هنگام حادثه عنوان کرد و گفت: زائرانی که راهی رمی جمره شده بودند اولین چیزی که در حادثه گم کردند تلفن‌های همراهشان بوده است یعنی زائرانی که اکنون در بیمارستان‌ها هستند امکان تماس با خانواده‌های خود را ندارند و مراکز درمانی عربستان نیز به حدی درگیر سایر امور هستند که امکاناتی برای برقراری تماس بیماران فراهم نمی‌کنند.

وی ادامه داد: امیدواریم کمیته‌های جست‌و‌جویی که همینک در بیمارستان‌های عربستان در حال جست‌و‌جوی حجاج ایرانی هستند با آمار خوبی بازگردند و بتوانیم آمار دقیق‌تری ارائه دهیم و ظرف فردا بتوانیم آمار جامع‌تری به مردم ارائه دهیم.

تعدادی از مجروحان حادثه در بیمارستانی در طائف بستری هستند

اوحدی در پاسخ به این سؤال که آیا عربستان باز هم مشکلاتی برای یافتن زائران ایرانی ایجاد می‌کند یا خیر، گفت: خیر، اکنون اجازه داریم وارد بیمارستان‌های عربستان شده و به دنبال مجروحان خود بگردیم. از سوی دیگر اعلام شده است تعدادی از مجروحان حادثه در بیمارستانی در طائف بستری هستند که به دلیل اینکه برای تردد بین شهری عربستان باید مجوز دریافت کنیم در حال دریافت مجوزها برای رفتن به بیمارستان طائف هستیم.

وی در پاسخ به این سؤال که در ایران مدام مطرح می‌شود که شبکه‌‌های رسانه‌ای عربستانی در حال مقصر قلمداد کردن زائران ایرانی در این حادثه هستند، جو تبلیغاتی حج چطور است و آیا برای زائران ما در این خصوص مشکلی به وجود نیامده است؟ گفت: مشکلی از این جهت نداریم امروز هم هماهنگی‌ها برای رمی جمرات خیلی خوب بود.

اوحدی تصریح کرد: به صورت طبیعی در سایت‌های مجازی مسائلی مطرح می‌شود که چندان مهم نیست آنچه مشخص است این است که در حادثه مسدود کردن مسیر رمی جمرات فقط زائران ایرانی حضور نداشتند و بیش از ۶۰۰ زائر از نیجریه در این حادثه کشته شده‌اند؛ همچنین حادثه در سه نقطه به وجود آمده است که به دلیل بسته شدن مسیر بوده است.

وی تصریح کرد: اولین پرواز بازگشت حجاج صبح روز دوشنبه صورت می‌گیرد و امیدواریم که تشریفات قانونی بازگشت اجساد را نیز انجام دهیم و در اولین پروازها اجساد را به کشور بازگردانیم.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما