امین فروغی در مقدمه این کتاب با نگاهی گذرا به مرثیهسرایی عاشورایی در زبان عرب از قرون اوّلیه تا عصر حاضر و تاثیرگذاری محتشم کاشانی در مرثیه سرایی به زبان فارسی به نمونههایی اشاره میکند و نقش محتشم را در بالندگی مرثیه سرایی در ادب پارسی میستاید.
«محتشم نامه» علاوه بر این، ۳۴ ترکیببند برگزیده را که در استقبال ترکیب بند جاودانهی محتشم کاشانی سروده شده است، در خود جای داده است.
امین فروغی در این رابطه میگوید: کسانی که با اشعار مرثیه سروکار دارند از شعرای مرثیهسرا گرفته تا مداحان، باید با مطالعه تاریخ مرثیه سرایی و آثار بزرگان ادب پارسی، سطح دانش خود را ارتقاء دهند و بر بالندگی هنر خود بیافزایند.
نویسنده کتاب «شعر و موسیقی در نوحههای طهران قدیم» با بیان اینکه استفاده از اشعاری ضعیف با مضامینی سخیف در مجالس سوگواری شایسته مقام حضرت ابا عبدالله الحسین (علیهالسلام) و عزاداران آن حضرت نیست، اضافه میکند: مداحان باید پیوسته با مطالعه و تحقیق در عناصر تشکیل دهندهی مداحی - که تاریخ و مقتل، شعر و ادبیات و موسیقی از مهمترین آنهاست - روز به روز کیفیت کار خود را بهبود بخشند و بر دامنهی آگاهی و دانش و ذوق خود بیفزایند.
در همین حال ارتباط مستمر مداحان با کارشناسان تاریخ و مقتل و شعر و موسیقی یکی از وظایف مداحان است که امین فروغی بر آن تاکید دارد.
دفتر نشر فرهنگ اسلامی کتاب «محتشم نامه» را همزمان با ایام محرم حسینی در ۵۴۸ صفحه چاپ و راهی بازار نشر کرده است.