سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به عدم سیاستهای موجود برای ایجاد شورعاشورایی در فضای مجازی، اظهار کرد: متأسفانه سیاستهای از پیش نوشته شده در فضای مجازی وجود ندارد اما به صورت خودجوش شاهد فعالیتهای مردم همانند فضای حقیقی هستیم. همانطور که مردم به صورت خودجوش در فضای حقیقی کوچه و خیابانها را سیاهپوش میکنند در شبکههای اجتماعی هم به فعالیت میپردازند.
وی افزود: مردم به صورت خودجوش با فرارسیدن ایام محرم به انتشار احادیث و روایت های مختلف و آگاهی بخشیهای مختلف در شبکههای اجتماعی میپردازند.
رئیس مرکزرسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در حوزه سیاستهای کلان اجرایی، نشستهای مختلفی را با مسئولان برگزار کردیم و نتایج اتاق فکر را برای ساخت محتوا به مجتمعهای دیجیتال منتقل کردیم.
وی بیان کرد: برای ارتباط با مؤسسات دارای مجوز، سامانهای را ایجاد خواهیم کرد تا از طریق این سامانه بتوانیم ارتباطی با آنها برقرار کنیم و در مناسبتهای مختلف بستههایی را آماده و در اختیارشان بگذاریم.
برای محتوای فاجعه منا در فضای مجازی دستورالعمل داشتیم
موسویان اظهار کرد: برای فاجعه منا نشستهایی را برگزار کردیم و در این نشستها، دستورالعمللهایی در قرارگاه فضای مجازی تهیه شد و در اختیار مجتمعهای دیجیتال قرارگرفت و در نهایت شاهد محتواهای بسیاری در قالب گرافیک، عکس و اینفوگرافی بودیم.
وی بیان کرد: ما در فاجعه منا تنها محورها را معرفی کردیم و مردم به صورت خودجوش و فعالانه فعالیت کردند و در شبکههای اجتماعی به اطلاعرسانی پرداختند و حتی شاهد این موضوع بودیم که بسیاری از خبرها پیش از رادیو و تلویزیون در اختیار مردم قرار میگرفت.
رئیس مرکز رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: امروزه شبکههای اجتماعی نسبت به رسانههای سنتی پیشرو هستند و چه بسا میبینیم که رسانههای سنتی مجبور میشوند که همان مسائلی که در فضای مجازی مطرح میشود را دنبال کنند و با توجه به عملکرد افراد حتی غیرحرفهای در شبکههای اجتماعی انگیزه لازم را پیدا میکنند تا آنها هم نوآوری داشته باشند و مفید واقع شوند.
وی بیان کرد: معرفی بستهها و دستورالعملهای مختلف در شبکههای مجازی ویژه محرم پیشنهاد خوبی بوده که از سوی ایکنا مطرح است و ما هم تلاش میکنیم تا این موضوع را در تمامی زمینهها همچون محرم گسترش دهیم و حتی در این حوزه از اصحاب فکر استفاده کنیم و حاصل طوفان فکری آنها را در اختیار عموم قرار دهیم که آنها با توجه به این نتایج آغاز تولید محتوای مناسب باشند.
راه شبهات به فضای مجازی باز میشود
موسویان با اشاره به مقابله با نشر اکاذیب در فضای مجازی گفت: زمانی که محیط باز و شفاف میشود، لاجرم راه شبهات به فضای مجازی باز خواهد شد و خرافههای بسیاری مطرح میشود، به همین دلیل باید پژوهشی در این زمینه انجام دهیم.
وی ادامه داد: پژوهش دقیقی در این زمینه ندارم، اما با توجه به اینکه عضو شبکههای بسیاری هستم، حجم بیشتر محتوا به سمت نکات مثبت است. همچنین شبهات در هر عرصهای وجود دارد و به شکلهای مختلف مطرح میشود.
موسویان اظهار کرد: گاهی اوقات برخی از افراد برای پاسخ به شبهات به سراغ منابع معتبر میروند و پس از مطالعه پاسخ مناسبی را برای آن شبهه مییابند و در شبکههای مجازی قرار میدهند. این احساس مسئولیت در برخی از کاربران ستودنی است. فضای شفاف فضای مجازی این اجازه را میدهد که شبهات مطرح و پاسخ داده شود.
وی یادآور شد: زمانی که با استقبال مردم از هیئات در این مناسبتها به ویژه دهه اول محرم روبرو میشویم تازه درمییابیم که این محبت و عمق باوری که در مردم وجود دارد، نعمتی است که به این راحتی خدشهدار نمیشود و اگرچه وظیفه ما مقابله با نشر اکاذیب است و هر جا که مشاهده کردیم باید موارد را گوشزد کنیم.
پاسخگوی شبهات فضای مجازی خواهیم بود
رئیس مرکز رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ما سعی میکنیم با کمک بخشهای مختلف که آشنا به مباحث معارفی و دینی هستند، به شبهات منتشره در فضای مجازی پاسخ داده شود و این پاسخها را دراختیار مجتمعهای دیجیتالی قرار دهیم تا آنها این پاسخها را گسترش دهند.
وی یادآور شد: ما مؤسسات مختلفی در سطح کشور و به ویژه در قم داریم که بر شبهات کار کردهاندو پاسخگو بودند. آنها باید این امکان را داشته باشند تا بتوانند پاسخ ها را آماده و در اختیار کاربران فضای مجازی قرار دهند.