آیتالله سیدباقر آیت میردامادی در رابطه با ایام عزاداری سیدالشهداء(ع) گفت: در حدیث آمده إنالحسین مصباحالهدی و سفینةالنجاة یعنی حضرت امامحسین(ع) کشتی نجات و چراغ هدایت است، انسان اگر چراغ، نور نداشته باشد، به خواستهاش نمیتواند برسد، هدفی دارد ولی با تاریکی نمیتواند به آن هدف برسد همچنین اگر میخواهد از روی دریا عبور کند و به آن سمت دریا برود قطعا باید کشتی داشته باشد، اگر کشتی نداشته باشد به طور یقین نمیتواند سالم خودش را به ساحل برساند.
وی ادامه داد: امامحسین(ع) کشتی نجات است یعنی وسیلهای که مردم میتوانند از خطرات بگریزند و به اهداف عالیه خودشان برسند این درسی است که امامان به ما دادهاند و سخنرانان، اهل منبر، مداحان، علماء و بزرگان باید هدف امام حسین را باید برای مردم بازگو کنند.
نماینده آیتاللهالعظمی نوری همدانی افزود: مشکلاتی که در زندگی افراد به چشم میخورد، نارساییهایی که در اجتماع وجود دارد، مرضهایی که در جامعه است، فشارهای اقتصادی که برمردم وارد میشود، با توسل به اهلبیت(ع) حل میشود، باید مسلمانان و شیعیان اهداف امامحسین(ع) را بشناسند، یعنی کتابهای دینی، مقتل را بخوانند اکتفا به این نکنند که حضرت علیاکبر(ع)، حضرت قاسم(س) چگونه شهید شدند؛ حربن یزید ریاحی چطور جان داد، اینها باید عنوان شود اما مسائل دیگر هم باید برای مردم بگویند.
یکی از پیامهای عاشورا بردباری در برابر مشکلات است
نویسنده کتاب پیام عاشورا ادامه داد: شیعیان باید روح صبر و بردباری در مقابل مشکلات پیدا کند، همان درسی است که امامحسین(ع) به ما آموخت ولی آنچه مهم است پی بردن به اهداف امام حسین(ع) است که امام حسین(ع) برای چه کاری آمد، دانسته آمد، از روی علم آمد، امام حسین(ع) برای مردم تبیین کرد و به همراهانش بازگو کرد من میروم شهید میشوم و هدف از شهادت هم این کارهاست، تقریبا حدود بیست تا هدف را من در کتاب پیام عاشورا جمع کردم و یکی از آنها مسئله صبر و بردباری جامعه بشر در معرض مشکلات و خطر است؛ امیرالمؤمنین(ع) میفرماید: «دَارٌ بِالْبَلاءِ مَحْفُوفَةٌ» زندگی در دنیا با بلا، مصیبت، گرفتاری، ناراحتی، شکنجه آلوده شده است یعنی احدی نیست در دنیا که آرامش داشته باشد و دچار مصیبت و گفتاری نشود.
مدیرمدرسه علمیه حاجابوالفتح افزود: وقتی که ما تاریخچه امامحسین(ع) را نگاه میکنیم، مشاهده میکنیم که تمام مشکلات که در عالم است یک گوشهای از آن به امامحسین(ع) برمیگردد، داغ جوان، مصیبتها دید، سرش از بدن جدا کرد، بدنش را قطعه قطعه کردند اهلبیتش را اسیر کردند با لب تشنه شهیدش کردند تمام این همه مصیبتها که ما هم در زنگیمان دچار میشویم، امام حسین(ع) تمام این مشکلات را دید ولی در مقابل همه آنها صبر کرد، راضی به رضای خدا بود، همیشه میگفت، من افتخار میکنم که جانم را فدای دین جدم کردم، من افتخار میکنم به این که در راه احیای شعائر دین کشته شدم.
لزوم برپایی مراسم عزای حسینی
وی ادامه داد: این یک درسی برای جامعه بشر است؛ مردم از مصیبت، گرفتاری، ناراحتی، اقتصاد، بیپولی و گرانی و مسائلی که در دنیا است، نترسند، دینشان را از دست ندهند، استقامت داشته باشند هر کجا ذکر امامحسین(ع) بشود، آنجا محترم است، فاطمهالزهرا(س) در مجالسی که برای امام حسین(ع) تشکیل میشود، شرکت میکنند و روایت داریم «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» یعنی تمام روی زمین کربلا است و تمام روزها هم روز عاشورا است؛ این حدیث به ما میرساند که محل و مکان برای امام حسین(ع) مدخلیت ندارد حتما در مسجد نباید ما برای امام حسین(ع) عزاداری کنیم در خانه خودمان، خیابانها، هتلها، تالارها، هواپیما میتوانیم یک مداحی ذکر مصیبت بخواند و مردم سینه بزنند.
بهتر است مجالس عزای امامحسین(ع) در مساجد تشکیل شود
آیتالله آیت میردامادی تشریح کرد: عزاداریها بهتر است در مساجد برگزار شود، چون خود رفتن به مسجد ثواب دارد و عبادت است؛ مخصوصا که ضمیمه شود با سخنرانی مذهبی، مداحی اهلبیت(ع)، عزاداری سیدالشهداء(ع) اینها دیگر نور علی نور میشود، تجهیزات مساجد نسبت به حسینیهها کاملتر است چند حسینیه با هم متحد شوند، پرچمهایشان که نام یکی از ائمه معصومین نامگذاری شده است بیاورند و بروند در مسجد عزادرای برگزار کنند هم جمعیت بیشتری میآیند و هم تعظیم شعائر میشود و چند روحانی سخنرانی میکنند منحصر به یک نفر نیست و این برای امام حسین(ع) فایده و منفعت دینیاش بسیار زیادتر است.
لزوم وحدترویه و انسجام در برپایی مجالس عزای حسینی
وی با اشاره به آیه «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا» گفت: متفرق نشوید همهتان به یک ریسمان بچسبید و هر کدامتان یک ریسمان دست نگیرد با هم اتحاد داشته باشید و این باعث میشود مساجد با شکوهتر و جمعیت بیشتر شود و این مصداق بارز همدلی و همزبانی است که مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) به آن اشاره کردند، این کار مانور قدرت تشیع هم هست به خصوص الان شاهد هستیم دشمنان داخلی و خارجی با شیعیان مخالف هستند میخواهند ریشه تشیع را نابود کنند، شیعیان با هم متحد و به هم نزدیک باشند و کارهایشان را دستهجمعی انجام دهند، این باعث میشود، دشمن هراس کند.
امام جماعت مسجد امامرضا(ع) ادامه داد: مسجد باید ظاهر، هدف و باطنش احیاء شود؛ این خودش عبادت است، باید خوب مسجد ساخته شود، مسجد وسیع باشد، وسائل پذیرایی فراهم باشد دستگاههای برق، بلندگو آماده باشد این خود جاذبههایی دارد، هدف باطنی آن هم این است که واعظ، امام جماعت مرتب، خادم خوب داشته باشد تا باعث شود جمعیت بیشتری بیایند اینها احیای باطنی مسجد است.
با حفظ ظاهر مسجد به دنبال حفظ معنویت مساجد باشیم
وی با اشاره به آیه 18 توبه «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّه» گفت: بعضی فکر میکنند که یَعْمُرُ یعنی فقط سنگکاری کردن، آجر، کاشی گذاشتن، منار و گنبد ساختن است در صورتی که این طوری نیست؛ یَعْمُرُ یعنی اینکه معنویت مسجد تأمین شود، صورت آبرومند داشته باشد و سخنرانیها در راه دین باشد.
آیتالله آیت میردامادی به شخصیت حضرت زینب(س) اشاره کرد و گفت: دلیل حضور بدون وقفه حضرت زینب(س) در خدمت امام، اعتماد ایشان به مولا است و چون این را میپذیرد بدون هیچ چون و چرا تحت فرمان ولی قرار میگیرد.
وی ادامه داد: حضرت زینب(س) به دلیل اینکه خود را مطیع ولی زمان میدانست در روز خواستگاری با عبدالله شرط میکنند که باید همواره در کنار حسین باشد و تأکید میکنند بدون حسین نمیتوانم زندگی کنم.
مدیر مدرسه حاجابوالفتح با بیان اینکه حضرت زینب(س) اطاعت از مولایی میکند که او را معصوم میداند، خاطرنشان کرد: مهمترین ویژگی حضرت زینب کبری(س) همراه بودن با حجت است، همراهی محض و در مقام عمل و نه زبانی؛ همراهی همیشگی حضرت زینب(س) با امام حسین(ع) را سالها قبل رسولالله(ص) بیان کردند، آنجا که با مشاهده گریه زینب(س) و حسین به حضرت زهرا(س) فرمودند، زینب همه جا با حسین همراه است.
حضرت زینب(س) پس از شهادت امام حسین(ع) و بیماری امامسجاد(ع) نقش نایب امام را داشتند
آیتالله میردامادی افزود: ما نیز میتوانیم مانند بیبی مطیع ولیالله باشیم هر چند درجات و کیفیت اطاعت ما فرق میکند، اطاعتی که بیش از هر چیز نیازمند معرفت و بصیرت است.
وی در پایان یادآور شد: حضرت زینب(س) در زمانی که امام حسین(ع) شهید شدند و امام سجاد(ع) در بستر بیماری بودند، نقش نایب امام را ایفا کردند و در ایفای این نقش نیز اطاعت از ولی را مهمتر و ارزشمندتر از هر فعلی دانستند.