تاریخ انتشار
سه شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۸
۰
کد مطلب : ۲۸۳۸۷

شهرداری تهران با تمام ظرفیت افتخار خدمت رسانی به زائرین اربعین حسینی را دارد

به گزارش روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، علی محمد نائینی با اشاره به اين كه بعد از درخواست هایی که از ستاد مرکزی اربعین شد و با دریافت مصوبه شورای شهر و تدبیر شهردار تهران امسال دومین سال است که شهرداری تهران در مراسم اربعین به زائرین خدمت رساني مي كند، گفت: در سال گذشته به رغم تجربه و شناخت کمتر، کمک های خوبی به زائرین و مسئولان عراقی شد امسال چهار ماه برای اربعین جلساتی در داخل کشور و با مسئولان عراقی تشکیل و نیازها مشخص و برنامه ریزی شد.

وي با اشاره به اين كه مرجعیت، دولت و مردم عراق مورد احترام مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران هستند و با همه وجود و با عشق و اعتقاد در بهتر اجرا شدن مراسم اربعين تلاش می کنند اظهار داشت: امام حسین(ع) متعلق به همه بشریت، آزادگان و جهان اسلام است و حرکت عظیم مردم مسلمان از کشورهای مختلف از جمله مردم ایران، به مناسبت اربعین به سمت کربلا نمایش قدرت و آبرو برای جهان اسلام است بنابراین باید همه کمک کنیم اربعین با عزت و در طراز مهم ترین رویداد جهان اسلام، هماهنگ، منضبط، آبرومند و با امنیت کامل برگزار شود و شهرداری تهران با تمام ظرفیت افتخار خدمت رسانی به زائرین اربعین حسینی را دارد.

قائم مقام معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران ادامه داد: شهردار تهران مفتخر به مدیریت شاخص جهادی در نظام جمهوری اسلامی است و در عرصه های مختلف جهادی نقش آفرین و تعیین کننده است. یکی از عرصه ها کمک به مراسم اربعین و خدمت به زائرین ابا عبدالله (ع) است.

وی بيان داشت:کمک هاي شهرداري شامل مجموعه ای اقدامات و خدمات در سایت های مرزی شلمچه، چذابه و مهران، دو شهر مقدس نجف و کربلا و مسیر پیاده روی نجف و کربلا است.



تمهیدات فرهنگي در نقاط مرزي و مسيرپياده روي زائرین

نائینی با بیان اینکه تلاش شد در چارچوب سیاست های فرهنگی نظام، فضای فرهنگی و معنوی مناسبی در مسیر راهپیمایی زائرین بوجود آید، ادامه داد: اجراي برنامه هاي مختلف فرهنگی با محور جهاد و شهادت در چارچوب سیاست های فرهنگی در مسير پياده روي زائرین، مراسم سخنرانی و مداحی، اطلاع رسانی و نصب ۴۰۰ بنر فرهنگی (۵ در ۳ متر) ، نصب تابلو شهدا، نصب شماره تابلوهای جدید شبرنگی با ابعاد جدید و دو زبان عربی و انگلیسی، نصب ۱۹۵۰ پرچم از جمله اقدامات فرهنگي شهرداري تهران از طریق تشکل های مردم نهاد عراقی در اربعين امسال است.

به گفته نائینی، کمک در اجراي ویژه برنامه شب های آفتابی و نمایش عملیات جوزف الصغر، از دیگر برنامه ها و اقدامات در این زمینه به شمار می رود.

وي با اشاره به اينكه ما مشکلات عراقی ها را در میزبانی زائرین اربعین بویژه خدمات مربوط به ورود حدود ۲۵ میلیون زائر به کربلا را مشکل خودمان می دانیم افزود: سال قبل تجربه و شناخت کمتر بود اما امسال شناخت ما نسبت به نیازها و تعامل ما با مدیران عراقی بیشتر شده است، هماهنگی بین دستگاه ها هم افزایش یافته و ضعف ها و توانایی ها همدیگر را بیشتر می شناسیم. همچنان که عراق و ایران اسلامی در مسائل سیاسی و منطقه ای هماهنگ هستند و در جهان اسلام این هماهنگی تاثیر گذار بوده است در مسائل شهری و اربعین هماهنگی های بسیار خوبی وجود دارد و نقش معاونت خدمات شهری به عنوان ستاد اربعین شهرداری تهران در برقراری این ارتباط و تعامل بسیار اساسی و تعیین کننده بوده است.

وي به خدمات فرهنگي در نقاط مرزي و مسير پياده روي زائرین اشاره كرد و افزود:اين خدمات شامل ايستگاه هاي صلواتي،بدرقه زائرین،استقبال از زائرین،امكان ارسال ودريافت عكس هاي اربعين با فراهم نمودن ايستگاه هاي فضاي مجازي وبرقرار نمودن اينترنت،خدمات پشتيباني فرهنگي از جمله شارژ تلفن همراه،رايانه هاي قابل حمل ورايانه هاي دستي وفضاسازي نقاط مرزي براي ايجاد فضاي مردمي،نصب تلويزيون هاي شهري به منظور پخش برنامه هاي مذهبي، احداث سوله هاي وژه براي اسكان و اقامه نماز جماعت و مراسم سخنرانی و نیایش زائرین حسيني است.

نائيني قائم مقام معاونت اجتماعی و فرهنگي شهرداری تهران با اشاره به ميزباني شهرداري تهران از مسئولين عراقي همچون استانداران شهرهاي کربلا و نجف در جهت بررسي نيازها و ارائه خدمات مناسب گفت: در مرزها و مبادي ورودي عراق و در سه نقطه مرزي چزابه، مهران و شلمچه شهرداري هاي مناطق ۵،۴و۶ مستقر شده و به ارائه خدمات به زوار عزيز مي پردازند. همچنين حدود یکصد موکب مردمي با هماهنگي قرارگاه جهادي امام رضا(ع) توسط افراد بومي و مناطق شهرداری تهران در سایت های مرزي ايران برپا شده است.

وي به فضاسازي تبليغي ، ايجاد غرفه هاي راهنماي گمشدگان،برقراري نماز جماعت،ارائه خدمات اينترنتي و نصب تلويزيونهاي شهري در مرز و مسير خرمشهر تا شلمچه اشاره نمود و گفت: در همين رابطه در چزابه ۲۲عنوان برنامه،مهران۹عنوان و شلمچه ۲۸عنوان برنامه فرهنگي پيش بيني شده است.

نائيني عناوين برنامه هاي فرهنگي را ايجاد سه موکب اصلي امام رضا(ع) و صاحب الزمان (عج) در مسير نجف به کربلا و انجام برنامه هاي مذهبي با حضور سخنرانان و مداحان و مستند سازي آنها، نصب ۴۰۰ سازه و نصب پلاک هاي جديد به دو زبان عربي و انگليسي، نصب ۲۹۰۰ پرچم با شعارهاي هيهات مناالذله، نصب ۱۸۰۰سازه تبليغاتي براي درج سه هزار تصاوير شهداي مدافع حرم عراقی، استقرار ۳۰ کانکس به عنوان راهنمای زائرین و گمشدگان با ۱۵۰۰ نيروي داوطلب مردمي تحت عنوان راهنماي زائر توسط سازمان بسيج و مرکز فناوری اطلاعات شهرداری تهران و برپائي ايستگاه صلواتي براي پذيرائي و توزيع چاي ايراني عنوان کرد.

مشاور فرهنگی شهردار تهران با بيان اينكه باید تلاش شود هر سال اربعین مناسب تر برگزار شود و به عنوان، نقطه وحدت جهان اسلام تقویت شود گفت: عراقی ها می دانند، به رغم تنگناهای اقتصادی مردم ایران علاقه مند به کمک جدی همراه با عشق و اعتقاد در اربعین هستند به همین جهت امسال حجم و میزان کمک های مردمی فوق العاده افزایش یافته است و نیروهایی که برای کارگری و خدمات شهری در کربلا آماده اند، داوطلب هستند، همکاری مسئولان عراقی بسیار خوب بوده است.



اقدامات گسترده شهرداري در حوزه حمل و نقل و بهداشت و پزشکی جهت تسهيل سفر زائرین

وی اظهار داشت:شهرداری تهران در مرزها جهت تسهیل در سفر زائرین ایرانی، اقدامات گسترده ای در بخش های حمل و نقل، بهداشت، پزشکی، اسکان موقت،اطلاع رسانی و فرهنگی انجام داده است همچنين در نظافت شهر نجف، کربلا و مسیر پیاده روی زائرین و رنگ آمیزی جداول و تعویض مخازن زباله اقداماتي انجام شده است.

نائینی اذعان داشت: نقش سازمان زیباسازی شهرداری تهران، شرکت شهرسالم، سازمان های اتوبوسرانی، پسماند و ایثارگران، معاونت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان همشهری تحت مدیریت معاون خدمات شهری قابل تقدیر و تشکر است.



استقرار مركز پشتيباني فرهنگي در نجف و كربلا

قائم مقام معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران به استقرار مركز پشتيباني فرهنگي در نجف و كربلا به منظور حمايت و هماهنگي ورفع مشكلات وتامين نيازمندي هاي برنامه هاي مسير پياده روي اشاره و خاطرنشان كرد: مشاوره و پشتيباني براي فضاسازي محيطي در شهرهاي نجف اشرف وكربلاي معلا،بابهره گيري ازاكران طرح هاي فاخر فرهنگي وشعار هاي محتوايي صورت مي گيرد.

مسئول ستاد فرهنگی اربعین شهرداری تهران ادامه داد: همزمان با نظافت مسیر نجف-کربلا، ماشین آلات شهرداری سه روز با درخواست مردم شهرک حیدریه نظافت آن شهرک را انجام داده و سه موکب با رویکرد فرهنگی و از طریق منابع مردمی در مسیر نجف-کربلا توسط سازمان بسیج شهرداری تهران راه اندازی شده است كه در این سه موکب امکان اسکان و تغذیه با ظرفیتی تا حدود ۲۰ هزار نفر با منابع خیرین پیش بینی شده است.

نائيني با اشاره در نظر گرفتن چادر ويژه برای اسکان ۲۰ هزار زائر با هماهنگی شهرداري کربلا توسط سازمان بهشت زهرای شهرداری تهران بيان داشت: براساس هماهنگی با شهردار کربلا نیروهای کارگری و خدماتی شهرداری تهران در هر شیف روزانه ۴۵۰ نفر در اختیار خدمات شهرداری کربلا هستند تا بخشی از کمربندی های شهر مشغول هستند.



نصب ۴۰۰ پیام تبلیغی و اطلاع رسانی در طول مسیر نجف کربلا

وي ادامه داد: نصب ۱۰۰دستگاه کانکس سرویس بهداشتی و حمام، نصب۱۰۰۰ عدد مخزن بزرگ ۱۲۰۰ لیتری و ۲۰۰۰ مخزن کوچک ۲۴۰ لیتری و ۵۰ تن کیسه زباله، کمک در نظافت کامل نجف و کربلا و مسیر پیاده روی و کمک در سیستم حمل و نقل با اختصاص ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس از ديگر اقدامات صورت گرفته است.

قائم مقام معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران با اشاره به منويات رهبرمعظم انقلاب اسلامي درموردمراسم اربعين در برنامه ريزي واجراي كليه برنامه ها، برجسته نمودن روح حرکت عظیم حماسی اربعين، تاكيد بركليدواژه هاي وحدت،فرهنگ عاشورايي، پرهيز از برنامه هايي كه شائبه تفرقه و يا حساسيت هاي فرهنگي و سیاسی بوجود آورد را از الزامات محتوايي بزرگداشت اربعين برشمرد.



اجراي برنامه پياده روي روز اربعين در تهران از ميدان امام حسين (ع) به سمت حرم عبدالعظيم حسني (ع)

نائینی در خصوص برنامه هاي فرهنگي ويژه داخل شهرتهران نيز گفت: اجراي سازه ي دروازه قرآن ويژه بدرقه زائرين حسيني و انجام برنامه ها وارائه خدمات فرهنگي درمسيرهاي خروجي شهرتهران، ارائه بسته هاي فرهنگي مناسب به دانشجويان، نصب بنر تصاوير شهداي ايراني مدافع حرم در مبادي خروجي تهران با عنوان زيارت به نيابت، برنامه ریزی و هماهنگی اجراي برنامه پياده روي روز اربعين درتهران ازميدان امام حسين (ع)به سمت حرم عبدالعظيم حسني (ع) را ازجمله برنامه هاي فرهنگي داخل شهر تهران عنوان كرد که سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران مسئولیت برنامه های اربعین در تهران را عهده دار است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما