تاریخ انتشار
چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۰
۰
کد مطلب : ۲۸۴۱۴
عضو انجمن جامعه شناسی بریتانیا:

پیاده روی اربعین فریاد صلح و قدرت اسلام در گوش جهان است

پیاده روی اربعین فریاد صلح و قدرت اسلام در گوش جهان است
سید سعید زاهد زاهدانی عضو انجمن جامعه شناسی بریتانیا (BSA) در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان در پاسخ به این سوال که راهپیمایی اربعین تا چه میزان می تواند نمایش باشکوه سبک زندگی اسلامی را در برداشته باشد و ابعاد مختلف آن را به جهانیان عرضه دارد، گفت: این حرکت عظیم و جمعی اسلامی که می توان نظیر آن را در حرکت های دسته جمعی متعددی همچون حج ببینیم، جای تامل و تفکر دارد.


وی ادامه داد: هر چند منظور از این مثال آن نیست که بخواهیم راهپیمایی اربعین را جایگزین حج کنیم همان طور که متاسفانه گاهی اوقات برخی از مغرضان می خواهند این حرکت را جایگزین حج نشان دهند بلکه هر گردهمایی مسلمانان، خاصیت مخصوص به خود را دارد و شیوه ای است که جزیی از سبک زندگی آنها را نشان می دهد.


عضو میهمان مرکز مطالعات جهانی شدن و منطقه ای شدن دانشگاه واریک، کاونتری انگلستان تصریح کرد: شکوهِ از خود گذشتگی، مهمان نوازی، ایثار، محبت های بی حساب و ... که در این راهپیمایی مشاهده می شود، حکایت از نیروی عظیمی در امت اسلامی دارد که جز با اتصال به عالم غیب و مدد از ارواح طیبه اسلام همچون اهل بیت علیهم السلام و طلب استمداد از خداوند غیر قابل دسترسی است.


وی با تاکید بر این که این شکوه و جلال در صورتی حاصل می شود که ما از یک نیروی فوق العاده مادی بهره مند شویم که مربوط به شهدا و امامان و اولیای الهی و در راس آنها خداوند است، بیان کرد: بنابراین ما چنین ایثار و از خودگذشتگی و تجلی متعالی و همدلی و همکاری و همفکری های انسانی را جز در مکتب منور اسلام نمی توانیم بیابم چه در مکاتب دیگر ادیان، چه در گذشته و چه در حال، هیچ مکتب و دینی این روحیه معنوی را ندارد و این امر همان گونه که اشاره شد نشان از سرشار بودن آن خزانه و منبعی است که مسلمانان به آن اتصال پیدا کرده و از آن منبع نیرو کسب می کنند.


زاهدانی در ادامه ابراز کرد: لذا در توصیف تجمع بی نظیرِ اربعین می توان گفت مسلمانان در این رویداد عظیم به قدرت خود پی برده و به مددگیری از عالم غیب و خداوند و اولیای او ایمان قوی تری آورده و در حل مسائل اجتماعی و فردی خود به این نیرو متوسل و متمسک شوند.


به گفته وی از سوی دیگر این تجمع و گردهمایی برای افرادی که دشمنان جوامع اسلامی هستند، پیام قابل ملاحظه ای دارد مبنی بر آن که مسلمانان با توجه به این نیروی عظیم و سازگاری های مناسبی که با یکدیگر دارند، برای متجلی کردن این نیرو و به کار گیری آن، شکست ناپذیرند.


عضو انجمن جامعه شناسان ایران با اشاره به این که بنابراین تجمع عظیم اربعین خیالِ دشمنانی که در فکر مواجهه با جوامع اسلامی هستند را باطل می کند، اذعان کرد: به نظر می رسد اگر دشمنان اسلام قصد دارند به نوعی از کشورهای اسلامی بهره مند شوند، باید مواضع دشمنی خود را کنار گذاشته و از راه صلح و دوستی و ارتباط عادلانه وارد شده و اگر بخواهند از روی دشمنی و ظلم برخورد داشته باشند، باید بدانند و آگاه باشند ساز و کار مبارزه با آن ها در جوامع اسلامی وجود دارد و هرگز موفق نخواهند شد.


زاهدانی در پایان خاطر نشان کرد: لذا سبک زندگی ای که مسلمانان در راهپیمایی و تجمع عظیم اربعین از خود به دنیا نشان می دهند، سبک زندگی آکنده و همراه با صلح و دوستی و محبت و آرامش و قدرت است و این حرکت صلح آمیز، به پاک کردن چهره وارونه ای که توسط تکفیری ها از اسلام در دنیا نشان داده شده است را پاک می کند.


پایان پیام/
مرجع : شبستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما