تاریخ انتشار
دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۷
۰
کد مطلب : ۲۸۵۰۹

اربعین نشانه است که راه عاشورا گم نشود

اربعین نشانه است که راه عاشورا گم نشود
هر رویدادی و پدیده ای، علاوه بر چیستی، هستی، کیستی و مشخصات زمانی و مکانی و موقعیتی، پیام هایی دارد؛ پیام هایی برای دوستان و نزدیکان، و برای دشمنان و مخالفان احتمالی. بنابراین برای شناخت دقیق، کامل، جامع و مانع، باید اطراف و جوانب را شناسایی کرد و سنجید.

اربعین حسینی از این قاعده، مستثنی نیست و اشراف بر پیام ها، موجب گسترش آموزه های آن می شود. افزودنی که افکار و قلب ها را به یکدیگر نزدیک و دشمن را متوجه هشیاری و بصریت جبهه خودی می کند. برای درک بهتر پیام های اربعینِ سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله علیه السلام با حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور و استاد درس خارج حوزه علمیه تهران هم کلام شدم که در ابتدا، گفت: پیام برگزاری و حضور مسلمانان در اربعین، پایبندی به عاشورا است؛ زیرا نماد و نمودی برای گم نشدنِ عاشورا است.


اربعین، پرچم شیعه است

وی با اشاره به سخن امام عسکری علیه السلام «زیارت اربعین یکی از نشانه های مومن است»، اربعین را پرچم شیعه دانست و افزد: انسان پایبند به پیام عاشورا در روز اربعین و با قرائت زیارت حضرت –در منزل یا در نینوا-، دشمن شناسی، دشمن ستیزی، اراده محکم و پولادین در برابر دشمنان را نشان می دهد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه شاید فردی به دلایلی مانند مشکلات مالی یا ناتوانی جسمی نتواند به اربعین حسینی مشرف شود، اما دلش، جانش و زبانش را با خواندن زیارت اربعین با عاشورا پیوند می زند، ادامه داد: فردی نیز همت و تلاش می کند و خود را به حرم سیدالشهدا علیه السلام می رساند. آنچه مهم است، آهنگ عاشورایی زائران و شیعیان است.


پیام اربعین، زنده بودن عاشورا است

وی پیام آهنگ عاشورایی به دوستان را توکل و دلدادگی به خدا و در یک کلام، همان پیام اباعبدالله علیه السلام دانست و خاطرنشان کرد: پیام اربعین به دشمنان، زنده بودن عاشورا است. دشمن می فهمد، عاشورا با تازاندن اسبان بر بدن های مطهر و آتش زدن خیمه ها، از بین نمی رود. و اینکه هرکاری کنید، انسجام اسلامی بیشتر می شود. همانطور که با نابودی صدام، هرسال بر سیل مشتاقان اربعین حسینی افزوده می شود. سال نخست، یک ملیون و امروز، ملیون ها نفر (دست کم، ۱۵ ملیون).


حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به اجتماعات وسیع بشری در مناسبت های مختلف مانند حج در جهان اسلام یا برخی گردهم آیی ها در اروپا، گفت: هیچ اجتماع بشری از نظر کمیت به ویژه باوجود نبود امکانات رفاهی مانند هتل های آن چنانی و خوراک های ویژه، به عظمت اربعین نمی رسد. ضمن اینکه بحث درباره کیفیت اربعین، قابل مقایسه با اجتماعات بشری نیست.

پایان پیام/
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما