تاریخ انتشار
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۵
۰
کد مطلب : ۲۸۵۹۵
گفت‌وگو با محقق و پژوهشگر دین به مناسبت اربعین حسینی

حسینجانی: عاشورای حسینی از جنس تعقل و عاشورای یزیدی از جنس هیاهو ست

حسینجانی: عاشورای حسینی از جنس تعقل و عاشورای یزیدی از جنس هیاهو ست
ابوالقاسم حسینجانی، پژوهشگر و نویسنده حوزه دین در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره «اربعین حسینی (ع)» گفت: «اربعین» جمع‌بندی عاشوراست، تا بدانیم که در عاشورا چه گذشت و حالا باید برای بقای آن چه کنیم. به اعتقاد من، حادثه کربلا، دچار آن دردی شد که برای درمانش رخ داد.

به دنبال محتوای عاشورا باشیم

وی با بیان این‌که برخی از نویسندگان درگیر بیان حواشی حادثه کربلا هستند، اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا محتوای کربلا را دریابیم. اگر نه بررسی دقیق تعداد نفرات و یاران امام حسین (ع) و سایر حواشی دردی از خوانندگان دوا نمی‌‌کند، بلکه مخاطبان نیازمند درک عمیق جوانمردی و آزادگی کربلا هستند. به عنوان مثال، امام حسین (ع) برای چه از مکه خارج شد؟ ایشان هرگز برای جنگ خارج نشدند، وقتی قطار از ریل خارج شد، دیگر قطار نیست و با این قطار هم نمی‌توان به مقصد رسید و اگر هم از ریل خارج نشده اما به جهنم می‌رود، هم نمی‌توان با آن به بهشت رسید. امام حسین (ع) در پی بیان این نکته بودند.

تحریف عاشورا از کربلا آغاز شد

حسینجانی با اشاره به این‌که، بسیار از کارهایمان ضدعاشوراست. گفت: عاشورا در پی تبیین حقوق بشر و صلح جهانی بود و بیشترین تاکید این امام (ع)، بر حریت و آزادگی بود. مساله عوامگری و عوام‌زدگی دیگر موضوعی است که به تحریف عاشورا دامن می‌زند. حاکمان برای این‌که راحت‌تر حکومت کنند، بهتر دیدند که حرکت امام حسین (ع) را تحریف کنند. اولین قدم هم برای تحریف این حادثه از روز عاشورا در سال ۶۱ هجری در کربلا اتفاق افتاد. دشمنان بر این نکته اذعان کردند که امام حسین (ع)، آمده مردم را بر ضد حکومت اسلامی بشوراند و خرابکار است.

وی ادامه داد: چند سال پیش مطلبی با عنوان «عاشورای حسینی و عاشورای یزیدی» نوشتم. همان‌جایی که عاشورای حسینی رخ می‌دهد، در مقابل عاشورای یزدی هم هست. عاشورای حسینی از جنس تعقل و گفت‌وگو و آرامش است اما عاشورای یزیدی از جنس هیاهوست تا مردم نفهمند که امام حسین (ع) چه می‌گوید.

این پژوهشگر حوزه دین ادامه داد: به فرموده امام علی (ع)، مردم دشمن آن چیزی هستند که از آن بی‌خبرند. امام حسین (ع)، آزادگی را به حد اعلا رساند و آنها اهل کشتن دشمنان خود به روش ناجوانمردانه نبودند ولو این‌که موقعیت آن را نیز داشتند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما