تاریخ انتشار
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۵۳
۰
کد مطلب : ۲۸۶۰۹
بخشعلی قنبری:

«اخلاق حرفه‌ای با تأکید بر نهج‌البلاغه» به بازار نشر آمد

«اخلاق حرفه‌ای با تأکید بر نهج‌البلاغه» به بازار نشر آمد
بخشعلی قنبری عضو هیئت علمی ادیان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی درباره کتاب «اخلاق حرفه‌ای با تأکید بر نهج البلاغه» به خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس گفت: بنده در این کتاب پنج محور اصلی را مدنظر قرار دادم نخست بحث اخلاق فردی و شغلی با توجه به اینکه هر انسانی زمانی که شاغل می‌شود به تناسب شغل خود برخی موضوعات اخلاقی برایش اهمیت والایی پیدا می‌کند و برخی مسائل را نیز باید به لحاظ اخلاقی مدنظر قرار دهد.

وی در ادامه افزود: محور دوم این کتاب، اخلاق ساختاری است؛ یعنی اخلاقی که در یک ساختار مدنظر قرار می‌گیرد. مدیر یک سازمان یا یک شرکت و اداره موظف است ساختاری را ایجاد کند که در آن ساختار اخلاق حرفه ای مدنظر قرار بگیرد، یعنی اگر کسی هم نخواهد باید به این اخلاق را پایبند باشد.

قنبری درباره دیگر محورهای اخلاقی این اثر گفت: اخلاق تعاملی بیشتر در مواجهه شاغلان با ارباب رجوعان باید رعایت شود چیزی که جامعه ما بسیار بدان نیاز دارد.

وی در بحث از اخلاق حرفه‌ای و موارد دیگر آن گفت: ۹ مورد از انواع اخلاق حرفه‌ای با اشاره به نهج البلاغه در این اثر مورد توجه قرار گرفته است نظیر اخلاق مدیریت،‌اخلاق دبیرخانه،‌ منشی‌گری و ... همه با استناد به متن نهج البلاغه توضیح داده شده است.

قنبری با اشاره به اینکه اگر این اثر مورد توجه کارکنان و مدیران قرار بگیرد می‌تواند قابل تأمل و مورد اثربخشی باشد، گفت: در جامعه ما خوشبختانه دولت بخشنامه‌ای دارد که در سازمان‌های مختلف اخلاق حرفه ای به صورت کارگاهی مطرح بشود از این جهت بهرحال می‌توان در بحث اخلاقی شدن جامعه سهمی داشت.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا آسیب‌های حوزه اخلاق حرفه‌ای را هم دراین اثر گنجانده گفت: بله به طور مثال اگر در یک سازمانی امانت داری مورد ملاحظه قرار نگیرد آفت‌هایی زیادی به بار می‌آید و مهمترین آفتش نیز از دست دادن شغل است چرا که این امر اعتماد ارباب رجوع را از بین می‌برد و زمانی که این اعتماد از بین برود شغل استمرار نمی‌یابد، بنابراین اخلاق حرفه‌ای ضامن سلامتی و استمرار مشاغل است.

به گزارش فارس، این نوشتار از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی منتشر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما