تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۳
۰
کد مطلب : ۲۸۶۱۶

مسجد، قطعه گمشده پازل مستندسازان ایرانی

مسجد، قطعه گمشده پازل مستندسازان ایرانی
به گزارش خبرنگار مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان: تاکنون مستندهای معدودی در مورد مساجد ایران ساخته شده است، اغلب این آثار یا در مورد یک مسجد خاص شکل گرفته اند و یا بعضا اگر در برگیرنده یک طرح جامع بودند تنها بخشی از مساجد را شامل می شدند که شاید بتوان علت را در نبود حمایت های کافی مالی دانست.



در واقع در حوزه ساخت مستند در مورد مسجد شاید تنها علتی که مانع پیشرفت کار می شود را بتوان مسایل مادی و تامین بودجه دانست چرا که در کارهای محدودی که ارایه شده است همواره محتوا و نوع کار پژوهشی از استاندارد خوبی برخوردار بوده است اما نبود بودجه کافی سبب شده تا تهیه یک اثر هنری به هرحال به نقطه صفر برسد و کمتر شاهد باشیم که مستنداتی فاخر در حوزه مسجد ثبت شود.



مستندهایی نظیر «سپیدار»، «تفتان»، «مساجد در آیینه هنر»، از جمله آثار فاخری است که در حوزه مسجد ساخته شده است. برای مثال مستند سپیدار از کارهای جالبی است که در مورد مسجد چوبی نیشابور به مخاطب خود اطلاعات کاملی را ارایه می دهد، مسجدی با ویژگی های منحصر به فرد که توسط مرحوم مهندس مجتهدی ساخته شده است، فردی که سال های سال در آمریکا تحصیل می کرد و بعد از گذشت سالیان دراز تصمیم به بازگشت به کشورش می گیرد و مسجدی را می سازد که از جاذبه های توریستی متعددی برخوردار است.



همچنین مستند تفتان که طی آن مسجدی که از سنگریزه های بیابان ساخته شده است به مخاطبان معرفی می شود و یا مستند «مساجد در آیینه هنر» که مجموعه ای پژوهشی از تعدادی از مساجد زیبای ایران در نقاط مختلف کشور محسوب می شود که می تواند زمینه ساز آشنایی مردم این مرز و بوم با شاهکار معماری ایرانی اسلامی باشد.



اما اشاره به ما به این موضوع از آن جهت بود که مساجد ایرانی علاوه بر ویژگی های خاص معماری شان،سرمنشا گسترش بسیاری از علوم بوده اند و اولین مدارس علمی در سطح مساجد نظام می یافت، حال با توجه به این ویژگی های چندجانبه حقیقتا ساخت مستندهایی در مورد مساجد نکته ای مهم و البته لازم است چراکه اولا سابقه فرهنگ ایران و اسلام را در مورد مهمترین محور و مرکز عبادی یعنی مسجد به نمایش می گذارد و در وهله دوم زمینه ساز آشنایی مخاطبان داخلی و خارجی با فرهنگ ایران می شود.



در راستای بررسی این مساله طی سلسله مباحث و گفت وگوهایی با صاحب نظران این مساله را بررسی خواهیم کرد.
مرجع : شبستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما