تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۵۶
۰
کد مطلب : ۲۸۶۲۳

ساز و برگ‌های عزاداری امروز مانع از انتقال مفاهیم رفیع عاشوراست

ساز و برگ‌های عزاداری امروز مانع از انتقال مفاهیم رفیع عاشوراست


مصطفی میرکمالی، رئیس کانون مداحان استان مرکزی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به کمرنگ شدن مراسم عزاداری در دهه آخر ماه صفر گفت: در اوج عزاداری‌ها یعنی دهه اول ماه محرم آسیب‌های این مراسم دینی به خوبی به چشم می‌خورد، این آسیب‌ها را می‌توان به چند مقوله تقسیم کرد که یکی از آنها تقلید برخی مداحان از سی‌دی‌ها و آهنگ‌های غربی است که بیشترین آسیب را وارد می‌کند.

وی افزود: مداح نباید هر تعبیری را لابه لای صحبت‌هایش بیاورد بعضی تعبیرها در روضه‌خوانی قابل درک نیست و شاید ایجاد تردید و شبهه کند بهتر است عین مصیبت‌هاى وارده از کتب معتبر مقاتل نقل شود تا جای شک و شبهه‌ای باقی نماند.

مداح برجسته استان افزود: یکی دیگر از آسیب‌هایی متأسفانه هر سال در مراسم عزاداری تکرار می‌شود و نیاز به فرهنگ سازی جدی دارد، غلبه احساس مداح بر عقلش است گاهی مداح در حین نوحه‌خوانی کاری می‌کند که در پایان مراسم از کرده‌اش پشیمان می‌شود ولی دیگر دیر شده و آبروی مراسم رفته، همیشه باید شعور بر شور غالب باشد.

میرکمالی با بیان اینکه ساز و برگ‌هایی که امروزه به عزاداری اضافه شده‌ معنی عزاداری واقعی را نمی‌رسانند ادامه داد: چلچراغ‌ و علامت‌های بسیاری که در هیئت‌ها دیده می‌شود و گاهی تعداد آنها از جمع عزاداران بیشتر است این آسیب به قدری واضح است که بارها خود عزاداران نیز در مراسم‌های مختلف به آن معترف هستند اما هرسال بر تعداد این سازو برگ‌ها اضافه و از تعداد عزادارن کم می‌شود.

رئیس کانون مداحان استان اظهار کرد: جمع کردن چلچراغ‌ها، علامت، طبل و شمایل معصومین(ع) باید به صورت فرهنگ در کل جامعه تسری پیدا کند و با اقدمات دفعی و فصلی کار به جایی نخواهد رسید همچنین قمه‌زنی یکی دیگر از انحرافات عزاداری است که عده‌ای یا از روی ناآگاهی یا از روی تعمد دامن به این کار می‌زنند و برخی نیز در خفی این کار را انجام می‌دهند.

میرکمالی گفت: سیستم‌های صوتی و باندهای بزرگ که باعث سلب آرامش مردم است از دیگر آسیب‌هایی است که مردم به کرات با آن مواجه می‌شوند، متأسفانه این افراد به جای تبلیغ ضربه وارد می‌کنند، صدا باید به میزان مناسب و در محدوده حاضرین باشد، در واقع مداحان و مردم به جاى داد و فریاد زدن در مجالس امام حسین(ع) به مفاهیم رفیع عاشورا گوش دهند وعمل کنند.

رئیس کانون مداحان استان در پایان گفت: جوان‌گرایی نیز صرف از آسیب‌های مداحی است، هیئت‌های مذهبی باید متناسب با همه مقاطع سنی برنامه ارائه کنند در برخی هیئت‌ها جمعیت اندکی جوان شور می‌گیرند و عزاداری می کنند و مابقی اعضای هیئت مانند تماشاچی فقط تماشا می‌کنند در حالی که هیئت‌ها باید برای کودکان هم که نسل آینده‌ساز هستند در راستای انتقال فرهنگ عاشورا برنامه داشته باشند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما