تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۷
۰
کد مطلب : ۲۸۶۴۲
مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان:

بقاع متبرکه به قطب کارهای فرهنگی تبدیل شوند

بقاع متبرکه به قطب کارهای فرهنگی تبدیل شوند
مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان گفت: یکی از با ارزش‎ترین و ریشه‎دارترین سنت‌ها در اسلام سنت حسنه وقف است که از زمان گذشته تا به امروز وجود داشته و حال نیز در این قالب مایحتاج روز را برطرف می‎کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، حجت‎الاسلام والمسلمین محمد خاکباز در همایش وقف و رسانه با بیان این‌که «سازمان اوقاف و امور خیریه به تعبیر مقام معظم رهبری یکی از نهادهای ممتاز دینی محسوب می‎شود» افزود: این سازمان در عرصه‎های مختلف از جمله سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و دینی بسیار ممتاز عمل کرده و نمود آن در اقداماتی است که در چند سال اخیر انجام شده و مسلم است که این نهاد از هیچ کاری در این حوزه‎ها غافل نبوده است.

خاکباز ادامه داد: در این مدت از موضوعات فرهنگی تا عمرانی که پیگیر آن بوده‎ایم کارهای ارزنده‎ای صورت گرفته است، به طور مثال بعضی از موقوفات که درآمد نداشته‎اند درآمدزا شده‎اند و امامزاده‎هایی که به صورت کپری بودند حال دارای مکانی در شأن و بزرگواریشان شده‎اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان با بیان این‌که «در این مدت به ساماندهی منابع انسانی توجه شده است» اضافه کرد: از سوی سازمان در سال ۹۲ لرستان دومین استان به لحاظ پیشرفت فیزیکی کشور از سوی سازمان معرفی شد و در سال گذشته نیز از نظر پیشرفت عملکرد برنامه پیشتاز در این موضوع شناخته شدیم.

وی با بیان این‌که «از ابتدای سال برنامه‎های مختلف این اداره تعیین می‎شوند» تأکید کرد: بقاع متبرکه باید به قطب کارهای فرهنگی تبدیل شوند و برای تحقق این امر باید زیرساخت‎های مربوط به آن فراهم شود. امروز ما به دنبال این موضوع هستیم.

خاکباز یادآور شد: اوقاف زیرساختی برای کارهای فرهنگی به وجود می‎آورد و به کارهایی که خیلی از دستگاه‎ها در انجام آنها ضعیف اقدام کرده‎اند ورود پیدا کرده‎ و در آن هم موفق بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان با بیان این‌که «این اداره کل تا به حال ۸۵۰ تا ۱۰۰۰ مبلغ غیر بومی به مناطق مختلف استان اعزام کرده است» گفت: همچنین این اداره کل نرخ اجارات را به روز کرده و این به خاطر تعامل سازنده رسانه‎ها و کار خستگی‎ناپذیر کارکنان این اداره بوده است.

وی با اشاره به نقش رسانه‎ها در کمک به این سازمان اظهار کرد: اصحاب رسانه با قلم فرسایی سازنده خود این انرژی را به ما می‎دهند که در انجام هرچه بهتر و بیشتر وظیفه خود موفق باشیم. اگر این افراد انتقادی دارند به صدق باشد می‎تواند آیینه تمام نمای ما باشند. اگر ایرادی به کار مجموعه وارد است البته با قیاس سنوات قبل باید به صورت منصفانه بیان کنند.

خاکباز با بیان این‌که «انتظار داریم رسانه‎ها مردم را به وقف تشویق کنند و در شناخت هر چه بیشتر مردم با این موضوع یاری‎گر ما باشند» ادامه داد: وقف امروز به کمک درمان و سلامت آمده و چندین میلیون تومان جهت خرید تجهیزات برای بیمارستان‎ها هزینه کرده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان یادآور شد: از حدود ۱۱۰۰ سال پیش در استان موقوفه داشته‎ایم و فرهنگ غنی ما با این سنت آشنا بوده است. در ایام نوروز قریب به دو میلیون بار زائر امام‎زاده‎های استان به خود می‎پذیرند و زمانی‎که همه افراد به سفر می‎روند همکاران ما به زوار خدمات رسانی می‎کنند.

وی با بیان این‌که «در سال ۹۳ تا به امروز بالای ۳۰۰ مورد وقف انتفاعی و منفعتی شده است» افزود: تا سال ۸۷، حدود ۱۰۷ موقوفه منفعتی و ۱۸۰۰ انتفاعی داشتیم و از آن موقع تا به حال قریب ۵۰۰ موقوفه ایجاد شده است.

انتهای پیام
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما