تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۲
۰
کد مطلب : ۲۸۶۴۶

نبود نیروهای متعهد و مومن دلیل اصلی صلح امام حسن(ع) بود

نبود نیروهای متعهد و مومن دلیل اصلی صلح امام حسن(ع) بود

سخنران حرم مطهر:
نبود نیروهای متعهد و مومن دلیل اصلی صلح امام حسن(ع) بود

سخنران حرم مطهر رضوی با بیان اینکه در عصر امام حسن(ع) مردم دنیامحور بودند و دین در حاشیه قرار گرفته بود، گفت: نبود نیروهای متعهد و مومن دلیل اصلی صلح امام حسن(ع) بود.
۱۳۹۴/۹/۱۵ يكشنبه

به گزارش ستاد خبری دهه پایانی ماه صفر آستان قدس رضوی، حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد در سلسله جلسات سخنرانی بیان صلح امام حسن مجتبى(ع) اظهار کرد: هر یک از پیشوایان الهی مامور به انجام یک امر از جانب خداوند متعال هستند که صلح امام حسن(ع) هم ماموریتی از جانب پروردگار بود که امام حسن(ع) عامل این وظیفه الهی بود.
وی افزود: صلح امام حسن(ع) به دلایل متعددی و با توجه به وضعیت حاکم سلامت دین را تضمین کرد، چرا که در همراهی امام حسن(ع) همه گونه مردم بودند، جمعی شیعیان او و پدرش و جمعی طرفداران حکمیت که به هر حیله‌ای درصدد جنگ با معاویه بودند و گروهی طرفداران هرج و مرج و آشوب و طمع‌کاران غنیمت جنگی و برخی شکاک و عده‌ای با تعصب‌های قبیله‌ای که دنباله‌رو سران قبایل بودند و دین انگیزه آنان نبود.
سخنران حرم مطهر رضوی گفت: یکی دیگر از علل صلح امام حسن مجتبی(ع) این بود که وی می‌دید خوارج اطرافش را احاطه کرده‌اند و دانست اگر جنگ با معاویه را ادامه دهد و مشغول آن معرکه شود، خوارج بر سرزمین‌های اسلامی دست می‌یازند و بر آن ها چیره می‌شوند و اگر وی به جنگ با خوارج بپردازد و مشغول دفع آنان شود، معاویه بر سرزمین‌های اسلامی و مناطق تحت حکومت وی چیره می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد تصریح کرد: شیعیان خاص امیرالمؤمنین علی(ع) اغلب در جنگ جمل، جنگ صفین و جنگ نهروان به شهادت رسیدند، گروه ‌اندکی از آنان باقی مانده بودند و اگر جنگی به وقوع می‌پیوست، با توجه به ضعف مردم عراق، قطعاً امام حسن(ع) و شیعیان خسارت‌های جبران‌ناپذیری را تحمل می‌کردند.
وی با اشاره به روایتی از امام حسن(ع) که فرمودند: «آن روز که پدرم از کوفه حرکت کرد، برای جنگ با معاویه مردم دین محور بودند و قوه محرکه آنان دین بود، اما همان مردم در زمان من دنیا محور شده اند»، افزود: امام حسن(ع) چاره‌ای جز پذیرفتن صلح و واگذاردن جنگ نداشت، زیرا پیروان آن حضرت، مردمانی سست‌ عنصر و کم‌عقیده بودند.
مرجع : پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما