تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۲۹
۰
کد مطلب : ۲۸۶۹۳

محبوب‌ترین واستوارترین بندگان خدا از نظر پیامبر گرامی اسلام

حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا جواهری
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد
آخرین پیامبر خدا حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله و سلم معلم همه خوبی‌ها برای همه جهانیان تا روز قیامت است. گفتار ورفتار پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله و سلم راهنمای همه انسان‌ها در سراسر کره زمین درراه سعادت وتکامل وتقرب به سوی خدای سبحان است. سفارش‌ها وموعظه‌های ایشان تاریخ مصرف معین ندارد. همیشگی وابدی است وهیچگاه کهنه نمی‌گردد.
پیامبر خدا صلی‌الله علیه و آله و سلم در توصیف محبوب‌ترین انسان‌ها در پیشگاه خدای متعال واستوارترین آنان در حق خدا فرموده اند: احّبٌ عَبِادِالله الی‌الله انفعهم لعباده واقومهم بحقهً الذین یحبب الیهم المعروف وفعاله (تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام،ص۴۹)
محبوب‌ترین بندگان خدا در نزد خدا سودمندترین آنان برای بندگان خدا می‌باشندواستوارترین وپایدارترین آنان به حق خداوند کسانی‌اند که معروف وانجام آن را نزد بندگان خدا محبوب می‌سازند.در این حدیث نبوی شریف دواصل بزرگ از اصول اخلاق اجتماعی اسلامی تبیین گردیده است.
نفع رسانی وخدمت بندگان خدا معیار محبت
دربخش اول این حدیث نبوی، بالاترین معیار ونشان بندگی وعبودیت نشان داده شده است. "احب" و"انفع" هر دو صیغه افعل تفضیل‌اند وبالاترین درجه را آموزش می‌دهد. محبوب‌ترین انسان‌ها کیست؟ خدای سبحان چه کسی را بیشتر دوست دارد؟ بندگان خدا همواره در جستجوی راه تقرب به سوی پروردگارجهانیان‌اند پیامبر صلی‌الله علیه و آله و سلم در این حدیث پاسخ این پرسش بنیادین بشریت را داده‌اند. محبوب‌ترین بندگان خدا سودمند‌ترین آنان‌اند. نفع وسود وخدمت انواع واقسام گوناگون وفراوانی دارد. در حوزه‌های اقتصادی وفرهنگی وسیاسی وهنری، مصادیق نفع رسانی را عقل وشرع وعرف وفطرت انسان‌ها درک می‌کند. مطمئن‌ترین راهبرد‌ها وراهکارهای " نفع رسانی" را شریعت نشان داده است ودر گفتار ورفتار پیامبر واهل بیت علیهم السلام تعریف شده است. نکته مهم در این حدیث نبوی ذکر واژه نفع در قالب افعل تفضیل است. سودمند‌ترین انسان‌ها برای بندگان خدا محبوب‌ترین آنان در پیشگاه خدای بزرگ وهستی بخش جهان‌اند. بنابراین باید بندگان خدا در مسابقه خدمت ونفع رسانی درجات آن را طی کرده در جایگاه "انفعیت" وسودمندی بیشتر قرار گیرند.
محبوب سازی معروف وفعل آن
احیاء واجرای امر به معروف ونهی از منکر، شیوه‌های گوناگونی دارد بایستی شیوه‌های موثر وکارآمد را شناخت وبه آن اراسته شد. پیامبر خدا حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله و سلم در این حدیث شیوه‌ای زیبا وراهگشا در عمل به معروف را نشان داده‌اند. پیامبرخدا صلی‌الله علیه و آله و سلم استوارترین وپایدارترین انسان‌ها به حق خدا را به جهانیان شناسانده‌اند. قیام کننده‌ترین انسان‌ها به حق خدا کیست؟بهترین بندگان خدا در پای بندی به حق خدای سبحان وپایدارترین واستوارترین آنان انسان آگاه وفرهیخه‌ای است که " معروف" و"فعل" آن را درمیان بندگان خدا محبوب می‌سازد. باید عشق به معروف را دردل‌ها جای داد تا با نشاط وعلاقمندی وشادمانی معروف را انجام دهند. چگونه واز چه راه‌هایی می‌توان معروف را محبوب ساخت؟ سزاورا است راهبردها وراهکارهای "محبوب سازی" معروف را شناخت وبه کار بست. هدف اراستگی مخاطب به معروف واجرای آن است. چگونه می‌توان انگیزش در عمل به واجبات ومستحبات و آراستگی به مکارم وفضایل اخلاقی را درمخاطبان ایجاد کرد؟ شیوه‌های دعوت به معروف و عمل به آن را باید آموخت وعملیاتی نمود. دراین حدیث روش وشیوه اصلی دعوت به معروف وعمل به آن یادآوری گردیده است. باید با سخن وعمل کاری کرد که انسان‌ها معروف را دوست بدارند وبه معروف عشق بورزند وانگیزه وارداه‌ای نیروند درعمل به معروف پیدا کنند. با به کارگیری این روش و شیوه کاربردی درجامعه اسلامی مدینه فاضله تحقق می‌یابد.دراین حدیث شریف نبوی دواصل بسیار مهم وسرنوشت ساز در رشد وتکامل اجتماعی واسباب برپایی ارمان شهر اسلامی وشهر خدا در زمین بیان شده است. بخش دوم حدیث با بخش اول آن پیوند داردواصل دوم در راستای اصل اول است. "معروف" شامل همه آن چه خدا وپیامبر وامامان به آن امر کرده‌اند وهمه خوبی‌ها وزیبایی‌ها، به حکم شرع وعقل می‌گردد. "محبوب سازی" معروف در نزد مردم وایجاد عشق به معروف وانگیزش در اجرای آن، خود نیز نفع رسانی حقیقی وسود رسانی بزرگ است.
مرجع : روزنامه جمهوری اسلامی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما