تاریخ انتشار
جمعه ۲۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۹
۰
کد مطلب : ۲۸۷۰۸

ضریح فولادی جوهری در موزه تاریخ حرم رضوی در معرض نمایش قرار دارد

ضریح فولادی جوهری در موزه تاریخ حرم رضوی در معرض نمایش قرار دارد
جواد درسوئی، رئیس اداره گنجینه‌های معاونت امور موزه‌های آستان قدس رضوی با بیان اینکه ضریح فولادی جوهری در موزه تاریخ حرم رضوی در معرض نمایش قرار دارد، عنوان کرد: این ضریح فولادی از آثار دوره شاه عباس صفوی به شمار می‌رود که سال‌ها بر روی مضجع شریف حضرت امام رضا(ع) نصب بوده است.

رئیس اداره گنجینه‌های معاونت امور موزه‌های آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه این ضریح سابقاً دارای سقف شیروانی چوبی بوده است، گفت: ضریح فولادی جوهری در سال ۱۲۳۸ هجری قمری، زمان فتحعلی شاه قاجار طلاکاری و نقره‌کاری شده و در سال ۱۳۱۲ قمری دورتا دور قسمت فوقانی ضریح، متن آیه‌الکرسی بر اشکال قلمدانی زراندود شده است؛ در زیر این قسمت، ترنج‌های فولادی طلاکوب مزین به اسماء الله «یا محمد»، «یا علی» و ... به چشم می‌‌خورد.

وی با بیان اینکه این ضریح دارای طول چهار متر و ۳۸ سانتی‌متر، عرض دو متر و ۹۲ سانتی‌متر و ارتفاع ۲۰۰ سانتی‌متر است، افزود: دَرِ ورودی این ضریح که در سال ۱۳۱۵ هجری قمری ساخته شده است و تزیینات نقره قلم ‌زنی شده دارد.

درسوئی همچنین ابراز کرد: ضریح فولادی جوهری تا هشتم دی‌ماه ۱۳۳۸ بر روی مضجع مطهر حضرت رضا(ع) نصب بوده و پس از جمع آوری، ابتدا به خزانه و سپس در سال ۱۳۷۸ شمسی به موزه مرکزی آستان قدس رضوی منتقل شده است.

وی در ادامه بیان کرد: در موزه تاریخ حرم رضوی مجموعه‌‌ای از اشیای نفیس و بی‌بدیل همچون کتیبه‌‌های طلای حرم مطهر، درهای چوبی، درهای طلا و نقره، پنجره فولاد حرم مطهر، ظروف شستشو و روشنایی، انواع زیارت‌نامه‌ها، قفل‌‌ها و عکس‌های تاریخی مربوط به اماکن متبرکه در معرض دید عموم قرار دارد.

رئیس اداره گنجینه‌های معاونت امور موزه‌های آستان قدس رضوی در پایان یادآور شد: موزه تاریخ حرم رضوی، همه‌روزه از ساعت هشت تا ۱۷:۴۵ و در روزهای تعطیل از ساعت هشت تا ۱۲ واقع در طبقه همکف موزه مرکزی آستان قدس رضوی در صحن کوثر حرم مطهر رضوی، پذیرای علاقه‌مندان است.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما