تاریخ انتشار
شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۳۱
۰
کد مطلب : ۲۸۷۵۰

سوءاستفاده مأمون از علم، برای تخریب شخصیت علمی امام رضا(ع)

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین، گفت: عصر امام رضا(ع) عصر حساسی است، چراکه دشمن ایشان به دانشمندان بها داده و محافل علمی بسیاری تشکیل می‌داد تا بتواند با تخریب شخصیت علمی این امام همام، از محبوبیتشان بکاهد.

علی نعمت‌اللهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قزوین با بیان این‌که «ائمه اطهار (ع) همگی یک نور واحد هستند» اظهار کرد: هریک از ائمه (ع) در شرایط زمانی و مکانی خاصی قرار داشتند که با توجه به این امر القاب این بزرگواران متفاوت بوده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین، با اشاره به این‌که «عصر امام رضا(ع) عصر حساسی است» تاکید کرد: مأمون خودش فرد با فضلی بود و به دانشمندان بها داده و محافل علمی بسیاری تشکیل می‌داد.

نعمت‌اللهی با اشاره به این‌که «دشمنان اهل بیت (ع) معرفتی نسبت به ائمه اطهار(ع) نداشتند» ادامه داد: مأمون در این جلسات علمی، دانشمندان بزرگ را برای تخریب شخصیت علمی امام رضا (ع) دعوت می‌نمود، اما نه تنها به شخصیت علمی امام(ع) خدشه‌ای وارد نمی‌شد بلکه بسیار هم خوش می‌درخشیدند.

وی با اشاره به لقب عالم آل محمد (ص) که به امام رضا (ع) داده شده است، تصریح کرد: امام رضا (ع)به سادگی می‎‌توانستند تا تمامی دانشمندان و عالمان بزرگ آن عصر در فقه، اصول، فلسفه، کلام و تفسیر را مجاب کنند و این لقبی است که خود دانشمندان به ایشان داده بودند چراکه کسی توان مقابله مباحثه با ایشان را نداشت.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین، با اشاره به این‌که «در زمان دیگر ائمه اطهار (ع) شرایط متفاوت بوده است» گفت: دانشگاه امام صادق (ع) دانشگاهی است که ۱۲ هزار دانشمند در آن پرورش پیدا می‌کنند و مناظرات این امام همام با دانشجویان خود بوده است نه مناظراتی که خصمانه و توسط دشمن طراحی شده باشد.

وی با اشاره به این‌که «امام صادق (ع) کرسی علم دارند اما کرسی مناظره به وسعت کرسی امام رضا (ع) ندارند» اظهار کرد: اقتضای زمان امام صادق (ع) این گونه حکم می‌کرد و این در حالی است که ائمه اطهار (ع) همه از نور واحد هستند و اگر شرایط آن مهیا بود، دیگر ائمه (ع) نیز همچون امام رضا(ع) در محافل شرکت کرده و پاسخگو بوده‌اند تا جایی که کسی را توان مقابله با آنها نباشد.

نعمت‌اللهی با بیان این‌که «مناظرات در زمان امام رضا(ع)، مناظرات علمی خصمانه بوده است تا به این وسیله بتوانند امام را شکست داده و به تخریب شخصیت علمی این امام همام بپردازند» خاطرنشان کرد: این در حالی است که هیچ کس را یارای مقابله در مباحثه با امام رضا (ع) نبود و ایشان هربار سربلند از این مناظرات بیرون می‌آمدند.

نعمت اللهی با اشاره به تفاوت گسترده شیعه و محب اضافه کرد: افراد زیادی همچون اهل سنت، محب اهل بیت(ع) هستند و به آنها احترام کرده و حتی به زیارت ائمه اطهار (ع) می‌روند و در قلب خود معصومین (ع) را دوست می‌دارند اما شیعه به معنای پیرو است، کسی که پا در جای پای اهل بیت (ع) گذاشته و خودش را آینه تمام نمای آنها ببیند.

وی حق ولایت را مشابه شیعه‌گری خواند و یادآور شد: ولایت مفهوم بلند اعتقادی است و باید در عمل، کردار و رفتار، اهل ولایت باشیم و مردم را با عمل خود به خوبی‌ها فرا بخوانیم چراکه ولایت شعار نبوده و باید طبق اصل تولی و تبری در عمل حب ائمه اطهار(ع) و بغض دشمنان اهل بیت (ع) را داشته باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما