تاریخ انتشار
شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۲
۰
کد مطلب : ۲۸۸۵۴

دوران آل بويه، بهترين دوران ترويج مباني تشيع

محمدعلي رجبي دواني پنجشنبه شب در سلسله نشست‌هاي تخصصي رويش فرهنگ با موضوع «سير تحولات تاريخي فرهنگ در ايران» در مشهد افزود: حکمرانان آل بويه گرايش زيادي به مذهب تشيع ۱۲ امامي داشتند.

وي دوران حکومتي آل بويه را يکي از تحولات علمي و فرهنگي ايران و جهان اسلام برشمرد و اظهار کرد: دولت آل بويه، گرايش بالايي به تشيع دوازده امام داشته است اما برخي مورخان نيز آنها را زيديه معرفي کرده اند.

وي اضافه کرد: چون شيعه با پيروي از مکتب اهل بيت(ع) در مسائل فقهي و اعتقادي به عقل و احاديث بها مي‌داده، اهل اخبار و حديث فشار زيادي را به آل بويه مي‌آوردند.

عضو پيوسته فرهنگستان هنر در اولين جلسه از سلسله نشست‌هاي تخصصي «سطح چهارم رويش فرهنگ» که از سوي اداره پاسخ‌گويي به سوالات ديني آستان قدس رضوي برگزار شد با بيان اينکه در قرون چهارم و پنجم هجري که اروپا در دوران ظلمت و سياهي اديان قرار داشت، تمدن فرهنگ اسلامي در مشرق زمين به اوج توسعه خود رسيد، گفت: علت اصلي توسعه تمدن فرهنگ اسلامي در دولت آل بويه وجود علمايي چون شيخ صدوق و شيخ طوسي و نگارش کتابهاي ارزشمندي در باب اسلام، مذهب تشيع، تبيين مفاهيم و مباني اسلام بود.

وي افزود: بسياري از حکمرانان آل بويه از دانشمندان بودند که در ترويج فرهنگ اسلامي و تمدن سازي اسلامي نقش مهمي ايفا کردند و «ابن خلدون» با وجود اينکه شيعه نبوده اما از دوران آل بويه به عنوان دوران رشد ديني و فرهنگي که مايه افتخار شيعيان است، ياد مي‌کند.

وي گفت: دوران آل بويه بهترين دوره براي ترويج مباني اسلام بويژه معارف شيعي بوده به طوري که «سيد رضي» نيز کتاب نهج البلاغه را در اين دوران تدوين کرده است و در مجموع بسياري از انديشمندان اسلامي در اين زمان شکوفا و دارالعلم‌هاي بسياري تاسيس شد.

اين استاد دانشگاه از دوران سلسله سلجوقيان به عنوان زمان افول علمي و فرهنگي ايران نام برد و گفت: در اين دوره جامعه علمي و فرهنگي کشور رو به زوال گذاشت، مباني اسلامي فراموش شد و مردم به تصوف و صوفي‌گري رو آوردند. مغول‌ها نيز با حمله وحشيانه خود مفاخر علمي ايران را نابود کردند اما گرچه مغول‌ها خونخوار بودند اما به مذهب و دين کاري نداشتند، لذا شيعه توانست در اين دوران از حالت تقيّه خارج شود.

رجبي دواني در پايان گفت: اين افتخار شيعه است که افکارش با پيروي از سيره اهل بيت عصمت و طهارت(ع)، با دانش و تعقل عجين شده است.

سلسله نشست‌هاي تخصصي «رويش فرهنگ» با هدف دانش افزايي ناظر بر مهارت مخاطب در حوزه فرهنگ و آشناسازي فعالان فرهنگي با مباني کار فرهنگي از منظر مقام معظم رهبري و از سوي معاونت تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي در چهار سطح و در قالب ۴۸ جلسه برگزار مي‌شود
مرجع : قدس آنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما