تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۵۸
۰
کد مطلب : ۲۸۸۹۶

علم سلاح امام عسکری(ع) در هدایت افراد بود نه خشونت

علم سلاح امام عسکری(ع) در هدایت افراد بود نه خشونت
شیخ قیس بهجت العطار، پژوهشگر حدیث، مصحح متون، تراجم نگار و استاد حوزه و دانشگاه به مناسبت فرا رسیدن شهادت امام حسن عسکری (ع) یادداشتی را در اختیار خبرگزاری شبستان قرار داده است که در ذیل می خوانید:

يكي از ويژگي هاي خيلي مهم امام عسكري عليه السلام این است که ایشان اعلم الناس بوده، لذا مي بينيم حتى دشمنان اهل بيت علیهم السلام به اين حقيقت اذعان داشتند، و بسیاری از گمراهان پس از اطلاع از علم امام عسكري (ع) به راه هدايت وادار شدند.

شاخص ترين تجلي علم امام عسكري (ع) در آن بود كه توانستند در بحراني ترين شرايط آن دوران، امامت فرزند خود امام زمان (عج) را به مردم برساند و آن امام همام (عج) را از شر دشمنان محفوظ سازند.

از جمله موارد علم امام عسكري (ع) اخبار بما سيكون و ذكر وقوع حوادث، قبل از زمان وقوع بوده است که به کثرت در کتب نقل شده است. و همچنين اظهار معجزات، به دلیل این که ادعاي امامت هميشه باید با معجزه همراه باشد. ضمنا بیان این نکته ضروری است که برخی از معجزه به عنوان كرامت ياد مي كنند و اين اشتباه محض است زیرا كرامت از ساير متقيان و اهل علم نیز ممكن است صادر شود به خلاف معجزه كه مختص به معصومين علیهم السلام است.

امام عسكري عليه السلام با علم امامت خود توانستند دروغ هاي مدعيان امامت و خلافت اعم از بني عباس و ساير مدعيان را خنثی سازند و به تمام مسلمين ثابت كنند كه امامت منصبی الهي است و داراي شرايط خاص است از جمله علم مطلق و هر كسي نمي تواند اين منصب را ادعا کند.

از دیگر موارد علم امام عسكري عليه السلام احاطه ایشان به تمام لغات بوده تا شرایع و اصول دين را به تمام ملت ها به زبان خودشان به ایشان برسانند.

و نهايتا امام عسكري علیه السلام با عملکرد الهی خود ثابت كردند كه زبان علم و تبليغ علمی موثرتر از جنگ و خشونت است.

ضمنا شهادت امام عسكري عليه السلام و رسيدن امام زمان (عج) به مقام فعلي امامت مي تواند شاخصي باشد براي اميد دادن در عين غم و اندوه زیرا با اینکه شهادت امام عسكري (ع) از بزرگترين مصائب دنيا است و در روز شهادتشان تمام سامرا كه پايتخت خلافت بود سياهپوش شد ولي از طرف ديگر خلافت امام زمان (عج) و پايداري مفهوم ظهور و انتظار به عدالت خواهان اميد هميشگي داده است.
مرجع : شبستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما