آیتالله اراکی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی سخنران پیش از خطبههای نماز جمعه این هفته در مصلای تهران بود.
وی با اشاره به آیه شریفه «إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُواْ دِينَهُمْ وَكَانُواْ شِيَعًا لَّسْتَ مِنْهُمْ فِي شَيْءٍ إِنَّمَا أَمْرُهُمْ إِلَى اللّهِ ثُمَّ يُنَبِّئُهُم بِمَا كَانُواْ يَفْعَلُونَ»در این سخنرانی گفت: هفتهای که پیشرو داریم، دو مناسبت بزرگ را دربر دارد؛ مناسبت نخستین سالروز میلاد نبیاکرم، عصاره جهان آفرینش محمد مصطفی(ص) و فرزند گرامیاش امام صادق(ع) است. مناسبت دوم، روز ۹ دی و سالروز قیام عمومی ملت ایران برای خاموش کردن آتش فتنه و سرکوب کردن عناصری که با ایجاد فتنه، جامعه ما و دین ما را هدف قرار داده بودند و میخواستند راه را برای تهاجم دشمن به مقدسات ما هموار کنند که با بصریت ملت و با حضور سراسری ملت بابصیرت ما، این توطئه خنثی و آتش فتنه خاموش شد.
اراکی ادامه داد: این دو حادثه بیارتباط با هم نیستند. میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام صادق(ع) یادآور نعمت الهی است. خدای متعال به ما دستور داده است که نعمتهای بزرگ او را پاس بداریم و یکدیگر را به این نعمتها تذکر دهیم و از این نعمتها بهره بگیریم. بزرگترین نعمتی که به عنوان نعمت تام در قرآن یاد شده، نعمت رهبریِ الهی است که برترین این نعمت، در وجود پیامبر اکرم (ص) جلوه کرده است. به یک نکته اشاره میکنم؛ اگرچه نکتهای فلسفهای است که عقل به آن نکته اذعان دارد؛ این نکته آن است که خدای متعال کاملِ مطلق است و از این کاملِ مطلق آنچه برمیخیزد، فعلِ اوست. فعل او باید بهترین باشد؛ این را عقل میگوید. یک موجود کاملِ مطلق باید در انتخابش، بهترین را انتخاب کند. اگر فعلی دارد، این فعل بهترینها باشد.
وی افزود: بر اساس این قاعده که البته عقل هم این قاعده را تائید میکند، آنچه سبب اصلی جهان آفرینش میتواند باشد پیامبر(ص) است. یعنی آن آفریدهای که آفرینندگان دیگر برای او آفریده شدهاند. برای اینکه او به اهدافش برسد، سایر آفرینندگان را میآفریند. باید آفریدهای را داشته باشیم که مقصد اصلی جهان هستی باشد. به قول فخرالدین عراقی، «نخستین باده کند سِر جام کردن، به چشم مست ساقی وام کردن»؛ جام، جام آفرینش است. جام، کالبد آفرینش است. این باده، همان دمِ الهی است که از آن باده تعبیر شده است. این باده رازِ عشق الهی و کنایه از محبت پروردگار است. نخستین آدمی که آفریده شده است، نه تنها آدم ابوالبشر و فرشتگان. هدف از آفرینش او، این بود که یک آفریده دیگری که از آن به ساقی تعبیر شده و ساقی آن کسی است که جهان آفرینش را با شرابِ محبت الهی، سیراب میکند. اگر شرابی وجود دارد، او شراب محبت را به کام مردم میریزد. این ساقی بزرگ، محمد مصطفی (ص) است.
دبیر مجمع تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: این اشاره به یک ضربالمثل عربی است. به خاطر یک چشم، به هزار چشم، کَرَم و عطا میکنند. به خاطر یک انسان، به هزاران آدم دیگر عنایت میشود. نظامی هم در آن شعر بلندش اشاره به همین نکته کرده است. «دیگران توفیرند، سِیرِ خیر تویی / سایرین توفیر توند» جهان آفرینش برای وجود مقدس محمد(ص) آفریده شده است. در روایات الهی نیز گفته شده است: «اگر تو نبودی، این افراد و جهان آفرینش را نمیآفریدم».
وی افزود: شخصیت رسول اکرم (ص)، شخصیت کاملی است. اگر وجود ایشان نبودجهان آفرینش نبود. وقتی خدا گفت «من در زمین جانشینی را میگذارم». فرشتگان گفتند «موجودی را میآفرینی که فساد میکند و خونریزی میکند؟ ما تو را اطاعت میکنیم». فلسفه آفرینش این موجود چیست؟ خداوند گفت «من چیزی را میدانم که شما نمیدانید». در روایات داریم که اسم اعظم در قرآن، همان اسمهای محمد و آلمحمد است که فرشتگان پاسخ خود را گرفتند.
اراکی یادآورشد: انتخاب رهبران بسیار مهم است؛ به شرطی که افراد جامعه از آن رهبران پیروی کنند؛ لذا رهبران خوب و کامل مانند محمد (ص)، برترین نعمتها و برترین عطیه الهی به مردم هستند، چون اگر مردم از این رهبران برخوردار شوند، برترین نعمت برای آنها است. اگر مردم از آنها پیروی نکنند، دچار تفرقه میشوند. اصل مهم قرآن، تبعیت از رهبران است که جامعه را یکدست میکند. هیچ چیزی نمیتواند جامعه را به هدف برساند؛ مگر پیروی از رهبران الهی. پیروی از رهبران الهی است که جامعه را یکی میکند. خداوند متعال به محمد (ص) میگوید: «این رحمت الهی که تو جلوهگر آن هستی، مهر و محبت است که با آن، مردم را جمع و یکدست کردیم. اگر تمام سرمایه را خرج کنیم، نمیتوانیم مردم را یکدست کنیم.» این خداست که مردم را یکی میکند، آن هم از طریق تو. جامعهای که وحدت نداشته باشد، امنیت ندارد، گرفتار ستیز میشود. امنیت از آن رخت خواهد بربست. ناامنی در جامعه بشری در نتیجه تفرقه است. همه مردم دنیا باید این را بدانند؛ هوای نفس، انسانها را از هم جدا میکند.
وی در این سخنان گفت: هوای نفس انسانها را از هم جدا شهوترانی و پولپرستیها جوامع را چند پاره میکند. جوامعی که از رهبری رهبران الهی برخوردار باشند، یکپارچه میشوند. به ریسمان خدا چنگ بزنید، ریسمان خدا همان رهبری الهی است و رهبری الهی همان قرآن ناطق است. رسول اکرم (ص) در حدیث ثقلین فرمودند: «من در بین شما دو امانت میگذارم؛ دو شیء ارزشمند به یادگار میگذارد؛ یکی قرآن کریم و یکی امت است، به ریسمان خدا چنگ بزنید، به یاد آن نعمت خدا که خدا به شما ارزانی داده است. شما به وسیله نعمت خدا، یکدل شدهاید.» خداوند در سوره مائده درباره نعمت الهی میگوید: «به یاد بیاورید نعمت خدا را و پیمانی که با خدا بستهاید.»
اراکی ادامه داد: هدف مردم ما در انقلاب چه بود؟ وقتی مردم قیام کردند، گفتند شاه نمیخواهیم، گفتند خمینی را میخواهیم. شاه سمبل فرمانروایی ستمگر بود. تنها فرمانروا خداست. خدا فرمانروای پاک و شاه حقیقی است و پادشاهی سزاوار او. ما اگر از رسول اکرم (ص) پیروی میکنیم، چون خداوند فرموده است که پیروی کنید. پیروی از رسول (ص)، پیروی از خداست و بعد از رسول، آن کسانی که رسول (ص) به ما دستور داده که از آنها پیروی کنیم؛ یعنی امامان و ولیفقیه. خداوند فرموده جانشینان من در روی زمین کسانی هستند که پیام مرا، علم مرا و سنت مرا برای مردم تبیین و مردم را با حدیث و تعالیم من آشنا میکنند؛ یعنی همان فقهای عادل. بزرگترین نعمتی که خداوند میتواند عنایت کند، رهبری است که راه بلد باشد. مردم را در مسیر خداوند، فرمانبرداری کند.
وی افزود: این نعمت الهی یا همان رهبری میتواند مردم را یکپارچه کند.در میان کشورهای اسلامی در آن کشوری که مردمش یکپارچه هستند، نسبت به یکدیگر مهر میورزند، سنی و شیعهاش با هم هستند، ایران است. ممکن است اختلافنظر با هم داشته باشند که اختلاف نظر همیشه در یک خانواده است، ولی با هم ستیز و جنگ ندارند. ما جامعهمان، جامعه واحدی است. باید از این وحدت پاسداری کنیم. یکی از مهم ترین چیزهایی که زمینه پراکندگی را مهیا میکند، فتنه است. اینکه ما میگوییم فتنه بد است، اینکه مردم در روز ۹ دی اعلام کردند ما از فتنه به دور هستیم، ما فتنهگران را از خود دور میکنیم، چون مردم میدانستند فتنه بر سر پراکندگی ملتهاست. دشمنان ملتها میخواهند در بین ملتها نفوذ کنند، استقلال آنها را بگیرند و منافع ملی ملتها را غارت کنند.
دبیر مجمع تقریب مذاهب تصریح کرد: اگر ملت یکپارچه باشد، دشمنان نمیتوانند نفوذ کنند. وحدت ملتها، آنها را هم از آسیبهای داخلی و هم از آسیبهای خارجی حفظ میکند. آنهایی که میخواهند یک ملتی را مورد غارت قرار دهند، منافع اقتصادی و منافع گوناگون یک ملت را مورد تهدید قرار دهند، اولین کاری که میکنند، وحدت ملت را میشکنند و جدایی وحدت را به وسیله فتنه انجام میدهند. اگر دید مردم غبارآلود شد، راه بر مردم پراکنده خواهد شد. در این صورت است که مردم را پراکنده میکنند. مردم که پراکنده شدند، راه برای آنها هموار میشود. مردم وقتی که فتنهپذیر شدند، سرانجام آن پراکندگی، ذلت است. دستیابی ملتها به ترقی و دستاوردهای بزرگ در نتیجه یکپارچگی ملتها بوجود میآید.