تاریخ انتشار
دوشنبه ۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۰۰
۰
کد مطلب : ۲۹۰۲۱

تصویر کردن روحانی در سینما خطرناک است

تصویر کردن روحانی در سینما خطرناک است
«ابوالفضل جلیلی» فیلمساز و کارگردان سینمای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی شبستان در پاسخ به این سوال که سینمای ایران چقدر در به تصویر کشیدن چهره روحانیت موفق بوده است، اظهار کرد: من همیشه گفته‌ام که بهترین مصاحبه‌های من، مصاحبه با خودم است چراکه راحت و وجدانی صحبت می‌کنم یعنی وقتی از وجدان خودم سوال می‌کنم، نمی‌توانم به خودم دروغ بگویم. شاید من تنها سینماگری باشم که هر دو الی سه سال یکبار به سینما می‌روم و علاوه بر این تلویزیون هم نمی‌بینم و فقط تصاویر نشریات سینمایی را می‌بینم، اما دوست دارم بعد از سی و چند سال سینمایی داشته باشیم که بگوییم این سینمای اسلامی است یعنی تفکر و حکومت شیعی از آن به عنوان سینمای خود نام ببرد.

وی با اشاره به برخورد با فیلم‌هایی نظیر «رستاخیز» بیان کرد: تفکر شیعی با این نوع برخوردها مظلوم واقع شده است؛ از نظر من هیچ اشکالی ندارد که قیام امام حسین را به تصویر بکشیم و چهره حضرت عباس(ع) را نشان دهیم، چراکه معصومین و امامان برای همه حتی غیرمسلمانان دارای احترام هستند و اینقدر عظمت دارند که بیننده متوجه می‌شود که هیچ کس یک تار موی حضرت عباس(ع) نمی‌شود و تنها یک بازیگر در حال ایفای نقش ایشان است.

این سینماگر با اشاره به اینکه تصویر کردن روحانی در سینما خطرناک است، گفت: سینما، هنر-صنعتی بسیار لغزنده و خطرناک است. به نظر من شخصیت روحانی –عنصر طهارت و روحانیت- که از نظر ما بچه مسلمان‌ها منزلت دارد، وقتی با چهره‌های مختلف و گاهی به صورت طنز وارد سینما می‌شود، ایراد دارد.

وی تاکید کرد: من دوست ندارم روحانی که مدنظر من است مثل آیت الله بروجردی و علامه طباطبایی، وارد سینما شوند چراکه بعد از آن به تدریج فاجعه اتفاق می افتد کما اینکه این اتفاق در حال افتادن است.

جلیلی خاطرنشان کرد: ائمه اطهار (ع) به عنوان اسطوره‌ای در ذهن مردم نقش بسته اند و یک فیلمساز می‌تواند این اسطوره را به تصویر بکشد، بدون آن که نگران مخدوش شدن ذهنیت مردم از این بابت باشد؛ در حالی که ما با روحانیون جامعه حاضر، در حال زندگی کردن هستیم، بنابراین احتمال تاثیر منفی نقش بستن تصویر یک روحانی در قاب سینما بیشتر وجود دارد.

وی در ادامه در مورد ساخت آثار سینمایی اسلامی و دینی تصریح کرد: خودم به عنوان کسی که مذهبی هستم هنوز نتوانسته‌ام این کار را انجام دهم، به جز یکبار و آن هم در فیلم «یک داستان واقعی» که آن هم چون در واقع می‌خواستم یک فیلم انسانی بسازم ولی یک مساله اسلامی گریبان مرا گرفت و من هم یک فیلم اسلامی ساختم، بنابراین «یک داستان واقعی» را یک فیلم اسلامی می‌دانم. اما در زمینه‌های دیگر به خودم می‌گویم که در این انقلاب بازنده هستم چراکه به عنوان فیلمساز اسلامی هنوز نتوانسته‌ام کاری انجام دهم.

جلیلی با بیان اینکه دوست دارد فیلمی درباره واقعه کربلا بسازد و تصویر زیبای امام حسین و ائمه اطهار (ع) را نشان دهد، گفت: سال‌ها پیش نذر کرده بودم که چنین فیلمی بسازم تا بهترین فیلم دنیا شود و بعد از اولین اکران آن بمیرم تا دچار هوای نفس نشوم.

پایان پیام/
مرجع : شبستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما