تاریخ انتشار
سه شنبه ۸ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۸
۰
کد مطلب : ۲۹۰۳۶

رسانه های فعال حوزه دین از حمایت بیشتری برخوردار می شوند

رسانه های فعال حوزه دین از حمایت بیشتری برخوردار می شوند
دکتر علی جنتی در نشست صمیمی با نخبگان استان هرمزگان با تبریک هفته وحدت و سالروز ولادت فرخنده و مبارک پیامبر خاتم(صلی الله علیه و آله و سلم) و امام جعفر صادق(علیه السلام)، عنوان کرد: نشر فضایل اخلاقی و فرهنگ و معارف اسلامی در جامعه از وظایف مهم فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ میلیون نفر حاشیه نشین در کشور وجود دارد و بسیاری از معضلات اجتماعی از حاشیه شهرهای بزرگ نشاط می گیرد، افزود: متاسفانه در برخی از موارد دچار انحاط اخلاقی شده ایم و دروغ گویی، تهمت، عدم تهعد اخلاقی و خیانت از آسیب های اجتماعی است که تا حدودی در حال رشد کردن است.

دکتر جنتی با بیان اینکه سبک زندگی ایرانی اسلامی که نشاط گرفته از سیره پیامبر رحمت و مهربانی(صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه اطهار(علیهم السلام) است باید در جامعه گسترش یابد، اظهار کرد: ما باید به آموزه های قرآن و سیره نبوی و اهل بیت عمل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مبادا غیرمسلمان ها در رعایت اخلاق از ما پیشی بگیرند، گفت: همه کسانی که با فرهنگ اسلامی آشنایی دارند اعم از حوزویان، دانشگاهیان، ائمه جمعه و جماعات باید در راستای رشد فضایل اخلاقی در جامعه وارد میدان شوند و در جهت مقابله با سقوط اخلاقی که هم اکنون شاهد آن هستیم، گام بردارند.

عالی ترین مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به هفته وحدت و نقش اتحاد و همدلی در پیشرفت و اعتلای جامعه اسلامی، افزود: همه ما باید در جهت تقریب هرچه بیشتر دلها به همدیگر در سایه همدلی و همزبانی برای تحقق عملی اخوت اسلامی فعالیت کنیم و سخن بگوییم.

وی با اشاره به سخنان پردل از علمای اهل سنت حاضر در این نشست، خاطرنشان کرد: ما باید نه تنها به برادران مسلمان خود، بلکه نسبت به همه انسان های روی کره زمین احساس همدردی داشته باشیم.

جنتی به نامه امیر المومنین علی(علیه السلام) به مالک اشتر اشاره کرد و گفت: آن حضرت در آن نامه پرمغز که امروز نیز بهترین الگو برای دولتمردان است اشاره فرموده است که تو بر مردمی حکومت خواهی کرد که یا برادر دینی تو و یا همنوع تو هستند و باید همه آنها در حکومت تو از حقوقی برابر برخوردار شوند و با رافت و مهربانی با آنها برخورد کنی.

وی از تحمل ناپذیری به عنوان یکی از مشکلات فرهنگی کشور در حوزه های مختلف یاد کرد و افزود: متاسفانه تحمل و سعه صدرمان کم است و نمی توانیم همدیگر را به راحتی بپذیریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: همان طور که انسان ها از نظر قیافه با هم تفاوت دارند، افکار و اندیشه هایشان نیز متفاوت است و طبیعتا باید سلایق یکدیگر را بپذیریم.

وی با اشاره به اینکه پس از چندین قرن، حکومتی در کشور تشکیل شد که مدعی نظام اسلامی است، تصریح کرد: ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... حکومت از قبل مشخص نبود، حتی به راحتی نمی توانیم تعریف مشخص و روشنی از اقتصاد اسلامی و یا بانکداری اسلامی داشته باشد.

دکتر جنتی افزود: ابعاد حوزه فرهنگی با توجه به منابع اسلامی راحت تر قابل درک می باشد، اما در بعضی حوزه ها، کار پیچیده تر است؛ بنابراین باید برای اینکه همدیگر را راحت تر تحمل کنیم و بپذیریم باید فرهنگ سازی صورت گیرد.

وی در ادامه بیان کرد: در حوزه فرهنگ، روزانه انتقاداتی را دریافت می کنیم که عمدتا از سوی اهالی فرهنگ و هنر، اهالی رسانه و ائمه جمعه و جماعات است و در رسانه های مختلف مطرح می شود، سعی ما این است که این انتقادات را بشنویم و به انتقادات سازنده پاسخ دهیم و احیانا اگر مشکلی باشد در جهت مرتفع کردن آن اقدام کنیم.

عالی ترین مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: موارد متعددی وجود دارد که برخی افراد از روی بی اطلاعی و یا خارج از دایره انصاف مطالبی را بیان می کنند که هیچ پایه و اساسی ندارد.

وی، شرط کشورداری را برخورد با سعه صدر با همه و تلاش در جهت رفع مشکلات دانست، عنوان کرد: سیاست جدی دولت تدبیر و امید، کمک به آزادی فکر و اندیشه در کشور است؛ اینکه هرکسی که داری فکر و اندیشه ای هست در چهارچوب قانون بتواند فکر خود را منتشر کند.

جنتی افزود: باور داریم که فرهنگ یک کشور در سایه آزادی افکار و تضارب آرا و اندیشه هاست که رشد می کند، در یک محیط بسته، فرهنگ یک کشور رشد نخواهد کرد و خوشبختانه در دولت یازدهم اقدامات بسیار خوبی در این زمینه صورت پذیرفته است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته ۷۲ هزار عنوان کتاب در کشور به چاپ رسید که نسبت به سال قبل هشت هزار عنوان بیشتر بود و ۸۰ درصد آن نیز چاپ اول بوده است.

وزیر ارشاد اسلامی ادامه داد: در حوزه رسانه نیز در طول ۲ سال و نیم گذشته برای حدود چهار هزار نشریه مجوز صادر شده است و هم اینک شمار نشریات مجوزدار به هفت هزار نشریه ارتقا یافته است، البته بیش از ۲ هزار سایت خبری بدون مجوز نیز در کشور وجود دارد که باید در چهارچوب قانون مطبوعات اقدام به دریافت مجوز بکنند.

وی گفت: در این حوزه سعی داریم با موافق و مخالف در دریافت مجوز، برخورد با تخلفات و پرداخت یارانه ها به صورت یکسان برخورد کنیم، البته از نشریاتی که در حوزه دین فعالیت می کنند حمایت بیشتری خواهد شد.

دکتر جنتی، شفاف سازی را از دیگر سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ذکر کرد و افزود: فرایند صدور مجوزها کوتاه شده و پروسه دریافت مجوز نشریه حداقل پنج ماه به طول می کشد.

عالی ترین مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از الکترونیکی شدن خدمات این وزارتخانه از دیگر سیاست ها نام برد و اظهار کرد: تفویض اختیار به ادارات کل استان ها، واسپاری امور به بخش خصوصی از دیگر سیاست هاست.

وی با اشاره به اینکه بر این واقعیت معترفیم که بسیاری از کمبودها در حوزه هنر وجود دارد، اذعان کرد: متاسفانه تنگناهای جدی برای حمایت از هنرمندان وجود دارد؛ صندوق حمایت از هنرمندان دارای ۴۵ هزار عضو است و تعداد زیادی نیز در نوبت عضویت می باشند و تاکنون حدود ۵۰۰ میلیون ریال به تامین اجتماعی بدهکار است.

جنتی افزود: این صندوق به بنگاه اقتصادی برای حمایت از اعضای فرهنگ و هنر تبدیل شده و هم اینک بسیاری از اعضا بیمه و حتی بیمه تکمیلی هستند؛ هنرمندان مبتلا به سرطان و ام اس به صورت ویژه بیمه هستند و به صورت رایگان درمان می شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به واگذاری فرهنگسرای طوبی بندرعباس به بخش خصوصی، گفت: اگر قرار است این فرهنگسرا به بخش خصوصب واگذار شود نباید در خدمات رسانی به اصحاب فرهنگ و هنر خللی وارد شود.

جنتی در ابتدای سخنان خود با اشاره به قرار گرفتن استان هرمزگان در حاشیه خلیج فارس و منطقه حساس تنگه هرمز، یادآور شد: از سال ۴۹ که به این استان تردد داشته ام، شاهد پیشرفت های خوبی در جهت توسعه استان هستیم.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت های بسیار بالایی به ویژه در بخش فرهنگی هرمزگان وجود دارد، افزود: متاسفانه به دلایلی تا کنون از این ظرفیت استفاده شایسته ای صورت نگرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: آیین ها، سنت ها، رسوم، گویش های مردم استان هرمزگان که جز میراث ناملموس است نیاز به مرکزی دارد که به صورت تخصصی به این مقوله بپردازد.

جنتی در پایان در پاسخ به منتقدان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، تصریح کرد: برخی از افراد در رابطه با دکتر درویش نژاد از دایره انصاف خارج شدند، بسیاری از مشکلات حوزه فرهنگ و هنر استان ناشی از وضعیت اقتصادی کشور است.

وی افزود: درویش نژاد شخصیتی ارزشی و آشنایی به مبانی فرهنگی هنری و از خانواده ای هستند که ۱۹ شهید تقدیم انقلاب و نظام کرده اند و خود و برادرشان از جانبازان دوران دفاع مقدس می باشند.
مرجع : شبستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما