تاریخ انتشار
سه شنبه ۸ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۵۳
۰
کد مطلب : ۲۹۰۳۷

نقش بی بدیل امام صادق (ع) در ایجاد مرجعیت علمی دین اسلام

نقش بی بدیل امام صادق (ع) در ایجاد مرجعیت علمی دین اسلام
حجت الاسلام محمد ایوبی امام جمعه کنگاور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با تبریک ولادت رسول خدا (صلوات الله علیه) و امام جعفر صادق (علیه السلام) اظهار کرد: ولادت امام ششم شیعیان در مدینه بود و "اباعبدالله" مشهورترین کنیه و معروف ترین لقب ایشان "صادق" بود.



وی، ابراز کرد: امام جعفر صادق (علیه السلام) ۱۲ سال در آغوش پر مهر جد بزرگوارشان امام سجاد (علیه السلام) و ۱۹ سال در کنار امام محمد باقر (علیه السلام) زندگی کردند.



امام جمعه کنگاور، با بیان اینکه ۳۴ سال امامت جعفر بن محمد (علیه السلام) با حکومت سه تن از خلفای اموی و دو تن از خلفای عباسی به نام های سفاح و منصور همراه بود، اذعان داشت: در زمان امامت ایشان مسائل جدیدی پیش آمد که از جمله آن می توان به اندیشه ایرانیان درباره جانشینی بر حق خلفای عباسی بعد از رسول خدا (صلوات الله علیه) اشاره کرد.



حجت الاسلام ایوبی، تصریح کرد: در زمان امامت ایشان همچنین چندین مسلک و روش فقهی جدید پیدا شده بود و گروهی از علویان بر ضد عباسیان شورش کرده بودند، اما امام صادق (علیه السلام) شیوه حکیمانه پدر را ادامه دادند.



به گفته این مقام مسئول، امام صادق (علیه السلام) با همت فراوان سعی کردند که دین اسلام واقعی را به مسلمانان معرفی کنند و اعلام کنند که عباسیان نمی توانند جانشینان پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) باشند.



وی، به برگزاری جلسات درس خصوصی و عمومی امام جعفر صادق (علیه السلام) اشاره کرد و بیان داشت: بر اساس روایات گفته شده چهار هزار نفر در کلاس های ایشان شرکت می کردند و به دلیل تلاش های ایشان است که مذهب و فقه شیعه را با نام "فقه جعفری" و "مذهب جعفری" می شناسند و نقش مهمی در مرجعیت علمی دین اسلام داشتند.



امام جمعه کنگاور، اضافه کرد: حدیث های به جا مانده از امام صادق (علیه السلام) بسیار فراوان است که میراث گرانبهای شیعه نیز محسوب می شود و این امام بزرگوار در گفتگو با مخالفان و دارندگان عقاید گوناگون بر پایه حکمت و عقل عمل می کردند.



حجت الاسلام ایوبی، با بیان اینکه دوران امامت جعفر بن محمد (علیه السلام) با روی کار آمدن عباسیان نیز آکنده از اختناق بود، گفت: به همین دلیل امام همواره بر "تقیه" تأکید داشتند و منصور همواره امام را آزار می داد.



این مقام مسئول، یادآور شد: منصور دومین خلیفه عباسی به دلیل آگاه بودن از موقعیت امام در بین مردم شیعه در اواخر عمر امام بارها به دلایل مختلف ایشان را شبانه به سوی خود فرامی خواند تا نهایت تصمیم به کشتن این امام بزرگوار گرفت.



به گفته وی، امام صادق (علیه السلام) ۱۰ فرزند داشتند که پس از شهادت ایشان اسماعیل که فرزند بزرگ امام بود مردم گمان کردند که او بعد از امام صادق (علیه السلام) امام است و ضمن بیعت با وی مذهب اسماعیلیه را ایجاد کردند.



امام جمعه کنگاور، خاطرنشان کرد: بردباری، گذشت اخلاق نیکو و پسندیده امام صادق (علیه السلام) همواره زبانزد عام و خاص بود و ایشان به دست خویش در مزرعه کار می کردند و می فرمودند که دوست دارم انسان برای تحصیل معاش، رنج گرمای آفتاب را تحمل کند.
مرجع : شبستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما