تاریخ انتشار
چهارشنبه ۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۰
۰
کد مطلب : ۲۹۰۴۰

«مدیریت استراتژیک از منظر پیامبر اکرم (ص)» در کتابی تشریح شد

«مدیریت استراتژیک از منظر پیامبر اکرم (ص)» در کتابی تشریح شد
فلسفه تشکیل حکومت در اسلام، بی‌تردید چیزی جز احکام و تحقق معارف اسلامی در همه عرصه‌های زندگی بشر نیست. انبیا و پیشوایان دین از جمله پیامبر گرامی اسلام (ص) و امامان معصوم (ع) نیز برای تشکیل حکومت بر مبنای قرآن و سنت پیامبر، به تلاش و مدیریت می‌پرداخته و از حقوق مردم دفاع می‌کرده‌اند. در میان این حوزه‌‌های مدیریتی، همانا باید اذعان داشت که مدیریت استراتژیک، یکی از مهمترین مولفه‌های توسعه یک حکومت و جامعه اسلامی است. کتاب «مدیریت استراتژیک از منظر پیامبر اکرم (ص)» نیز تلاش دارد تا در شناساندن این نوع مدیریت به خوانندگان گام بردارد.

در بخشی از مقدمه نویسنده می‌خوانیم:‌ «ما سعی داریم در کتاب حاضر به «مدیریت استراتژیک» و اصول آن از منظر پیامبر گرامی اسلام (ص) بپردازیم. مقولاتی چون آخرت، اخلاق، ایمان، عبادت، نیایش، تکلیف و تعهد و... به‌عنوان معیارهایی ارزشی و قدسی در مدیریت استراتژیک پیامبر اکرم (ص) از اهمیت قابل توجهی برخوردارند و از این‌رو، پرداختن به آنها می‌تواند خود از سویی، جهت‌دهنده به بسیاری از جنبه‌ها و حوزه‌های جامعه و زندگی افراد باشد.»

ساولانی، کتاب حاضر را در پنج فصل تدوین و تالیف کرده است. در فصل نخست از این کتاب، به نقش و اهمیت مدیریت استراتژیک، تعریف و تبیین و مولفه‌های اساسی مدیریت استراتژیک و تاریخچه اندیشه مدیریت استراتژیک در اسلام و ضرورت این اندیشه پرداخته شده است.

بحث از فرهنگ جهادی، معنای لغوی و اصطلاحی جهاد، اقسام آن و مصادیق معروف و منکر در سازمان‌ها در فصل دوم گنجانده و در اختیار خوانندگان قرار گرفته است. علاقه‌مندان، می‌توانند در فصل سوم، موضوعاتی مانند کارآمدی و سازمان‌دهی، تعریف و تبیین کارآمدی، کارآمدی از منظر مدیریت استراتژیک پیامبر اسلام (ص) را از نظر بگذرانند.

فصل چهارم و پنجم کتاب مدیریت استراتژیک از منظر پیامبر اکرم (ص)» به بررسی توسعه استراتژیک از منظر پیامبر اسلام (ص)، تعاریف توسعه پایدار و استراژیک امکان دسترسی به این نوع از توسعه و عدالت و توسعه از منظر پیامبر اسلام (ص)، نگاهی به مفهوم عدالت از دیدگاه اسلام، تعریف عدالت اسلامی و اسلام و توسعه پرداخته شده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «از دیدگاه پیامبر گرامی اسلام (ص)، اگر اصول اعتقادی، ارزشی و نیز کاربردی به گونه‌ای طراحی و تشریع شود، که در آن مسئولیت نسل حاضر و نسل‌های آینده نشان داده شود، به تبع توسعه پایدار و استراتژیک، به خوبی محقق خواهد شد. آنچه مشخص است این‌که اگر جامعه‌ای، هسته شخصیتی و اخلاقی خود را از دست بدهد، ممکن است به سرعت به سوی هرج و مرج برود.»

«مدیریت استراتژیک از منظر پیامبر اکرم (ص)» در ۱۵۲ صفحه، شمارگان سه هزار نسخه به بهای ۱۲ هزار تومان از سوی نشر هورمزد به بازار کتاب راه پیدا کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما