تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۱
۰
کد مطلب : ۲۹۱۶۰

مساجدی که در منطقه ۲۲ تهران تکمیل و ساخته می شوند

مساجدی که در منطقه ۲۲ تهران تکمیل و ساخته می شوند
در طول چندسال گذشته منطقه ۲۲ از نظر توسعه و عمران رشد چشمگیری داشته اما مراكز فرهنگی و مذهبی به‌ویژه مساجد همگام با توسعه و عمران منطقه رشد نیافته و این امر مهم مغفول مانده است.

گذشته از بافت جوان و نوپای منطقه كه تاحدودی این موضوع را توجیه می‌كند، به نظر می‌رسد چنانچه بیش از این درخصوص توسعه و عمران مساجد منطقه به‌ویژه مساجد نیمه‌تمام وقفه ایجاد شده و چاره اساسی برای این معضل بزرگ ‌اندیشیده نشود، بی‌شك منطقه ۲۲ در آینده از توسعه‌ای متوازن و هماهنگ بهره‌مند نخواهد بود. اكنون قریب به یك سوم مساجد منطقه وضعیت نابسامانی دارند و برخی از شهرك‌ها و مجتمع‌های مسكونی منطقه نیز فاقد مسجد و مراكز مربوطه هستند كه ادامه این روند بسیار نگران‌كننده است. به همین منظور آخرین وضعیت و مشكلات مساجد در حال ساخت (نیمه تمام منطقه)را بررسی كرده‌ایم.

شهرك زیبادشت بالا مسجد امام جعفر صادق(ع)
این مسجد كه تا مرحله بهره‌برداری كامل، فاصله زیادی ندارد نیازمند همراهی و همكاری خیّرین و مسئولان شهری به‌ویژه شهرداری منطقه است تا آروزی ۲۰ ساله اهالی این شهرك برآورده شود.


حجت‌الاسلام عبدالرحیم صفری، امام جماعت جدید مسجد درباره آخرین وضع مسجد و میزان پیشرفت طرح گفت: بیش از ۶۰درصد كار ساخت ‌و ساز مسجد انجام شده و مرحله سفت‌كاری طرح تا حدودی به پایان رسیده است و در حال حاضر وارد مرحله نازك‌كاری شده‌ایم اما متأسفانه بودجه‌ای برای ادامه كار نداریم. برای تأمین بخشی از هزینه‌های ساخت مسجد به شهرداری پیشنهاد دادیم كه زیرزمین مسجد را تجاری كنیم اما مسئولان موافقت نكردند. با اینحال برای تكمیل مسجد به بودجه نیاز داریم. هنوز نماسازی شبستان، گلدسته‌ها و گنبد مسجد و محوطه‌سازی انجام نشده و فضای داخلی مسجد وضعیت مطلوبی ندارد. اهالی محله و نمازگزاران مسجد از امام جماعت و هیئت امنای مسجد انتظار دارند كه هرچه سریع‌تر كار ساخت مسجد را تمام كنند به خاطر همین مشكلات، چند بار امام جماعت مسجد عوض شده است. انتظار مردم بجاست اما‌كاری از دست ما ساخته نیست.


شهرك گلستان شرقی مسجد چهارده معصوم (ع)
مسجد چهارده معصوم (همت) تنها مسجد فعال محله ۳ است كه همچنان چشم به‌راه خیّرین و نظر مساعد مسئولان شهری دارد تا هرچه زود‌تر عملیات ساخت‌وساز آن تكمیل و به بهره‌برداری كامل برسد. مسجد چهارده معصوم(ع) با ۴۲۰۰‌متر زیر بنا در ۲ طبقه (پاركینگ، زیر زمین و شبستان اصلی) در حال ساخت است.


حجت‌الاسلام احمد هاشم‌بیگی، امام جماعت مسجد درباره اقدامات انجام شده برای ساخت و تكمیل مسجد چهارده معصوم(ع) گفت: سال گذشته قرار بود برای ادامه ساخت مسجد یك میلیارد تومان به مسجد كمك شود اما این بودجه محقق نشد و به دست ما نرسید. در نتیجه روند ساخت‌وساز مسجد كند شده است. البته با تلاش هیئت امنا و نمازگزاران مسجد كار ساخت را ادامه می‌دهیم. اما تكمیل این مسجد نیازمند كمك‌های مردمی، خیّرین و مسئولان است تا این مسجد هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد. طبق برآورد كار‌شناسان تاكنون حدود ۲۰ میلیارد ریال برای ساخت این بنا هزینه شده و تكمیل آن به ۲۰ میلیارد ریال دیگر نیاز دارد. در حال حاضر به دلیل تكمیل نبودن شبستان اصلی مسجد، عمده فعالیت‌های ما در زیر زمین مسجد انجام می‌شود.


شهرك امیركبیرمسجد جوادالائمه(ع)
این مسجد نخستین مسجد شهرك امیركبیر است كه فعالیت‌های آن از ۲۰ سال پیش تاكنون در ساختمان موقت(سوله) انجام می‌شود. نمازگزاران این مسجد از ۷ سال پیش بی‌صبرانه منتظر تكمیل عملیات ساختمانی بنای اصلی مسجد هستند تا فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی خود را در فضای مناسب‌تری انجام دهند.


علی سرخیل، عضو هیئت امنای مسجد درباره پیگیری‌های انجام شده برای ساخت مسجد گفت:در سال ۱۳۸۷ عملیات خاكبرداری و گودبرداری مسجد را انجام دادیم. بعد از آماده شدن نقشه‌های معماری، سازه و نقشه‌های محاسباتی كار ساخت مسجد را به‌طور جدی پیگیری كردیم. با گذشت بیش از ۷ سال فقط یك طبقه از بنا (طبقه ۱‌) آماده شده و ما همچنان چشم انتظار كمك و مساعدت مسئولان هستیم. البته آنها هنوز هزینه ساخت همین یك طبقه را هم پرداخت نكرده‌اند. یعنی پیمانكار از جیب خودش خرج كرده و هنوز با شهرداری تسویه نكرده است. ادامه ساخت این مسجد نیاز به هزینه زیادی دارد كه از عهده نمازگزاران این شهرك خارج است. حدود ۳ میلیارد تومان برای تكمیل این بنا مورد نیاز است كه امیدواریم خیران و مسئولان در این زمینه كمك كنند.


شهرك زیبادشت پایین مسجد مسلم بن عقیل(ع)
از ۱۲ سال پیش تاكنون، ساخت و تكمیل بنای اصلی مسجد مسلم بن عقیل(ع) جزو دغدغه‌های اهالی محله زیبادشت پایین (خیابان ساحل) به شمار می‌رود. با پیگیری‌ها و تلاش بی‌وقفه هیئت امنا و امام جماعت فعال مسجد، اواخر سال ۱۳۸۹ مقدمات ساخت بنای اصلی مسجد فراهم و سرانجام عملیات اجرایی آن به‌طور رسمی آغاز شد. با گذشت بیش از ۵ سال هنوز این مسجد تكمیل نشده و این طرح به دلیل كمبود بودجه در آستانه توقف است.


حجت‌الاسلام مهدی بهمنی، امام جماعت مسجد درباره مشكلات پیش روی این طرح گفت: با تمام تلاش‌هایی كه انجام شد كار ساخت و تكمیل طبقه اول را به پایان رساندیم اما الان به دلیل نبود بودجه كار ساخت‌وساز مسجد تعطیل است. سال گذشته قرار بود شهرداری منطقه حدود ۶ میلیارد ریال برای ادامه ساخت مسجد كمك كند اما عملی نشد. با كمك‌های مردمی هم‌كاری پیش نمی‌رود. شهرداری از تكمیل مساجد منطقه غافل شده و بودجه محله‌ها را عادلانه توزیع نمی‌كند. بودجه شهرداری منطقه بی‌توجه به نیازهای اساسی مردم هزینه می‌شود. برای تكمیل مسجد حدود ۶میلیارد ریال دیگر نیاز داریم كه امیدواریم خیران و مسئولان محلی در این زمینه یاری‌مان كند.
مرجع : شبستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما