تاریخ انتشار
جمعه ۱۸ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۹
۰
کد مطلب : ۲۹۱۶۴

اشعار محافل مذهبی رنگ و بوی ولایی ندارد

اشعار محافل مذهبی رنگ و بوی ولایی ندارد
سيد مهدى حسينى در ششمين نشست هم انديشى «نخبگان ستایشگری اهل بیت(ع)» كه در هتل نخل مشهد برگزار شد، اظهار كرد: متاسفانه اشعارى كه امروز از شاعران در محافل خوانده مى شود بيشتر بر مبناى مناسبت سرايى شده و از مناسب سرايى غفلت شده است.

وى افزود: امروز شاعران از وسواس هنرى دور ماندند و برخى از مداحان نيز اصرار دارند تا مجالس خود شعرى بسرايند و اجرا كنند.

اين شاعر مطرح كشور بيان كرد: اشعارى كه امروز در محافل و مجالس شنيده مى شود يا آيينى محض بوده و مبناى ولايى ندارند كه بيشتر بر آرزوها و دغدغه هاى خود شاعر تاكيد دارد يا شعرهاى ولايى بوده كه بر مدح و مرثيه ائمه و اهل بيت(ع) تكيه دارد.

وى ادامه داد: دسته سوم اشعارى است كه براى كنگره ها سروده مى شوند و قابل استفاده در مداحى ها نيست و دسته چهارم اشعار اعتراضى قرار دارد.

حسينى با بيان اينكه در حال حاضر در اشعار مداحى دچار بحران هستيم، اضافه كرد: به نظر بنده حضور مداحان در كنار شاعران مى تواند بسيار در رفع مشكلات موثر باشد.

وى ۹۰ درصد مداحى خوب را وابسته به ادبياتش عنوان كرد و گفت: ضرورى است كه شاعران و مداحان كشور حساسيت بيشترى نسبت به اشعار استفاده شده داشته باشند و از هيئت رزمندگان و سازمان مداحان كشور بخواهد كه فضاى نقادانه اى در اين خصوص ايجاد كنند.

اين شاعر كشور با بيان اينكه شعرى كه ضعيف باشد يعنى با دقت نقد نشده است، بیان كرد: نبايد در نقد اشعار تعارف و چشم پوشى داشت كه اگر اين اتفاق بيفتد ديگر نمى توانيم از آن دفاع كنيم.

وى با اشاره به رهنمودهاى رهبرى در خصوص اشعار مداحى از سال ۶۳ تاكنون خاطر نشان كرد: مقام معظم رهبرى از جمله شاخص هاى انتخاب اشعار توسط مداحان را قانع نشدن به اشعار كم مايه، توجه به فنون شعر در كنار ظاهر، ضرورت نقد به شعر، اداى حق زمانه، پايبندى به اصول شعر، هنرى بودن شعر در راستای اثر گذارى بيشتر اعلام كردند.

حسينى هدف از اشعار انتخابى در مداحى ها آگاهى بخشى، الگو بخش و مروج معارف اهل بيت (ع) بودن دانست و تصريح كرد: مقام معظم رهبرى در بخشى از سخنان خود مى فرمايند که هر بافت نظمى شعر نيست، لذا بايد با گنجاندن مفاهيم عالى در مديحه خوانى و توجه به نظر شعر شناسان در انتخاب اشعار اقدامات لازم را انجام دهيم.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما