تاریخ انتشار
شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۴۰
۰
کد مطلب : ۲۹۱۹۰

ترميم خشت هاي طلاي گنبد حرم امام علي(ع) آغاز شد

حسن پلارك، رييس ستاد بازسازي عتبات عاليات گفت: گنبد مطلاي امام علي(ع) با گذشت بيش از سه قرن از ساخت آن، بر اثر عوامل مختلف، دچار فرسايش و خوردگي شده و نيازمند ترميم و مرمت است.

وي ادامه داد: پيرو توافق به عمل آمده با وقف شيعي عراق و توليت حرم مطهر علوي، مقرر شد، گنبد مطلاي حرم آن امام همام توسط ستاد بازسازي مجدداً طلاكاري و نوسازي شود.

پلارك خاطرنشان كرد: به همين منظور با مديريت واحد صنعتي و هنري ستاد بازسازي عتبات عاليات، كارگاه هاي مرمت و بازسازي خشت هاي قديمي و آبكاري جهت اضافه كردن طلا روي خشت ها و نصب مجدد آنها بر روي گنبد راه اندازي و تجهيز شد.

وي گفت: با توجه به ارزش تاريخي خشت هاي گنبد، مقرر شد تا خشت هاي قديمي پس از ترميم و صافكاري مجددا آبكاري شده و به پوشش طلاي آنها، ۱۷ ميكرون افزوده شود. زمان اجراي اين قرارداد به مدت ۱۸ ماه پيش بيني شده و ستاد بازسازي عتبات عاليات استان خوزستان مسئوليت اجراي آن را به عهده گرفته است.

رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات ادامه داد: مساحت گنبد حرم امام علي(ع)،۶۵۰ متر مربع است كه ۱۰ هزار خشت طلا دارد و طلاي مورد نياز براي تعمير گنبد از محل وقف تامين مي شود.

به گفته وي، كار مهندسي، تعمير و نيروي كار، توسط استان خوزستان تامين مي شود و متولي اصلي اين كار بزرگ مردم هستند.

حرم مطهر امام اول شيعيان حضرت علي (ع) در شهر نجف در ۱۶۰ كيلومتري جنوب بغداد قرار دارد.
مرجع : http://hajj.ir
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما