تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۰
۰
کد مطلب : ۲۹۳۰۸

کاروان‌های 45 نفره یا 80 نفره عتبات عالیات؛ کدام به نفع مردم است؟

اخیراً رئیس سازمان حج و زیارت و مدیر دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عراق از اعزام کاروان های ۸۰ و حتی ۱۲۰ نفره به عتبات عالیات خبر داده‌اند.

به طور معمول طی سال های اخیر کاروان های اعزامی زمینی به عتبات عالیات در قالب کاروان های ۴۵ نفره (هر اتوبوس یک کاروان) به عراق اعزام می شدند و هر کاروان را یک مدیر و یک روحانی و یا مداح همراهی می کرد. اما تصمیم اخیر سازمان حج و زیارت مبنی بر تشکیل کاروان های ۸۰ و ۱۲۰ نفره به این معنی است که یک روحانی (و یا مداح) به همراه یک مدیر کاروان مسئولیت ۸۰ نفر را بر عهده خواهند داشت.

در خصوص دلایل این تصمیم هیچ توضیحی از سوی مسئولان حج و زیارت ارائه نشده اما اعلام شده است که هیچ تفاوت قیمتی میان کاروان‌های ۴۵ نفره با ۸۰ نفره وجود نخواهد داشت. اما آیا این طرح روش خوبی برای اعزام زائران زمینی به عتبات عالیات است؟ سفر زمینی به عتبات عالیات یعنی حضور زائران به مدت طولانی در اتوبوس و این یعنی فرصتی عالی برای روحانی کاروان برای ارائه مهم ترین مباحث دینی و اعتقادی به زائران.

اما با اجرای طرح تشکیل کاروان های ۸۰ نفره، قدر مسلم یکی از مسائل به وجود آمده نبود دائم روحانی در کنار اعضای کاروان خواهد بود چرا که روحانی باید بین دو اتوبوس تردد کند. از سوی دیگر کاهش عوامل اجرایی کاروان ها در حالی که همچنان ناامنی در عراق وجود دارد طرح مناسبی حداقل از نظر زمانی نیست و البته نباید این مسئله را از نظر دور داشت که کاهش کارگزاران زیارت از جمله سیاست‌های سازمان حج و زیارت در عمره و حج تمتع نیز هست و به دلیل بروز مشکلات اخیر در حج و عمره همین مسئله به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و حتی عنوان می شود که در صورت وجود کارگزاران حج به اندازه سالهای قبل، بسیاری از مشکلات پیش آمده کاهش پیدا می کرد.

حجت‌الاسلام علی پروانه، مدیر جذب و سازماندهی معاونت امورفرهنگی بعثه مقام‌معظم رهبری به سؤال های خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) در همین خصوص پاسخ داد و عنوان کرد: در گذشته نیز از برخی از مناطق کشور کاروان‌ها به صورت ۸۰ نفره اعزام می‌شدند اما یک روحانی و یک مداح این کاروان ها را همراهی می کرد و این دو نفر مکمل هم در این سفر بودند.

حجت الاسلام پروانه افزود: روحانی کاروان برای اقامه نماز جماعت، پاسخ به سؤالهای شرعی و تبیین معارف، قرائت زیارتنامه، معرفی اماکن و ... و مداح نیز برنامه های مداحی را انجام می داد.

وی ادامه داد: طرحی که اکنون از سوی حج و زیارت مطرح شده این است که کاروان‌های ۸۰ نفره تشکیل و در یک اتوبوس مدیر کاروان و در یک اتوبوس دیگر روحانی و یا مداح حضور داشته باشد در حالی که قبلاً برای هر ۴۰ نفر یک روحانی حضور داشت اکنون برای هر ۸۰ نفر یک روحانی حضور خواهد داشت.

مدیر جذب و سازماندهی بعثه مقام‌معظم رهبری با اشاره به اینکه برای کاروان‌های هوایی این طرح اجرا نمی‌شود، گفت: این طرح ایده جدیدی است که باید دید نقاط قوت و ضعف آن کدام است. البته باید در نظر داشت که روحانی کاروان عتبات به غیر از مدت زمانی که در اتوبوس است، در سایر زمان‌ها از جمله در هتل و هنگام زیارت در کنار همه زائران حضور دارد و در مسیر هم می شود روحانی و مدیر کاروان با هم جابه جا شوند. اما آنچه مسلم است اگر برای هر اتوبوس یک روحانی اختصاص داده شود، بهتر است ما هم بر همین اعتقاد هستیم.

کمبود روحانی و مداح نداریم

وی در پاسخ به این سؤال که آیا با کمبود روحانی مواجه هستیم؟ گفت: خیر به هیچ وجه کمبود روحانی و مداح نداریم و حتی در برخی از دفاتر برای اعزام روحانی و مداح نوبت تعیین می کنند.

مدیر جذب و سازماندهی بعثه مقام‌معظم رهبری در پایان تصریح کرد: در اجرای این طرح اگر برای هر ۸۰ نفر یک روحانی و یک مداح اختصاص داده شود بهتر است.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما