تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۱
۰
کد مطلب : ۲۹۳۱۷

آثار بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در نمایشگاه «مقابله با وهابیت» به نمایش درآمد

آثار بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در نمایشگاه «مقابله با وهابیت» به نمایش درآمد
در این نمایشگاه که از ۲۷ دی تا اول بهمن ماه سال جاری در شهر مقدس قم برگزار می شود، بیش از ۱۰۰ عنوان از کتاب‌های این مرکز پژوهشی در حوزه کلام و عقاید و فرق و مذاهب به نمایش گذاشته می شود.
برخی از آثار بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، معرف چهره واقعی اسلام ناب برگرفته از معارف قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است، از این رو می‌تواند یک مقابله علمی با فرقه ضاله وهابیت که مولد داعش در عصر کنونی است، محسوب شود.
«ابن تیمیه»، «سلفى‏گرى وهابى»، «سلفیه؛ بدعت یا مذهب»، «شیعه و تهمت‌هاى ناروا» و «وهابیگرى» از جمله عناوین آثاری است که در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است. محتوا و موضوع برخی از این آثار، امامت و خلافت را به بوته نقد می‌گذارند و شیعه را از تهمت‌های ناروا پاک و مبرا می‌سازد و برخی دیگر به بررسی و رد فرقه ضاله وهابیت و بنیانگذاران آن می‌پردازد.
کتاب «ابن تیمیه» نوشته «حبیب طاهر الشمری» به بررسی زندگانی ابن تیمیه پرداخته است و بزرگانی را که به رد این کتاب پرداخته‌اند شرح می دهد. این اثر در سال ۱۳۹۳ به چاپ دوم رسیده و در قطع وزیری در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.
«چهره واقعى وهابیت» نیز نام یکی دیگر از این آثار است. این کتاب را حبیب روحانی ترجمه کرده و در سال ۱۳۹۲ یازدهمین نوبت چاپ را پشت سر گداشته است.
بنیانگذاران وهابیت با جمع آورى اندیشه‏هاى باطل ابن تیمیه به دستور وزارت مستعمرات بریتانیا فرقه وهابیت را با تعصبات خاص خود به وجود آوردند که اکثر مذاهب اسلامى بر رد آن کتاب‌هایى نوشتند. از جمله آن‌ها، از این کتاب مى‏توان نام برد که در آن به گونه‏اى مختصر و مفید به انحراف، فضاحت و فساد این فرقه با دلیل و برهان اشاره مى‏شود.
«سلفى‏گرى وهابی» نیز از دیگر آثار به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه است. حسن بن على سقاف نگارنده این اثر هستند و حمیدرضا آژیر کار ترجمه این کتاب را بر عهده داشتند.
این کتاب نگاهى دارد به گوشه‏هاى کمتر دیده شده، تا مگر نگاه دیگران به این فرقه با آگاهى و شناسایى بیشترى در هم آمیزد و آنچه پیرامون آن مى‏گویند از ذهن و زبانى زلال روان شود.
کتاب «سلفیه؛ بدعت یا مذهب» تلاشى است پسندیده در برانداختن نقاب از چهره این گروه خودخوانده و گامى است سترگ در راه وحدت اسلامى. سلفیه پدیده‏اى است نوخاسته که انحصارطلبانه مدّعى مسلمانى است و همه را جز خود کافر مى‏پندارد و بنیاد وحدت جهان اسلام را متزلزل مى‏کند.
این کتاب به قلم توانای محمد سعید رمضان البوطى و ترجمه حسین صابرى در قطع وزیری تهیه و تنظیم شده است.
کتاب «شیعه و تهمت‌هاى نارو» (ویرایش دوم) ردى بر تهمت‏هاى بى اساس و برچسب‏هاى ناروایى است که تفرقه اندازان در طول تاریخ به منظور ایجاد تفرقه به پیروان اهل بیت(ع) وارد کرده‏اند. نویسنده امیدوار است که با روشن شدن این مناقشات، مسلمانان در تفاهم و برادرى در آرامش و همدلى به سر برند. محمّد جواد شرى ین اثر را به رشته تحریر درآورده است.
وهابیگرى تفسیرى خاص از اندیشه و عمل اسلامى است که در سدۀ دوازدهم هجرى در سرزمین نجد به وسیلۀ محمّد بن عبدالوهاب پدیدار شد. گروهى آن را نوعى تسنن افراطى و سازش‏ناپذیر مى‏دانند، امّا چنین نیست، زیرا از همان نخست علماى برجسته سنى، از جمله پدر و برادر محمّد بن عبدالوهاب داغ انحراف بر آن زدند و به رد آن پرداختند. این مطالب در کتاب «وهابیگرى» نوشته حامد الگار و ترجمه احمد نمایی آمده است.
مرجع : پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما