تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۰۰
۰
کد مطلب : ۲۹۳۴۸

تردید و تشکیک ها درباره فرزندان امام عسکری با اهداف خاص انجام می شود

تردید و تشکیک ها درباره فرزندان امام عسکری با اهداف خاص انجام می شود
حجت الاسلام قاسم خانجانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار گروه قران و معارف خبرگزاری شبستان در رابطه با امام حسن عسکری علیه السلام گفت: بحثی در رابطه با زندگی ائمه علیهم السلام مطرح است تحت عنوان این موضوع که در برخی از مقاطع زندگی این بزرگواران در رابطه با فرزندان آنها، چه به لحاظ تعداد چه به لحاظ جنسیت و چه درباره اسامی این بزرگواران، تشکیک و تردیدهایی ایجاد شده است که به عنوان نمونه می توان به مباحثی که درباره امام رضا علیه السلام و فرزنددار شدن یا نشدن ایشان و همچنین انتصاب امام جواد علیه السلام به ایشان مطرح می شد، اشاره کرد.

وی افزود: موضوع اختلاف در نام و مسایل پیرامون آن نیز در دیگر مسایلی است که می توان در این زمینه به آن اشاره کرد. برخی اوقات در اثر مشابهت نام یا کنیه یک معصوم با معصومی دیگر، تشکیک و تردیدهایی توسط برخی گروه ها ایجاد می شد همچنان که درباره امام زمان عجل الله تعالی فرجه این بحث وجود دارد و یکی از دلایل انکار ایشان در برخی منابع، همین مشابهت نام و کنیه ایشان با نام و کنیه پیامبر صل الله علیه وآله است.

این کارشناس تاریخ اسلام تصریح کرد: بر اساس اعتقاد ما (شیعه دوازده امامی) نام و کنیه آن حضرت همنام و هم کنیه رسول گرامی اسلام صل الله علیه وآله است اما در برخی روایات در سایر فرق اسلامی این مسئله به شکل دیگری مطرح شده و گاه چنین هدفی دنبال می شده است که اصل موجودیت و ولادت امام مهدی علیه السلام زیر سوال برود.

وی تاکید کرد: درباره امام عسکری علیه السلام نیز بر همین اساس و به خصوص با توجه به حساسیت بیشتری که این موضوع داشت چنین مسایلی به چشم می خورد. چرا که عباسیان همواره خانواده و زندگی امام عسکری علیه السلام را رصد می کردند تا اگر خبر ولادت فرزندی منتشر شد مانع از ولادت آن شوند. اما هنگامی که در این نقشه شوم خود موفق نشدند و امام مهدی (عج) به دنیا آمد؛ بعدها در منابع مختلف،بحث چند فرزندی را مطرح کردند. یعنی وقتی درباره اصل ولادت امام مهدی (عج) و تطبق آن بر روایات، اسامی، کنیه و مشخصاتی که درباره ایشان در قالب احادیث و روایات مختلف مطرح شده بود، نتوانستند کاری از پیش ببرند و از ولادت آن حضرت ممانعت کنند این موضوع را مطرح کردند که امام عسکری (ع) چندین فرزند داشته اند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در تبیین و تشریح این اقدام دشمنان اهل بیت علیهم السلام گفت: به تعبیر ما این افراد ادعا می کنند «چه کسی گفته امام عسکری علیه السلام تنها یک فرزند دارد؟؟ ایشان فرزندان دیگری نیز دارند و غیر از فرزند پسر فرزندان دختری نیز برای ایشان وجود داشته است» طبعا برای این فرزندان اسامی ای نیز عنوان کرده اند.

وی افزد: اگر بخواهیم این مسایل را دسته بندی شده بیان کنیم باید بدانیم که نقل رایج و قابل قبولی که مطابق اعتقادات ما شیعیان باشد، همان بحث تک فرزندی برای امام عسکری علیه السلام است که آن تک فرزند نیز وجود مبارک حضرت مهدی (عج) است؛ این اعتقاد شیعه است که در منابع متعدد و معتبر از جمله الارشاد شیخ مفید و سایر منابع معتبر مطرح شده و به لحاظ اعتقادی و کلامی نیز به اثبات رسیده است و با حدیث لوح که در آن اسامی ائمه و اسامی پدران و مادران آنها ثبت شده نیز مطابقت داشته و جای تردید ندارد.

این کارشناس دینی در ادامه عنوان کرد: علیرغم اعتقادات شیعه شیعیان در این زمینه، برخی به دنبال تردید و تشکیک و زیر سوال بردن این مسئله بوده و ادعا کرده اند که امام عسکری علیه السلام اساسا فرزندی نداشته است؛ یعنی از اساس فرزند داشتن حضرت را انکار کرده اند تا بتوانند یگانه فرزند داشتن را نیز زیر سوال ببرند.

وی افزود: دسته ای از روایات که متاسفانه در منابع شیعه نیز راه پیدا کرده در این رابطه گفته اند که امام عسکری علیه السلام فرزند پسر دیگری غیر از امام مهدی علیه السلام به نام موسی و ۲ دختر به نام های «فاطمه و ام الموسی» یا «فاطمه و عایشه» داشته اند.

حجت الاسلام خانجانی خاطرنشان کرد:اصل موضوع این است که این افراد بحث چند فرزندی را مطرح می کنند و متاسفانه برخی از این بیانات در منابع شیعه نیز راه پیدا کرده که از جمله کتاب «نجم الثاقب» که از منابع شیعی است و همچنین دیگر منابع شیعی چنین مطالبی را مطرح کرده اند و حتی شیخ صدوق در داستان مفصلی به بیان این موضوع پرداخته است. اما به هر حال این مسئله به دلایل مختلف مورد قبول شیعه نیست که مهمترین دلیل ما، «بحث سندی» و «مباحث رجالی» احادیثی از این قبیل است. یعنی موضوع نادرستی سند و رجالی این حدیث اجازه نمی دهد که آن را بپذیریم. علاوه بر آن مباحث اعتقادی و کلامی نیز در این رابطه جای بحث دارد که در جای خود محفوظ است.

این پژوهشگر تاریخ اسلام تصریح کرد: برخی نیز مسئله ۲ فرزندی را برای امام مطرح کرده اند. برخی گفته اند امام عسکری دو فرزند داشته اما در زمان حیات امام از دنیا رفته اند.

با همه این تفاسیر نقل قابل قبول ما که امثال شیخ مفید آن را مطرح کرده اند و با مباحث کلامی نیز سازگاری دارد، این است که امام عسکری علیه السلام یک فرزند بیشتر نداشتند و آن فرزند نیز امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است و فرزند دیگری در کار نبوده است؛ نه قبل از ولادت ایشان و نه بعد از ولادت آن حضرت.

وی یادآور شد: به عبارت دیگر نه قبل از تولد امام مهدی علیه السلام و نه بعد از ایشان فرزند دیگری برای امام عسکری علیه السلام به دنیا نیامد. این گروه نیز معتقدند داشتن فرزند بیش از یک پسر برای امام عسکری منتفی است؛ اما این بدان معناست که این فرزندان باقی نمانده و از دنیا رفته اند در حالی که شیعه ۱۲ امامی می گوید که اصولا فرزندی به دنیا نیامده است یعنی امام عسکری علیه السلام به جز یک پسر، اصلا فرزند دیگری نداشته که آن یک پسر نیز امام مهدی (عج) است که در قید حیات بوده و در هنگام ظهور برای ما آشکار خواهد شد.

این پژوهشگر تاریخ اسلام خاطرنشان کرد: این اعتقاد در مقابل ۲ یا ۳ نقل پیشین قرار دارد. نقل اول این بود که فرزندان دیگری نیز برای امام حسن عسکری وجود داشته که از دنیا رفته اند نقل دوم اینکه حضرت ۲ فرزند داشته اند و نام آنها نیز ذکر شده و نقل سوم این بود که ادعا می کردند امام علاوه بر فرزند پسر، فرزند دختر نیز داشته اند که در نام آنها نیز اختلافاتی وجد دارد و نام های فاطمه و عایشه یا فاطمه و ام الموسی برای آنها ذکر شده است و در برخی کتب مانند الشجره المبارکه فخر رازی و .... نیز این مطلب مطرح شده و متاسفانه به برخی منابع شیعه به خصوص در منابعی مانند کمال الدین شیخ صدوق نیز راه پیدا کرده که عمدتا به دلیل درست نبودن سلسله رجال و سند حدیث ما این نقل را نمی پذیریم، تعبیری که شیخ مفید در این رابطه دارد این است که برای اینکه همه این احتمالات را به طور کلی کنار بزند می فرماید فرزندی جز امام مهدی (ع) برای امام عسکری نبوده چه در ظاهر و چه در باطن. همه تلاش هایی که امروز در رابطه با تعداد فرزندان امام عسکری (ع) به دنبال ایجاد تردید و تشکیک در این رابطه هستند با هدف زیر سوال بردن اصل وجود امام زمان (عج) انجام می شود.
مرجع : شبستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما