تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۲۱
۰
کد مطلب : ۲۹۳۷۳

کار و تلاشت برای خدا باشد

کار و تلاشت برای خدا باشد
جشن ولادت امام حسن عسکری علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام میرباقری و مداحی حاج حسين هوشيار و حاج علي مهدوي نژاد در مهدیه تهران برگزار شد.
در ادامه متن سخنان حجت الاسلام میرباقری را می خوانید:

ویژگی های امام عسکری(ع)

هر خیر و خوبی که در این عالم است سرچشمه اش اهل بیت علیهم السلام هستند. هر کدام از این بزرگواران ویژگی هایی داشتند که بروز و ظهور آن ها در زندگیشان بیشتر بود. مثلا همه این بزرگواران از حیث مادر در اوج بودند. یعنی هیچ کدامشان نعوذبالله مادری نداشتند که لکه سیاهی در زندگیش باشد. همه از حیث مادر پاک بودند. اما بعضی از این بزرگواران بالخصوص مادرانشان یک فضائل بیشتری داشتند. یکی از آن ها امام حسن عسکری علیه السلام است. مرحوم قمی در حالات مادر امام عسکری علیه السلام می فرماید: مادرش فقط یک زن صالحه نبوده است که اهل ذکر باشد. زن عارفه ای که در برتری او همین بس که پس از شهادت امام عسکری علیه السلام وقتی کار به جاهایی کشیده شد پناهگاه شیعه این مادر بوده است. فلذا معروف به جده بود.

از حکیمه خاتون سوال کردند: در مشکلات به چه کسی مراجعه کنیم؟ گفت: در معضلاتتان به جده مراجعه کنید. جده چه کسی بود؟ جده مادر امام عسکری علیه السلام و مادر بزرگ امام زمان عجل الله تعالی فرجه بود. چون مادربزرگ امام زمان عجل الله تعالی فرجه بود معروف به جده بود. این زن در دانش علم در حدی بود که حکیمه خاتون می گفت در مشکلاتتان به جده مراجعه کنید. این زن در جایگاهی بود که پناهگاه شیعه بود. یعنی اگر کسی مسئله دشواری داشت بعد از امام عسکری علیه السلام می توانست به این زن مراجعه کند.

ویژگی دیگری که امام عسکری علیه السلام داشتند این بود که امام عسکری علیه السلام هر کسی که بر ایشان وارد می شد نورانیت چهره شان طوری بود که طرف را می گرفت. حال از دوستان بود یا دشمنان ایشان.

ما امروز زندگیمان بر اساس مشی اهل بیت علیهم السلام نیست. گاهی متاسفانه بعضی را می بینیم که در مقابل دشمن کوتاه می آیند و با دوست بر عکس رفتار می کنند. پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله به کفار که می رسیدند سخت بودند و به دوستان که می رسیدند مهربان بودند. فرهنگ اهل بیت علیهم السلام باید در جامعه بیاید تا معضلات را حل کند.

حدیثی از امام حسن عسکری علیه السلام است که می فرمایند: « اُوصِيكُم بتَقوى اللّهِ ، و الوَرَعِ في دِينِكُم ، و الاجتِهادِ للّهِ ، و صِدقِ الحَديثِ ، و أداءِ الأمانَةِ إلى مَنِ ائتَمَنَكُم مِن بَرٍّ أو فاجِرٍ ، و طُولِ السُّجودِ ، و حُسنِ الجِوارِ ، فبِهذا جاءَ محمّدٌ صلى الله عليه و آله ، صَلُّوا في عَشائرِهِم و اشهَدوا جَنائزَهُم ، و عُودُوا مَرضاهُم ، و أدُّوا حُقوقَهُم ؛ فإنَّ الرّجُلَ مِنكُم إذا وَرِعَ في دِينِهِ، و صَدَقَ في حَديثِهِ ، و أدَّى الأمانَةَ ، و حَسَّنَ خُلقَهُ مَع النّاسِ ، قيلَ : هذا شِيعيٌّ ، فيَسُرُّني ذلكَ . اتَّقُوا اللّهَ و كُونوا زَينا و لا تَكُونوا شَينا ، جُرُّوا إلَينا كُلَّ مَوَدَّةٍ ، و ادفَعوا عَنّا كُلَّ قَبيحٍ ؛ فإنّهُ ما قِيلَ فِينا مِن حَسَنٍ فنَحنُ أهلُهُ ، و ما قِيلَ فِينا مِن سُوءٍ فما نَحنُ كذلكَ . لَنا حَقٌ في كِتابِ اللّهِ ، و قَرابَةٌ مِن رسولِ اللّهِ ، و تَطهيرٌ مِن اللّهِ لا يَدَّعِيهِ أحَدٌ غَيرُنا إلاّ كَذّابٌ . أكثِروا ذِكرَ اللّه و ذِكرَ المَوتِ و تِلاوَتَ القرآنِ و الصَّلاةَ علَى النَّبيِّ صلى الله عليه و آله ؛ فإنّ الصَّلاةَ على رسولِ اللّهِ عَشرُ حَسَناتٍ . اِحفَظوا ما وَصَّيتُكُم بهِ ، و أستَودِعُكُمُ اللّهَ ، و أقرأُ علَيكُمُ السّلامَ .»۱

تقوا

تقوا معنایش این است که واجبات در زندگی فراموش نشود. آن چه در درجه اول خدا و اهل بیت علیهم السلام از ما می خواهند انجام واجبات و ترک محرمات است. ما گاهی اوقات تنه و ریشه را رها کرده ایم و شاخه را چسبیده ایم. خمس را واجب کرده است ولی کمک به جهیزیه دیگران مستحب است. دِین به مردم مهم تر است از کمک کردن به دیگران.

احتیاط در دین

بعد فرمودند: ورع در دینتان داشته باشید. امیرالمومنین علیه السلام ورع را معنا می کنند. می فرمایند: ورع این است که آنجایی که نمی دانیم کاری درست است یا غلط احتیاط کنیم. ورع این است که آنچه که برایت روشن نیست را بیان نکنی. برای دنیایمان این گونه هستیم. ورع احتیاط است. امیرالمومنین علیه السلام به کمیل بن زیاد فرمود: برادرت دینت است و دینت برادرت است. چطور برادرت را این قدر مراقبت می کنی؟ می خواهی به بیمارستان ببری به هر بیمارستانی نمی بری؟ ولی دینت را چرا این چنین راحت از دست می دهی؟

جایی که شبهه است نرو. سفارشتان می کنم در دینتان احتیاط کنید. چطور به دینمان که می رسیم می خواهیم درستش کنیم ولی کنسرو که تاریخ مصرفش گذشته است را می گذری؟ دین را هم باید دو دستی بچسبی که از دستت در نیاورند.

کار و تلاش برای رضای خدا

فرمود: تلاش برای خدا کنید. صبح که بلند می شوید اگر می خواهید فردای قیامت کلاه سرت نرود کارهایت را برای خدا کن. اگر برای خدا کار کردی دیگر دلت نمی سوزد ولی اگر به خاطر برادرت دستش را گرفتی و او فردا رو در روی تو ایستاد دلت می سوزد ولی اگر برای رضای خدا انجام داده باشی می گویی من برای خدا این کار را کرده ام. اگر صبح که مردم از خواب بلند می شوند برای خدا از خانه در بیایند کار درست است. کارهای ما برای خدا نیست.

اگر برای خدا کاری کنیم دیگر غذا دادن و سفره پهن کردن ندارد. اگر به او رأی دادند می گوید من برای خدا وظیفه ام را انجام دادم. اینکه شب خوابم نمی برد که فردا چه خواهد شد این یعنی کار برای خدا نیست. امام عسکری علیه السلام فرمودند: کار و تلاشت برای خدا باشد.

صداقت

چهارم فرمود: سفارشتان می کنم در زندگی دروغ نگویید. صداقت در زندگی داشته باشید. امیرالمومنین علیه السلام می فرماید: صداقت و راستی تو را نجاتت می دهد ولو بترسی. دروغ تو را هلاکت می کند ولو احساس آرامش کنی. اگر صداقت داشتی خدا یک در را برای تو باز کرده است. یعنی صداقت تو را به بهشت می رساند. عامل رسیدن به بهشت است. نشانه ایمان این است که ولو جایی که احساس می کنی به ضررت است راستش را بگویی. آنجایی هم که به نفعت است دروغ نگویی ولو به نفعت باشد.

می فرماید: نشانه ایمان این است که جایی که به نفعت است دروغ نگویی و جایی که به ضررت است راستش را بگویی.

امانت دار بودن

پنجم فرمود: پنجمین توصیه ام به شما این است که در زندگیتان آدم های امانت داری باشید. اگر به شما اعتماد کردند به اعتماد مردم خیانت نکنید. امانت مصادیق متعددی دارد. یک مصداقش اموال مردم است. اگر پیش شما است به صاحبشان برگردانید. یک مصداق دیگر راز مردم است. اگر به تو اعتماد کردند به اعتماد مردم خیانت نکنید.
مرجع : وارث
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما