تاریخ انتشار
شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۰
۰
کد مطلب : ۲۹۳۹۴

آستان قدس رضوی یکی از منابع مشوق وقف است

آستان قدس رضوی یکی از منابع مشوق وقف است
در این همایش که به منظور بزرگداشت شعائر اسلامی، ترویج سنت حسنه وقف و پاسداشت اندیشه‌های نیکوی واقفان و انگیزه‌های پرتلاش مجریان امور وقف در آستانه سی و هفتمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی برگزار شد، پیام مهندس مهدی عزیزیان، قائم مقام تولیت عظمای آستان قدس رضوی نیز از سوی مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل آستان قدس درخصوص تبیین اهمیت وقف در جامعه کنونی قرائت شد.

گسترده‌ترین، فعال‌ترین و هدفمندترین نظام موقوفاتی
حجت‌الاسلام والمسلمین رضا دانشور ثانی، معاون امور حقوقی موقوفات آستان قدس رضوی نیز در این همایش به تشریح و تبیین فعالیت‌های آستان قدس رضوی در سال‌های پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی برای صیانت از موقوفات و عمل به نیات واقفان پرداخت.
وی از سازمان موقوفات آستان قدس رضوی به عنوان یکی از گسترده‌ترین، فعال‌ترین و هدفمندترین نظام موقوفاتی یاد کرد و گفت: گرچه در برهه ای از زمان، موقوفات مورد بی مهری حکام و سودجویان قرار گرفت، اما با پیروزی انقلاب اسلامی برای حفظ، نگهداری و بهره برداری، اقدام‌های شایسته‌ای بویژه در آستان قدس رضوی انجام شد. وی با بیان اینکه تکریم و احترام واقفان، امری بسیار مهم و ارزشمند است، افزود: مقررات و قوانین ویژه‌ای از سوی آستان قدس رضوی برای صیانت از موقوفات و اهتمام به آنان تنظیم و اهتمام ویژه‌ای به این امر پرداخته شده ‌است. معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی بیان کرد: براساس فرهنگ دینی بویژه فرهنگ اهل‌بیت(ع)، وقف حس نوعدوستی توأم با ابراز تعلق عمیق به ساحت مقدس ائمه اطهار(ع) را در پی داشته دارد.
دکتر دانشور ثانی ادامه داد: آستان قدس رضوی دارای مدیریت هدفمند، منسجم و فعال برای احیای موقوفات و جمع آوری عواید و صرف آن در سرفصل‌های مورد نظر خویش است که تمام تلاش کارکنان و دست‌اندرکاران حوزه وقف اهتمام به این مهم از گذشته تاکنون بوده است.

۲۶ سرفصل مصرف در موقوفات آستان قدس رضوی
وی با اشاره به اینکه ۲۶ سرفصل مصارف موقوفاتی آستان قدس رضوی در این نهاد مذهبی به ثبت رسیده است، گفت: بیش از ۱۰۳ رقبه موقوفه امام رضا(ع) به سوخت و روشنایی حرم مطهر رضوی، بیش از ۱۲ رقبه موقوفه به تنظیف و تطهیر حرم مطهر رضوی، بیش از ۱۸ رقبه موقوفه به تعمیرات بیوتات متبرکه آستان قدس رضوی، بیش از ۸۷ رقبه موقوفه به دارالشفا و بیمارستان‌های وابسته، بیش از ۲۹ رقبه موقوفه به اطعام و میهمانسرای حرم مطهر رضوی، بیش از ۵۴ رقبه موقوفه به رسیدگی به امور زائران، بیش از ۱۷ رقبه موقوفه به اطعام در اعیاد، بیش از ۶۰ رقبه موقوفه به سوگواری و روضه خوانی در حرم مطهر رضوی، بیش از ۹ رقبه موقوفه به تهیه فرش در حرم مطهر رضوی و بیش از ۳۸ رقبه موقوفه به کتابخانه و امور فرهنگی آستان قدس رضوی اختصاص یافته است.

ثبت ۱۰۰ مورد تقاضای وقف در ۴ سال اخیر
معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی ابراز داشت: یکی از مصارف موقوفاتی آستان قدس رضوی، تکریم زائران حرم مطهر رضوی است که ۳۴ هزار خادم رسمی و افتخاری، مسؤولیت خدمت‌رسانی به زائران را ایفا می‌کنند و نزدیک به ۱۲ هزار مورد برنامه سخنرانی، ارشاد و پاسخگویی به مسایل شرعی و مداحی عصمت و طهارت برای آنان اجرا می‌شود که این ها ثمرات درآمدهای موقوفاتی و عمل به آن است.
دانشور ثانی افزود: سالانه در امور بهداشتی بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان برای رسیدگی به بیماران دارالشفا و بیمارستان‌های مرتبط به آستان قدس رضوی هزینه شده که تمامی این فرایند با درآمدهای موقوفاتی به انجام می‌رسد.
وی در پایان با اشاره به ثبت ۱۰۰ مورد تقاضای وقف طی چهار سال اخیر عنوان کرد: ۱۰ مورد تقاضای وقف در سال ۹۰، ۲۴ مورد تقاضای وقف در سال ۹۱، ۲۱ مورد تقاضای وقف در سال ۹۲، ۲۸ مورد تقاضای وقف در سال ۹۳ و ۱۹ مورد تقاضای وقف از ابتدای سال ۹۴ تا آبان ماه پیشنهاد شده است.

یکی از منابع مشوق وقف
حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی نیز در این همایش از آستان قدس رضوی به عنوان یکی از منابع مشوق وقف یاد کرد و گفت: استقبال مردم در وقف به آستان قدس رضوی، گواه این ادعاست. وی با اشاره به نقش متولی به عنوان مشوق وقف افزود: اگر متولی نسبت به حفظ موقوفه و توجه به نیت واقف بد عمل کند، بی‌تردید مردم نسبت به وقف تشویق نخواهند شد. وی در ادامه با تأکید بر اهمیت سه مسأله در دین اسلام گفت: در اسلام سه مسأله خون، مال و آبرو از اهمیت خاصی برخوردار است. وی با بیان این مطلب که اسلام، مال و ثروت را فضل می‌داند، اظهار داشت: علاقه انسان به مال و ثروت، علاقه‌ای فطری و ذاتی است و خداوند متعال آن را در فطرت انسان قرار داده است و آنان که مال و ثروت را منتج به شقاوت انسان می‌دانند بر مالشان نمی‌توانند مدیریت صحیح داشته باشند راشد یزدی با اشاره به اینکه مال و ثروت می‌تواند عامل محرک و رشد افراد باشد، افزود: اگر انسان برای به دست آوردن مال و ثروت، عاقلانه و صادقانه عمل کند، بی‌تردید این مال می‌تواند مسیر دستیابی انسان به بهشت برین برای او باشد.
به گفته وی، انسان با مدیریت صحیح، اموال خود، می‌تواند برای خود اثری جاوید به جا بگذارد، به طوری که حتی مرگ، قادر به حذف او از دنیا نخواهد بود و چنانچه مال خود را به خدا بسپارد، هیچ وقت زایل نخواهد شد. وی با بیان این مطلب که یک واقف مدبر و عاقل بر مرگ غلبه پیدا خواهد کرد گفت: سه گروه بر مرگ غلبه پیدا می‌کنند، نخستین گروه، شهدا هستند که جان و خون خود را وقف می‌کنند و دومین گروه نیز علما هستند که علم خود را وقف دانستن مردم می‌کنند و گروه بعدی کسانی هستند که مال خود را برای امور خیریه وقف می‌کنند.

رونمایی از کتاب «ضریح مهربانی»
در این مراسم حسینی، مدیرعامل مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک نیز درباره کتاب «ضریح مهربانی» تولید شده توسط مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی به بیان توضیحاتی پرداخت که در پایان مراسم نیز از این کتاب توسط مدیران و مسؤولان حاضر در جلسه رونمایی شد. این کتاب برگرفته از تاریخچه آخرین ضریح از طراحی استاد فرشچیان تا خطاطی و کتیبه گری استاد موحد حسینی در ۱۱ بخش و ۲۲۸ تصویر است.گفتنی است، تجلیل و قدردانی از ۸۰ واقف آستان قدس رضوی و نیز ۱۲ نفر از دست‌اندرکاران حوزه وقف، بهره مندی واقفان از غذای متبرک میهمانسرای حضرت و بازدید آنان از مؤسسه‌های وابسته به آستان قدس رضوی از دیگر برنامه‌های این همایش بود.
مرجع : قدس آنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما