تاریخ انتشار
پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۹
۰
کد مطلب : ۲۹۴۷۷

به خاطر عدم مديريت صحيح هزاران نفر در حج كشته شدند

به خاطر عدم مديريت صحيح هزاران نفر در حج كشته شدند
حجت الاسلام و المسلمين دكتر حسن روحاني روز چهارشنبه در كنفرانس خبري در ايتاليا در پاسخ به سؤالي درباره روابط ايران و عربستان اظهار داشت: ايران و عربستان دو كشور مسلمان و مهم منطقه هستند و تهران همواره خواهان روابط خوب با عربستان بوده و هست.

دكتر روحاني خاطرنشان كرد: در داستان اخير آنچه اتفاق افتاد اين بود كه يك عالم ديني و مذهبي سربريده شد و اين اقدام بسيار تأثرآميزي بود و محكوم است چرا كه اين عالم ديني هيچ فعاليت خطرناكي نداشت و صرفاً در قالب سخنراني از حقوق اجتماعي و سياسي مردم سخن مي‌گفت و مجازات چنين عالم ديني، سربريده شدن نيست و اين كار بسيار زشتي بود كه مردم و دولت ايران در كنار ساير كشورهاي جهان آن را محكوم كردند.

رييس‌ جمهوري خاطرنشان كرد: در ايران عده‌اي از روي احساسات به سفارت عربستان حمله كردند كه دولت ايران بلافاصله آن را محكوم كرد و عوامل اين اقدام شناسايي ، دستگير و به محاكم قضايي معرفي شدند. بنابراين دولت ايران به همه اقداماتي كه بايد در خصوص اين موضوع انجام مي‌داد، عمل كرده است.

دكتر روحاني با بيان اين كه اقدامات عربستان و ادامه تأكيد بر تنش از نظر ما غيرقابل توجيه است، اظهار داشت: البته ما درك مي‌كنيم كه عربستان به خاطر برنامه‌هايي كه در منطقه داشت و در دستيابي به آنها ناموفق بوده ، عصباني است و قصد دارد سرپوشي براي شكست‌هاي خود درست كند.

رييس‌ جمهوري خاطرنشان كرد: عربستان به كشور همسايه خود حمله كرده و حدود ۱۰ ماه است كه مردم اين كشور را بمباران مي‌كند اما نتيجه‌اي از اين اقدامات خود نگرفته و در عراق سوريه و لبنان نيز ناموفق بوده است بنابراين درك مي‌كنيم كه عصباني باشد اما آدم عصباني براي فروكش كردن عصبانيت خود مي‌تواند راه‌هاي مختلفي را در پيش بگيرد و عربستان نيز بايد راه‌هاي بهتري در اين زمينه اتخاذ كند.
دكتر روحاني با تأكيد بر اين كه ايران خواهان ادامه تنش با عربستان نيست، تصريح كرد: ثبات و امنيت منطقه را به نفع دو كشور مي‌دانيم و بايد عراق و سوريه امن شده و تروريست‌ها از منطقه بيرون رانده شوند.

رييس‌ جمهوري تأكيد كرد: مشكل امروز منطقه ما وجود تروريست‌هايي مانند داعش و جنگ بين عربستان و يمن است كه بايد متوقف شوند.

دكتر روحاني در پاسخ به سوال ديگري درباره روابط ايران و عربستان و اين كه يكي از دولتمردان سعودي خواستار عذرخواهي تهران شده است، تصريح كرد: فردي كه بحث عذرخواهي را مطرح مي‌كند به مسايل سياسي و ديپلماتيك آشنايي ندارد. آنها هستند كه شيخ نمر را سر بريده و مردم يمن را قتل عام كرده و به تروريست‌ها در منطقه كمك مي‌كنند، آيا در مقابل، ايران بايد عذرخواهي كند؟ آنها به خاطر عدم مديريت صحيح باعث شدند تا در مراسم حج هزاران نفر كشته شوند و اگر هزاران بار در برابر ملت‌هاي مسلمان عذرخواهي كنند باز هم اندك است.

رييس‌ جمهوري تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران اگر باز هم در عربستان انسان بي‌گناهي كشته شود آن را محكوم مي‌كند و از نظر ما حمايت از تروريست‌ها و حمله به ساير كشورها محكوم است اما در عين حال خواستار ادامه و افزايش تنش بين دو كشور نيستيم و اميدواريم آنها نيز به منافع مردم خود و جهان توجه كنند.

دكتر روحاني با بيان اين كه در داخل عربستان اختلافات زيادي وجود دارد و سران اين كشور با يكديگر تفاهم ندارند، اظهار داشت: ما شرايط آنها را درك مي‌كنيم اما بايد در عين حال در شرايط سخت ، تصميمات درست و دشواري اتخاذ شود تا پايان آن به نفع دو طرف باشد و اميدوارم آنها بتوانند مسير درستي را انتخاب كنند.

رييس‌ جمهوري در پاسخ به اين سؤال ديگري درباره ضرورت مبارزه با خشونت و ترور در منطقه و جهان، گفت: جمهوري اسلامي ايران يكي از قربانيان بزرگ تروريسم است و در سال‌هاي پس از انقلاب اسلامي حداقل ۱۷ هزار ايراني قرباني ترور شده‌اند و ما همواره در برابر القاعده، داعش، بوكوحرام و هر گروه ديگري در منطقه كه عليه امنيت و صلح اقدام كرده ايستادگي كرده و به كشورهايي نيز كه براي مبارزه با تروريسم نياز به كمك داشته‌اند، كمك كرده ايم.

دكتر روحاني افزود: ايران اقدامات روشني عليه ترور و اعدام داشته و البته اين اقدامات را وظيفه خود مي‌داند و آماده همكاري بين‌المللي عليه تروريسم هستيم و يكي از محورهاي مذاكرات ما در ايتاليا نيز همين موضوع بوده است.
مرجع : http://hajj.ir
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما