تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۹
۰
کد مطلب : ۲۹۴۹۴

یکی از آرمان های انقلاب اسلامی تحقق کلمه الله در جامعه است

یکی از آرمان های انقلاب اسلامی تحقق کلمه الله در جامعه است
حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی در همایش بزرگداشت «۳۰ سال تلاش جهادی در حوزه نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم» که با حضور لاله افتخاری، سرابی، قائم مقام نشر و چاپ قرآن کریم و جمعی از ناشران، مصححان و خوشنویسان فعال در حوزه قرآن در حوزه هنری برگزار شد، با بیان اینکه اکنون در خدمت پیشکسوتان قرآنی هستیم،آنهایی که دغدغه ویژه ای برای ترجمه، تصحیح و مفاهیم قرآنی دارند، اظهار کرد: ما در سوره الحاقه به آیاتی برمی خوریم که خداوند مومنان را به دو دسته یمین و شمال تقسیم بندی می کند و در این آیه خداوند قسم می خورد که شما چیزهایی را از عظمت و بزرگی زمین نمی بینید و برای شما بندگان این بزرگی قابل رویت نیست. یعنی دیدنی ها و نادیدنی های زمین وسعت عظیمی از لحاظ کمی و کیفی دارد که بشر باید سهم کافی برای آنها داشته باشد و در این رابطه حواس ما محدود است.

وی یادآور شد: پیامبر (ص) زمانی که قرآن را در میان اعراب آورد آنها پیامبر را به این متهم کردند که دارد شعر می گوید. کم بودند کسانی که تذکر پیامبر را به گوش دل شنیدند. قرآن برای انقلاب اسلامی ما بسیار مهم است چراکه یکی از آرمان های انقلاب ما تحقق کلمه الله در جامعه بوده است و این یکی از والاترین آرمان های انقلاب اسلامی است. خوشبختانه نسخ قرآنی که اکنون در جمهوری اسلامی نوشته می شود بدون غلط است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی عنوان کرد: خوشبختانه مصححان ما در طول یکسال صدها نسخ قرآنی متنوع را می بینند و تصحیح می کنند. خیلی از کشورها نسخ محدودی دارند ولی ما نسخه های متعددی را برای چاپ دریافت می کنیم که همه آنها را مورد بررسی قرار می دهیم و پیشکسوتان قرآنی ما تصحیح آن را برعهده می گیرند. در نتیجه می توانیم بگوییم که دقت نظر ایران از لحاظ حجمی که برای تصحیح قرآن استفاده می کند بالاتر از سایر کشورها است. ایران در جهان مدنظر همگان است و باید قرآن را به گونه ای تصحیح نماید که حتی یک غلط نیز در آن نباشد چراکه وجود حتی یک غلط سبب می شود که بیگانگان علیه ما تبلیغاتی را داشته باشند.

خاموشی افزود: آنهایی که تصحیح قرآن را انجام می دهند زحمت زیادی می کشند و کتابت قرآن کار عادی و ساده ای نیست و مراحل متعددی باید برای تصحیح قرآن طی شود. گاهی برخی از اشتباهات در چاپ قرآن عمدی است و گاهی برخی از اشتباهات غیرعمد صورت می گیرد که مصححان باید تمام غلط ها را تصحیح کنند. خوشبختانه ما می توانیم ادعا کنیم که در ایران صدها هزار جلد قرآن چاپ می شود که غلط های آنها بسیار محدود و گاهی بدون حتی یک غلط است. قانون هم در پی این است که مسیر روانتری را برای ترجمه قرآن داشته باشیم و ترجمه ها با دقت نظر بیشتری صورت بگیرد. برخی از ترجمه ها متعلق به زمان حال نیست که باید بر روی آنها هم تمرکز کنیم تا در باب ترجمه نیز مشکلی نداشته باشیم.

وی تاکید کرد: قرآن های وارداتی هم مشکلاتی داشتند که ما در طول زمان برای رفع آنها اقداماتی انجام داده ایم و اکنون برای این قرآن ها قانون و ضابطه ای قرار داده ایم و در گمرک ممیزی قرآن های وارداتی انجام می شود تا مشکلات مرتفع شود. سازمان دارالقرآن در طول سه دهه بعد از انقلاب خدمات ارزشمندی را در راستای امور قرآنی داشته است و من در اینجا تقاضا می کنم وزارت ارشاد و سایر نهادها و دست اندرکاران برای اینکه مسیر عمل به قرآن راحت تر شود همه وارد کار شوند. امیدواریم روزی برسد که تمام مشکلات در این عرصه حل شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما