تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۱
۰
کد مطلب : ۲۹۵۳۱

هم انديشي "بررسي مسائل عربستان" در پژوهشكده حج و زيارت برگزار شد

هم انديشي "بررسي مسائل عربستان" در پژوهشكده حج و زيارت برگزار شد
نخستين جلسه نشست هم انديشي درباره مسائل عربستان با حضور تني چند از اساتيد علوم سياسي و به رياست حجت الاسلام والمسلمين سيدمهدي عليزاده موسوي رئيس پژوهشكده حج و زيارت برگزار شد.

در اين جلسه، حجج اسلام و آقايان سيدصادق حقيقت عضو هيئت علمي دانشگاه مفيد، محمد ستوده عضو هيئت علمي دانشگاه باقرالعلوم، محسن مهاجرنيا عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، محمود شفيعي رئيس دانشكده اقتصاد و علوم سياسي دانشگاه مفيد، عبدالوهاب فراتي عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي و مختار شيخ حسيني پژوهشگر مسائل جهان اسلام حضور داشتند.

دكتر عليزاده موسوي هدف از برگزاري اين نشست را بررسي مسائل عربستان با تأكيد بر موضوع حج و عمره بيان كرد و افزود از آنجا كه يكي از مهم‌ترين زمينه‌هاي ارتباط جمهوري اسلامي ايران و عربستان سعودي مسأله حج و عمره است، بر انديشمندان حوزه سياست لازم است كه به دقت حركات رفتارهاي عربستان را تحليل كنند و به دور از احساسات، به راهبردها و راهكارهاي اساسي در تعامل يا تقابل با سياست‌هاي عربستان بپردازند.

وي گفت متأسفانه امروز شاهديم كه عربستان سعودي مواضع‌ تندي را عليه جمهوري اسلامي ايران اتخاذ كرده است كه اين مواضع بي‌شك در حوزه حج و زيارت نيز مؤثر است.

هدف از اين سلسله نشست‌ها بررسي شرايط موجود، آينده پژوهي رابطه ايران و عربستان در سال‌هاي آينده و تأثير آن بر حوزه حج و عمره و همچنين يافتن راهبردها و راهكارهاي مناسب در اين حوزه مي‌باشد.
در ادامه اين نشست، اساتيد و پژوهشگران حاضر در جلسه، به ارائه ديدگاه هاي خود درباره روابط ايران و عربستان پرداختند.

اساتيد علوم سياسي تاكيد كردند: بالا بودن مشروعيت سياسي و انديشه خردورز شيعي، دو عنصر قوي و قدرتمند در اختيار جمهوري اسلامي ايران است كه عربستان از آن بي بهره است و با توجه به سياست تعاملي در سياست خارجي ايران، عربستاني ها به دنبال ايجاد تنش در روابط منطقه اي هستند كه بايد هوشياري لازم را در اين زمينه حفظ كنيم.
مرجع : http://hajj.ir
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما